تالابهای خوزستان سیراب شدند؛ پرندگان بی‌آشیانه !

دیدار عیسی کلانتری با سفیر ترکیه، دستگیری ۱۰۰ شکارچی غیرمجاز، افزایش شمار فلامینگوها در دریاچه ارومیه، نجات روباه گرفتار در استخر، آغاز به کار شورای محیط زیست در شهرداری اصفهان، فرود فلامینگوها در گاوخونی و بی‌آشیانه شدن دهها پرنده در شیراز را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا بنا بر اظهارات سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، پس از هرس شاخ و برگ اولین درخت از سوی شهرداری و سقوط ده ها لانه پرنده که داخل آنها تخم و جوجه بود مسئولان و نیروهای حفاظت محیط زیست فارس در محل حاضر شده و از ادامه فعالیت پیمانکار جلوگیری کردند و به ماموران شهرداری توضیح دادند که فصل هرس درختان اواخر پاییز و زمستان است و هیچ نهادی اجازه هرس شاخ و برگ درختان در فصل بهار که زمان زادآوری پرندگان است را ندارد اما عوامل پیمانکار شهرداری با سماجت و گستاخی با نیروهای محیط زیست بصورت لفظی درگیر شده و سعی داشتند به کار خود ادامه دهند.

با شدت گرفتن درگیری، نیروی انتظامی نیز در محل حاضر شده و از ادامه کار عوامل شهرداری ممانعت کرد. با هرس شاخ و برگ تنها یک درخت در خیابان اردیبهشت ده‌ها لانه پرنده تخریب شده و تخم ها و جوجه های آنها از بین رفت. پیمانکار شهرداری قصد داشت صدها درخت دیگر را هرس کند که در آن صورت فاجعه بزرگی رخ می‌داد. حفاظت محیط زیست شیراز از مسئولان شهرداری این شهر به اتهام قطع غیراصولی شاخ و برگ درختان در فصل بهار و از بین بردن لانه، تخم و جوجه پرندگان شکایت کرده است.

افزایش یک متر و ۱۵ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه

بررسی دریاچه ارومیه با استفاده از داده‌های ماهوارهای نشان از افزایش قابل‌ ملاحظه یک متر و ۱۵ سانتی‌متری از آب این دریاچه در بهار ١٣٩٨ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته دارد، مساحت و حجم آب دریاچه نیز به ترتیب به میزان ۱۰۹۳ کیلومتر مربع و ۳.۳ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

دستگیری یک متخلف شکار و صید در شهرستان فریدونشهر

طی گشت و کنترل محیط‌بانان این اداره از مناطق شکار ممنوع وآزاد شهرستان فریدونشهر، یک مورد تخلف شناسایی و با همکاری نیروی انتظامی شهرستان ،اقدام به دستگیری یک متخلف شکار وصید کردند. از این متخلف یک قبضه سلاح ساچمه زنی به همراه یک قطعه کبک شکار شده کشف و متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

دیدار عیسی کلانتری با سفیر ترکیه

روز سه شنبه عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با سفیر ترکیه در ایران خواستار انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه شد و گفت: این امکان وجود دارد که آب اضافی از دریاچه وان، وارد دریاچه ارومیه شود، زیرا خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای منطقه خواهد بود.

وی همچنین افزود: ایران از سال ۱۳۷۸ تا کنون شاهد خشکسالی است و فقط در این ۲۰ سال سه سال پربارش داشته ایم که امسال هم جز همان سال هاست.

سفیر ترکیه در ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: تهران یکی از زیباترین شهرهایی است که دیده‌ام و ایران، وطن دوم، دوست و متحد ما در شرایط مختلف بوده است، ضمن اینکه ترکیه مثل همیشه آماده همکاری های محیط زیستی و تکنولوژیک با ایران است.

اجرای طرح آموزشی یک ساعت با محیط‌بان در مدارس اردستان

حسین شواخی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان در این باره گفت: درطرح یک ساعت با محیط بان دانش آموزان مدارس داخل و پیرامون منطقه حفاظت شده کهیاز با شرح وظایف محیط بانان ، مناطق چهارگانه و اهیمت حفظ تنوع زیستی آشنا شدند. طرح آموزشی محیط یار و محیط بان در ۲۱ مدرسه شهرستان اردستان و درخصوص اهمیت محیط زیست ، پیامدهای آلودگی های آب ، خاک ، هوا اجرا شده است.

دستگیری ۱۰۰ شکارچی غیرمجاز در خراسان رضوی

از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۰ شکارچی و صیاد غیرمجاز در این استان دستگیر شدند و برای ۶۰ نفر از آنها پرونده قضایی تشکیل شد تا کنون از این شکارچیان ۲۴ قبضه سلاح شکاری به همراه بیش از ۴۰۰ فشنگ کشف و ضبط شده است.

شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه به ۴۵ هزار بال افزایش می یابد

به گفته مسئولان محیط زیست استان آذربایجان غربی شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه طبق آمار سال گذشته ۳۵ هزار بال برآورد می شود که با جوجه آوری امسال به ۴۵ هزار بال افزایش می یابد.

روباه گرفتار در استخر، نجات یافت

به دنبال گزارش مردمی به اداره حفاظت محیط زیست کاشان در خصوص گرفتاری یک قلاده روباه در استخر ذخیره آب کشاورزی واحد گلخانه ای، محیط‌بانان این اداره ضمن هماهنگی با سازمان آتشنشانی به محل اعزام و اقدام به زنده گیری این حیوان کردند و پس از اطمینان از سلامت، روباه در زیستگاه طبیعی اش رهاسازی شد.

آغاز به کار شورای محیط زیست در شهرداری اصفهان

روز شنبه نخستین جلسه شورای محیط زیست کلانشهر اصفهان تشکیل شد. به گفته کوروش محمدی رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان هدف از تشکیل شورای محیط زیست، نظارت در سطح عالی بر فعالیت‌های محیط زیستی شهر اصفهان، ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های جزیره ای مدیریت شهری و همچنین هماهنگی برای تامین اعتبارات بودجه ای است و در عین حال تصمیم‌گیری در سطح کلان و سطح عالی برای مجموعه مدیریت شهری است. جلسات شورای هماهنگی محیط زیست از این پس هر ماه و به ریاست شهردار اصفهان برگزار می شود.

رهاسازی کورکور در زیستگاه های مبارکه

مهران شنتیایی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: یک "کور کور" توسط طبیعت دوستان به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داده شد و این پرنده پس از اطمینان از سلامت در زیستگاه خود رهاسازی شد.

محیط زیست ما هم قربانی گردن کلفتی ترامپ است

عیسی کلانتری در دیدار با سفیر نروژ با انتقاد از رفتارهای اخیر ترامپ و موضعگیری های ضعیف اتحادیه اروپا گفت: اکنون در جهانی که یک رییس‌جمهور گردن کلفت، همه تفاهمنامه های بین المللی را پاره می کند، از کشورهای اتحادیه اروپا می خواهیم که این رفتارها را تحمل نکنند و  تسلیم این گردن کلفت نشوند، اگر این اتفاق‌ در جای دیگری از دنیا می افتاد، اروپا بی‌طرف نمی ماند یا طرف فرد گردن کلفت را نمی گرفت.

وی درباره تاثیر تصمیم های جهانی بر محیط زیست این چنین بیان کرد: محیط زیست ما هم قربانی گردن کلفتی ترامپ است، وقتی تکنولوژی های با بهره وری بالاتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست تحریم می شود، محیط زیست ما و کشورهای دیگر به خطر می‌افتد. با اینکه کنوانسیون پاریس هنوز مصوب نشده اما ما طبق تعهداتمان، تولید کربن را کاهش داده ایم و تاکنون بیش از دو درصد توافق مذکور، کاهش تولید کربن داشته ایم.

فرود فلامینگوهای مهاجر پس از حدود ۲ سال در تالاب بین المللی گاوخونی

به گفته حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان حدود یکصد تا ۱۵۰ قطعه فلامینگو پس از دو سال غیبت وبا توجه به آبگیری نسبی بهار امسال تالاب بین المللی گاوخونی، در محدوده آن فرود آمدند.

کد خبر 376195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.