۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
سد کوچری به تراز واقعی رسید

گلپایگان- نماینده کارفرمای سد مخزنی کوچری گفت: حجم سد مخزنی سد کوچری ۲۰۷ میلیون متر مکعب است که در پی بارش‌های سال زراعی جاری به تراز واقعی رسید و اکنون خروجی آب سد ۱۰ متر مکعب بر ثانیه و ظرف چند روز آینده به ۲۲.۵ متر مکعب بر ثانیه می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، بهرامعلی شاهرضایی در حاشیه بازدید مسؤولان از سرریز شدن سد کوچری با بیان اینکه حجم سد مخزنی سد کوچری ۲۰۷ میلیون متر مکعب است که در پی بارش‌های سال زراعی جاری به تراز واقعی رسید، اظهار کرد: اکنون خروجی آب سد ۱۰ متر مکعب بر ثانیه است و تا ظرف مدت سه روز آینده به ۲۲.۵ متر مکعب برثانیه می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ورودی سد کوچری ۳۱ متر مکعب برثانیه است که در صورت ادامه بارش‌ها افزایش پیدا می‌کند، گفت: سرریز  آب سد تا اواسط مردادماه ادامه دارد.

شاهرضایی خاطرنشان کرد: سد مخزنی کوچری یکی از طرح‌های بزرگ انتقال آب از محل سرشاخه‌های دز به شهرستان قم است. سرشاخه‌های ذر در استان لرستان در مسیر چهار سرچشمه لکو، سرداب، دره دزدان و دره دایی قرار دارد که مجموعأ ۲۳ متر مکعب بر ثانیه آب را از طریق چهار تونلی که در مسیر حفاری شده به تونل ۹ کیلومتری انتقال می‌دهد و سپس از طریق کانال هفت کیلومتری و تونل ۳۶ کیلومتری آب از روستای هنده خارج و به سد قدیم گلپایگان منتقل می‌شود.

شاهرضایی گفت: سد قدیم گلپایگان ۳۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری دارد که در ۱۱ فروردین ماه امسال به تراز واقعی رسید و سرریز و سپس به سمت سد کوچری منتقل شد.

نماینده کارفرمای سد مخزنی کوچری گفت: هدف از اجرای طرح بزرگ آبرسانی انتقال آب از محل سرشاخه‌های دز به قمرود تأمین آب شرب شهرهای گلپایگان، خوانسار، محلات، الیگودرز، ساوه، سلفچگان، دلیجان و قم است.

وی با اشاره به حق آبه تعریف شده برای شهرستان گلپایگان گفت: پیش بینی شده که از خروجی سد کوچری بین پنج تا شش متر مکعب بر ثانیه آب تخصیص داده شود که با توجه به ظرفیت کانال انتقال آب به اراضی شهرستان تخصیص خواهد یافت..

شاهرضایی تصریح کرد: سد مخزنی کوچری از نوع سنگریزه ای با هسته رسی در ارتفاع ۹۷ متر از پی ساخته شده است و با توجه به حجم ۲۰۷ میلیون متر مکعبی آن تنها ۳۵ لیتر برثانیه نشتی دارد که مجاز آن بیشتر از این رقم است.

وی با بیان اینکه آب سد کوچری گلپایگان کیفیت آب سد ۱۵ خرداد را مطلوب و مورد استفاده برای شرب قرار می‌دهد، گفت: سرریز سد کوچری در رودخانه انار بار جاری و پس از آبگیری بندهای خاکی شهرستان به سد ۱۵ خرداد در شهر قم منتقل می‌شود، ظرفیت سد ۱۵ خرداد ۲۰۵ میلیون متر مکعب است که برای رسیدن به تراز واقعی به ۷۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که پس از سرریز شدن وارد دریاچه نمک می‌شود.

کد خبر 376237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.