خرید یک واحد مسکونی شبیه رویا شده است

" بشر روزی گمان می کرد که بخواهد برای خرید یک متر زمین، ۳۰ میلیون تومان بپردازد؟ به نظر می رسد منطقه شش اصفهان، ولنجک تهران است. خرید یک واحد مسکونی در این منطقه بیشتر به رویا شبیه شده تا خواسته." این جمله را مردی می‌گوید که بهر امید تهیه مسکن به یک دفتر مشاور املاکی آمده بود!

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسکن، بورس، طلا و ارز از بازارهای اصلی سرمایه گذاری در ایران به شمار می آیند که چندی است دستخوش بسیاری نواسانات گشته و ریسک سرمایه گذاری را در این بازارها بالا برده است. هر چند برخی نیز سودهای کلانی از این آشفته بازار به جیب زدند. آمارها از بازار مسکن نشان می دهد هجمه نوسانات و صعود بی بازگشت قیمت ها در این بازار باعث شده که حجم معاملات در آن به شدت نسبت به سه بازار دیگر کاهش پیدا کند. به هر حال مسکن برای افراد بیش از یک سرمایه گذاری و به عنوان حریمی امن و سکونتگاه نیز تلقی می شود بنابراین بی مناسبت نیست اگر تغییرات و تاثیراتی که این بازار می پذیرد بسیار بیشتر از بازارهای نامبرده دیگر، باشد.

سال گذشته نوسانات شدید بازارهای ارز و سکه باعث شد که تقاضایی هیجانی در بازار مسکن شکل بگیرد و عرضه کنندگان را برآن دارد تا بی هیچ منطق و قانونی شروع به قیمت گذاری کنند. یک سال از آن روزها می گذرد اما بسیاری کارشناسان بر این باور هستند که بازار امسال نیز بی گزند از تغییرات سال گذشته و التهاباتش نخواهد ماند.

بر اساس آمارهای اعلام شده رشد قیمت ها در بازار مسکن در چهار سال گذشته ۲۳ درصد بالاتر از افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز بوده و نشان می دهد که حجم معاملات در این بازار ۵۱ درصد کاهش داشته است در این بین اقدامی که اصلا به چشم نمی خورد وجود نظارت دقیق و منسجمی بر قیمت گذاری در این بازار است.

کارشناسان معتقدند عوامل تورم زای مقطعی مقصر اصلی افزایش قیمت ها در بازار مسکن است و وضعیت معاملات تا حداقل ۱۲ فصل آینده تغییری نخواهد کرد. همچنین ورود حجم زیادی از نقدینگی به بازار سهام، طلا و خودرو باعث کاهش سرمایه گذاری در این بازار شده و مردم ترجیح می دهند خودرو بخرند و از افزایش قیمت آن مطمئن باشند تا اینکه خانه بخرند و در مورد وضعیت آینده آن شک داشته باشند.

رشد قیمت ها در بازار مسکن تنها مربوط به تهران نیست بلکه دیگر شهر های بزرگ و کوچک ایران نیز از عوامل تورم زای مقطعی تاثیر پذیرفته اند و نرخ مسکن در این شهر ها نیز به شدت افزایش یافته است. اصفهان یکی از استان های بزرگ کشور است که این تغییرات و رشد قیمت ها را در سال گذشته و سال جاری تجربه کرده و می توان به جرات گفت که بازار مسکن این شهر و استان دیگر ظرفیت افزایش قیمت ندارد.

منطقه ۶ شهرداری اصفهان که در سال ۱۳۶۰ از منطقه ۵ جدا شد، یکی از مناطق اصفهان است که افزایش قیمت مسکن در آن ملموس‌تر است زیرا اغلب ساکنان در این منطقه بومی نیستند و به طور فصلی در این منطقه زندگی می کنند.

این منطقه با ۱۰۴ هزار و ۷۳۷ نفر جمعیت و شش هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت، ۳۱ هزار و ۴۳ خانوار را در خود جای داده و موقعیت جغرافیایی آن از شمال پل سی و سه پل در مسیر زاینده رود تا پل بزرگمهر، از جنوب پل اشکاوند – در مسیر ریل راه آهن تا پل راه آهن، از شرق پل بزرگمهر در مسیر رودخانه تا پل اشکاوند و از غرب پل راه آهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی تا سی و سه پل را در بر می گیرد. تعداد دفاتر مشاور املاک در این منطقه بیشتر از سایر مناطق اصفهان به نظر می رسد؛ به طوری که تقریبا از هر پنج مغازه یکی دفتر مشاور املاک است. بازار مسکن ایران و در پی آن بازار مسکن اصفهان گویا از قانون و قاعده خاصی پیروی نمی کند بلکه در حال تصویب یک سری از قوانین جدید و اجرای آن برای مردم است و در این میان اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه فشار اقتصادی بیشتری را برای خانه دار شدن متحمل می شوند.

تقریبا اغلب متصدیان دفاتر مشاور املاک در منطقه ۶ اصفهان مشتری خاصی ندارند و در هنگام کار به فعالیت های دیگری مشغول می شوند. اندک مشتریانی هم که در بازار دیده می شود یا برای تحقیق آمده اند و یا از وضعیت بازار خبری ندارند و گمان می کنند که خرید خانه هنوز هم مثل قدیم است.

یک متر زمین، ۳۰ میلیون!

یکی از مشتریان که از شهرستان برای خرید خانه در این منطقه آمده است، می گوید: "آیا بشر روزی گمان می کرد که بخواهد برای خرید یک متر زمین، ۳۰ میلیون تومان بپردازد؟ به نظر می رسد منطقه شش اصفهان، ولنجک تهران است. چه تفاوتی میان زمین این منطقه و زمین دیگر مناطق استان اصفهان وجود دارد؟ خرید یک واحد مسکونی در این منطقه بیشتر به رویا شبیه است تا خواسته."

یکی دیگر از مشتریان نیز اظهار می کند: "تا پیش از وقوع این اتفاقات در بازار ارز و سکه مردم سرمایه گذاری خود را در بازار مسکن انجام می دادند و با خرید خانه از رشد قیمت تصاعدی آن مطمئن بودند اما زمانی که بازار ارز و سکه داغ تر شد بسیاری از مردم سرمایه خود را به این بازار بردند تا سود بیشتری نصیبشان شود و زمانی که آرامش نسبی در بازار ارز ایجاد شد برخی سرمایه گذاران خواستند تا به بازار مسکن برگردند اما متوجه شدند که افزایش قیمت ها در بازار مسکن بی سابقه بوده است و دیگر نمی توانند خانه ای که فروخته اند را خریداری کنند."

یک مشاور املاک این منطقه نیز با بیان اینکه متهم کردن نرم افزار ها به اخلال در بازار مسکن کار اشتباهی است، بیان می کند: "عده ای می گویند که ناآرامی در بازار مسکن و افزایش قیمت در آن کار چند نرم افزار اندرویدی است و این مردم هستند که دست به افزایش قیمت مسکن زده اند، اما کسی پیدا نمی شود که بپرسد چرا مردم قیمت ملک خود را افزایش داده اند؟ آیا سایر اجناسی که مورد استفاده آنهاست افزایش قیمت نداشته است؟!

وی ادامه می دهد: مردم تغییرات اقتصادی در طول زمان را مقایسه می کنند و روی مسکن خود قیمت گذاری می گذارند، در بسیاری موارد مردم بسیار با انصاف تر از تولید کنندگان خودرو و مواد غذایی هستند."

زمانی که پدرم خانه خرید را به یاد دارم

یکی دیگر از مشاوران املاک منطقه ۶ اصفهان نیز با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید مسکن در این منطقه، می گوید: "منطقه ۶ اصفهان، از لحاظ قیمت مسکن منطقه عجیبی است، حتی اگر کل اقتصاد ایران کاهشی باشد، باز هم نرخ مسکن در این منطقه افزایش می یابد و در حال حاضر کمترین قیمت هر متر مسکن در این منطقه هشت الی ۱۳ میلیون تومان است و در برخی از مناطق به ۳۲ میلیون تومان نیز می رسد."

یکی از مشتریان دفتر مشاور املاک منطقه ۶ اصفهان نیز می گوید: "من بومی این محل هستم، زمانی را که پدرم برای خرید مسکن در این منطقه به یکی از دفاتر مشاوره املاک مراجعه کرد به یاد دارم، هر متر مسکن در این منطقه یک هزار تومان بود و پدرم به راحتی توانست پس از چندین سال کار و زحمت یک منزل مسکونی در این منطقه تهیه کند؛ اما اکنون خرید مسکن در این منطقه به لطیفه شبیه تر است."

یک فروشنده مسکن با گلایه از اینکه پنج ماه است ملکم را با قیمت تقریبا مناسبی برای فروش در این منطقه به دفاتر مشاور املاک سپرده ام، اما دریغ از یک مشتری برای خرید خانه، اظهار می کند: "کسی در این منطقه خانه نمی خرد اگر هم کسی توانایی خرید خانه در این منطقه را داشته باشد سعی می کند به منطقه دیگری از اصفهان نقل مکان کند و با هزینه کمتر ، باقی مانده سرمایه اش را در بانک قرار دهد و سود آن را ماهیانه دریافت کند."

یکی از دیگر مشاوران املاک در این منطقه نیز می گوید: تاکنون در این سال معامله ای نداشته ام، مشتریان زیادی برای خرید مسکن یا اجاره به این منطقه مراجعه می کنند اما بعد از مواجه شدن با قیمت ها متوجه می شوند که خرید مسکن در این منطقه غیر ممکن و اجاره بهای مسکن نیز سرسام آور است."

مشاور املاکی در نزدیکی بزرگمهر می گوید: "چندی پیش یکی از افراد ساکن در خیابان شیخ صدوق جنوبی برای فروش خانه اش به من مراجعه کرد و گفت که حاضر است ملکش را دو میلیارد تومان به فروش برساند. مدتی نگذشت که ملک فرد مذکور را در یکی از نرم افزار های اندرویدی به قیمت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مشاهده کردم و گمان کردم که از روی شوخی این قیمت تعیین شده اما چند روز بعد همان فرد برای خداحافظی و کسب حلالیت آمد و گفت که ملکش را به قیمت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسانده است. از نظر کارشناس، ملک این فرد تقریبا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد."

برخی بر این باورند وجود تعداد زیادی از واحد های صنفی معروف اغذیه فروشی در این منطقه، استقرار واحد های صنفی فروشگاه های برند ایرانی و خارجی در گوشه و کنار آن باعث شده تا این منطقه به یک محوطه تقریبا لوکس مسکونی تبدیل شود و توانایی خرید مسکن در این منطقه تقریبا به صفر برسد. ضمن اینکه حجم ترافیک و فرسودگی برخی از واحد های مسکونی منطقه ۶ نیز نتوانسته جلوی افزایش قیمت در این منطقه را بگیرد حتی در بسیاری موارد موجب سلب آسایش و آرامش افرادی که در این منطقه زندگی می کنند شده است.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 376234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.