۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
"وو یی"؛ بانوی آهنین چین

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

"وو یی" در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۳۸ میلادی در یک خانواده روشن فکر و تحصیل کرده در ووهان چین به دنیا آمد اما پدر و مادرش از اهالی یک روستا در ناحیه هوانگمی بودند و "وو" خواهری در یکی از شهرستان های چین به نام هوبئی داشت و دختر کوچک خانواده محسوب می شد و برداری بزرگتر از خود داشت.

پدر و مادر "وو یی" زمانی که او تنها شش سال داشت در یک حادثه رانندگی از دنیا رفتند و وو تحت سرپرستی بردارش که تنها هشت سال از او بزرگتر بود قرار گرفت، بردار وو در یکی از رستوران های بزرگ شهر کار می کرد و توانست با فعالیت در این رستوران هزینه تحصیل خواهر کوچکترش را فراهم کند.

"وو یی" در یکی از مدارس تقریبا سطح بالای چین تحصیلات ابتدایی خود را گذارند و پس از آن به دانشکده مهندسی نفت در پکن رفت تا در رشته مهندسی صنایع نفتی تحصیل کند. وی در دانشگاه نظراتی همسو با اساتیدی داشت که از جبهه اپوزیسیون حکومت بودند و وو در ۲۲ آوریل سال ۱۹۶۲ میلادی به حزب کمونیست چین پیوست و این برای همه نزدیکان و هم کلاسی های او به شدت عجیب بود که وو چطور با نظراتی که داشت به حزب کمونیست چین پیوست.

کارشناس صنایع نفتی

وی پس از عضویت در حزب کمونیست چین، در رشته مهندسی صنایع نفتی از دانشگاه مذکور فارغ التحصیل شد و به عنوان کارشناس صنایع نفتی در یکی از شرکت های بزرگ خرید نفت در چین شروع به فعالیت کرد. وو از همان ابتدای فعالیت کاری روحیه سرسختی داشت و سعی می کرد تا توضیحات زیادی درباره وضعیت فعالیت اش در شرکت ندهد.

"وو یی" چند سال پس از فعالیت در شرکت مذکور به عنوان کارشناس صنایع نفتی، به عنوان مدیر پالایشگاه دونگ فانگ هونگ پکن چین منصوب شد و توانست وضعیت بحرانی این پالایشگاه که به تازگی دچار انفجار شده بود را به خوبی مدیریت کند و به همین دلیل مورد توجه دولت وقت چین قرار گرفت و به سمت ریاست بخش پتروشیمی پکن یانشان منصوب شد.

معاونت شهرداری پکن

وو که در دوران فعالیت در پالایشگاه تعامل مناسبی میان شهرداری و این نهاد ایجاد کرده بود بارها مورد تشویق دولت وقت و شورای اداری شهر پکن قرار گرفت و در سپتامبر سال ۱۹۸۸ میلادی از سوی شهردار پکن به عنوان معاون اقتصادی شهرداری منصوب شد و از سمت قبلی اش استعفا داد.

وی تا نوامبر سال ۱۹۹۱ در سمت معاونت اقتصادی شهرداری پکن فعالیت کرد و در طی دوران فعالیتش بارها از سوی مردم مورد تشویق و تمجید قرار گرفت و چند جایزه شهری نیز دریافت کرد. ارتقاء سطح خدمات عمومی و حل مشکل زباله های شهر پکن از ایده های اصلی "وو یی" در شهرداری پکن بود که با پشتکار او جامه عمل پوشید.

مدیریت جبهه اپوزیسیون

دولت وقت چین در سال ۱۹۸۹ میلادی سعی کرد تا با استفاده از گلوله، تظاهرات کارگران زغال سنگ در میدان "تیان آنمن" شهر پکن را متوقف کند و همین امر موجب شد تا "وو یی" به عنوان مدیر معترضان وارد میدان شود و از آنها بخواهد تا به تظاهرات خود ادامه دهند.

کارگران تا یک ماه بعد در میدان تیان آنمن تظاهرات کردند و دولت چین مجبور شد تا "وو یی" را به عنوان مدیر جبهه اپوزیسیون بپذیرد و به مذاکره با او بنشیند.

معاون وزیر اقتصاد

وو از سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان معاون وزیر امور اقتصادی و ارتباطات خارجی چین منصوب شد و در طی فعالیت در این منصب با حضور در اغلب مذاکرات تجاری از حقوق مردم چین دفاع کرد و سرسختی او در مذاکره باعث شد تا دولت چین او را در سال ۱۹۹۳ میلادی به عنوان وزیر تجارت خارجی و همکاری اقتصادی منصوب کند.

وی در طی دوران فعالیت در وزارت خانه های اقتصادی دولت چین عضو کمیته مرکزی چهاردهم و پانزدهم حزب کمونیست چین نیز بود و تا سال ۱۹۹۸ میلادی در این سمت فعالیت کرد.

بانوی آهنین چین

مردم و رسانه های چین او را با نام "بانوی آهنین چین" می شناسند زیرا او بر خلاف همکارانش در دولت چین مستقل و با پشتکار و سرسخت بود و همواره دغدغه ای جز احقاق حقوق مردم نداشت. وی هیچ وقت ازدواج نکرد و منابع خبری در چین نوشته اند که هیچ گاه موهای سفید خود را رنگ نکرده است.

وی در پاسخ به علت اینکه چرا مجرد مانده است به یکی از رسانه های چینی گفته بود که هیچ کس حاضر نشده با دغدغه های او در زندگی کنار بیاید و با وی وارد یک زندگی مشترک شود. یکی از مجلات سیاسی او را دومین زن قدرتمند جهان در سال های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ میلادی معرفی کرده است.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 376235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.