وضعیت پیوند در مبتلایان به ایدز/ علائم ابتلا به فاویسم چیست؟

درمان ریزش مو با برگ‌های گواوا، وضعیت پیوند در مبتلایان به اچ آی وی، ثبت نام برای انتخابات پنجمین دوره سازمان نظام پرستاری، راه های پیشگیری از سکته مغزی و  علایم ابتلا به فاویسم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رییس ستاد اجرایی مرکزی پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: از یک ماه و نیم پیش به دستور وزیر بهداشت فرایند انتخابات سازمان نظام پرستاری آغاز شد و این انتخابات در روز ۲۱ تیرماه امسال برگزار می شود.

سید حسن امامی رضوی تصریح کرد: ثبت نام از کاندیداهای داوطلب هیات مدیره نظام پرستاری شهرستان ها، از ۱۰ روز پیش آغاز شد و امروز مهلت ثبت نام به پایان رسید.

وی تاکید کرد: ۳۴۵۱ نفر برای انتخابات هیات مدیره نظام پرستاری شهرستان ها در حوزه های انتخابیه های مختلف ثبت نام کردند که نسبت به دوره قبل، ۱۰ درصد رشد یافته است و ۱۴۷ شهرستان واجد شرایط برگزاری انتخابات بودند که نسبت به دوره گذشته شاهد افزوده شدن ۲۰ شهرستان بوده ایم و این انتخابات در ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی برگزار می شود.

امامی رضوی با بیان اینکه ۱۸۱۴ نفر معادل ۵۳ درصد از ثبت نام کنندگان عضویت در پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری زن و ۱۶۳۷ نفر معادل ۴۷درصد مرد هستند، افزود: از این تعداد، ۳۲۷ نفر دارای رشته تحصیلی بهیاری، ۲۸۰۶ نفر دارای رشته پرستاری، ۱۴۷ نفر دارای رشته تکنسین اتاق عمل و۱۷۱ نفر نیز دارای رشته هوشبری هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از بین ثبت نام کنندگان، ۳۶۴ نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم، ۱۱۴ نفر دارای مدرک کاردانی، ۲۵۴۸ نفر کارشناسی، ۳۷۲ نفر کارشناسی ارشد و ۵۳ نفر دارای مدرک دکتری هستند.

رییس ستاد اجرایی مرکزی پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری گفت: هیات های نظارت بر انتخابات فرصت دارند که صلاحیت کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری را بررسی کنند و پس از آن هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت داوطلبان را تایید خواهد کرد و پس از آن، اسامی کاندیداها، اعلام خواهد شد.

وضعیت پیوند در مبتلایان به اچ آی وی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: تا یک دهه قبل امکان پیوند عضو برای بیمار مبتلا به اچ آی وی، وجود نداشت و این قبیل بیماران به دلیل ضعف سیستم ایمنی، فوت می‌کردند.

محمدرضا صالحی، با اشاره به اولین پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی، اظهار کرد: این تکنیک درمانی از ابتدای قرن ۲۱ در کشورهای پیشرفته جهان همچون آمریکا، استرالیا و کانادا انجام شده و برای اولین بار، یک ماه قبل این نوع پیوند بر روی یک بیمار مبتلا به اچ آی وی، در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، با موفقیت انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید به موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی، افزود: این بیمار بعد از دو هفته از بیمارستان مرخص شد.

مشاور تیم پیوند مغز استخوان بیمارستان امام خمینی (ره)، گفت: پس از انجام ویزیت این بیمار، متوجه شدیم که سرطان او درمان شده است.

صالحی با بیان اینکه که احتمال عود بیماری وجود دارد، در پاسخ به این سوال که آیا امکان عفونت اچ آی وی بیمار پس از پیوند وجود دارد یا خیر، افزود: پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز، هیچ تأثیری در بهبود عفونت اچ آی وی، بیمار ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، با تاکید به ایننکه بیمار مبتلا فرد ۴۴ ساله‌ای است که هفت سال بوده اچ آی وی مثبت داشته، گفت: این بیمار تا زمانی که زنده است، باید تحت معاینه باشد. به طوری که در سال اول، هر سه ماه یکبار و در سال‌های بعد، هر ۶ ماه یکبار ویزیت شود.

صالحی، در ادامه با اشاره به اینکه برای بیماران مبتلا به اچ آی وی که نیازمند پیوند هستند، برنامه داریم، اظهار کرد: البته تعداد این بیماران که در لیست پیوند هستند، زیاد نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که تا یک دهه قبل انجام عمل پیوند برای بیمار مبتلا به اچ آی وی ممنوع بود، گفت:، چون سیستم ایمنی این افراد ضعیف بود، امکان پیوند برای آن‌ها وجود نداشت، چون می‌مردند. اما، با پیشرفت علم و دانش پزشکی و درمان‌های جدید، موضوع پیوند برای این بیماران عملیاتی شد و ما توانستیم برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز را در بیمارستان امام خمینی (ره)، با موفقیت انجام دهیم.

درمان ریزش مو با برگ های گواوا؟

برخی پزشکان اخیرا می‌گویند، برگ‌های گواوا می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و اگر شما هر روز از برگ‌های آن به عنوان نگهدارنده مو استفاده کنید می‌توانید مشکل ریزش موی خود را تا حدّ زیادی برطرف کنید.

گوآوا یا اَمرود نوعی گیاه گرمسیری است که اغلب در جنوب شرقی آسیا و آمریکای جنوبی می‌روید. کارشناسان می‌گویند، برگ‌های گواوا می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و اگر شما هر روز از برگ‌های آن به عنوان نگهدارنده مو استفاده کنید می‌توانید مشکل ریزش موی خود را تا حدّ زیادی برطرف کنید.

ویتامین B، به ویژه B2 و B6 نقش مهمی در حفظ و نگهداری پوست و مو دارند. برگ گواوا همچنین یک منبع غنی از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین را فراهم می‌کند.

ویتامین B موجود در گواوا در کنار اسید فولیک به بازتولید سلول‌های رشد مو و بهبود سلامت و قدرت فولیکول‌ها برای جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

برگ‌های گواوا ۱۰۰ درصد می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند و باعث رشد شگفت انگیز آن شوند.

افزون بر این برگ‌های گواوا سرشار از ویتامین A؛ و C، پتاسیم، فیبرهای سالم و لیکوپن هستند.

روش استفاده:

یک کف دست از برگ‌های گواوا را در یک لیتر آب بجوشانید.

بگذارید تا ۲۰ دقیقه بجوشد و سپس آن را از روی گرما بردارید.

بگذارید تا جوشانده سرد شود.

موهای سر خود را با جوشانده به دست آمده بشویید و ماساژ دهید تا جایی که همه ریشه‌های مو را در بربگیرد.

دو ساعت بگذارید تا در موهایتان بماند، سپس آن را بشویید.

ده خاصیت دیگر برگ گواوا:

۱. چای تهیه شده از برگ گواوا کلسترول بد LDL خون را کاهش می‌دهد و بر سطح کلسترول خوب HDL تأثیر نمی‌گذارد.

۲. چای تهیه شده از این برگ می‌تواند برونشیت و سرفه را درمان کند.

۳. به کار بردن برگ‌های خرد شده گواوا باعث تسکین و کاهش خارش‌های ناشی از واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

۴. برگ‌های گواوا نیش حشرات را سبک و تضعیف کنید.

۵. برگ‌های گواوا ریزش مو را متوقف می‌کند. برگ‌های آن را بجوشانید و در درجه حرارت اتاق قرار دهید تا سرد شود. سپس پوست سر خود را با آن به آرامی ماساژ دهید.

۶. چای برگ گواوا باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شود.

۷. چای گواوا درمان ناراحتی معده و اختلال گوارشی می‌باشد.

۸. برگ‌های گواوا برای درمان اسهال و دیسانتری مفید است.

۹. گواوا احتمال ابتدا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

۱۰. برای باروری مردان مفید است.

راه های پیشگیری از سکته مغزی را بدانیم

سکته مغزی مشکلی شایع، اما اجتناب پذیر نیست، با این حال شیوه های برای کاهش این ریسک وجود دارد.

سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ در جهان است که منجر به ناتوانی دائمی می‌شود. اکثر سکته‌ها زمانی روی می‌دهند که جریان خون به مغز قطع می‌شود.

«گری برناردینی»،  متخصص بیمارستان کوئینز نیویورک، به برخی نکات پیشگیرانه در این زمینه اشاره می‌کند.

فشارخون بالا، بزرگ‌ترین فاکتور پرخطر بروز سکته مغزی است. در صورت افزایش فشارخون فوراً به پزشک مراجعه نمائید.

داشتن وزن سالم و رژیم غذایی سالم هم بسیار مهم است. در این مورد می‌توان به کاهش مصرف نمک، اجتناب از مصرف غذاهای حاوی کلسترول بالا، مصرف چندین وعده میوه و سبزیجات در روز و مصرف غلات کامل اشاره کرد.

در کنار کنترل وزن و پایین نگه داشتن فشارخون، ورزش هم عامل کاهنده مهم ریسک سکته است. سعی کنید حداقل پنج روز در هفته، ورزش با شدت متوسط تا شدید انجام دهید.

مصرف نوشابه‌های الکلی را کنار بگذارید. نوشیدن مشروبات الکلی ریسک سکته مغزی را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن را ترک کنید. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در افراد سیگاری ریسک سکته مغزی چهار برابر بیشتر است.

در صورت داشتن سابقه خانوادگی سکته مغزی، حتماً با پزشک تان مشورت کنید تا راهکارهای برای کنترل شرایط تان ارائه دهد.

مهم‌ترین علائم سکته مغزی عبارتند از افتادگی صورت، ضعف و ناتوانی دست‌ها و دشواری در تکلم که باید سریعاً به اورژانس اطلاع داده شود.

«فاویسم» چیست و گریبانگیر چه کسانی می‌شود؟

یک فوق تخصص خون با اشاره به اینکه شیوع فاویسم در فصل بهار دیده می‌شود، اظهار کرد: مبتلایان به فاویسم ظاهری کاملا طبیعی دارند و تنها با تخریب گلبول‌های قرمز در بدن ایجاد می‌شود.

مهشید مهدی زاده فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان اظهار کرد: فاویسم نوعی بیماری ژنتیکی و ارثی است که به طور معمول از مادر به فرزند منتقل می‌شود و بسته به جنس نوزاد، به ایجاد کم خونی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به رنگ پریدگی، زردی پوست، تغییر رنگ ادرار، تهوع و استفراغ به عنوان علائم این بیماری افزود: مبتلایان به فاویسم ظاهری کاملا طبیعی دارند و تنها با تخریب گلبول‌های قرمز در بدن بر اثر حمله‌ای که ایجاد می‌شود، علائم بیماری بروز پیدا می‌کند، از مهم‌ترین فاویسم در نوزادان زردی غیر طبیعی بدن است.

شیوع فاویسم در چه سنی است؟

مهدی زاده با اشاره به اینکه فاویسم بیشتر در پسر بچه‌های ۱۰ تا ۱۲ سال دیده می‌شود، اظهار کرد: شروع این بیماری در فصل بهار به خصوص در نواحی شمال ایران است، زیرا در این فصل باقلا در شهرهای شمالی برداشت می‌شود و ویسین و کوویسین موجود در این ماده عامل نوعی اکسیدان است.

وی درباره درمان این بیماری گفت: فاویسم درمان خاصی ندارد؛ بیشتر درمان آن بر مبنای پیشگیری است و اگر بیماران برخی داروهای ممنوعه مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن‌ها، تب برها، داروهای ضد انگل، داروهای ضد مالاریا، ویتامین A و حنا (به دلیل وجود اکسیدان درون ان) را مصرف نکنند و مراقبت‌های لازم به درستی انجام دهند، کمتر با این اختلال مواجه می‌شوند.

فوق تخصص بیماری‌های خون تاکید کرد: به دلیل اینکه عملکرد داروهای جدید این بیماری در مبتلایان هنوز مشخص نیست، باید با تجویز پزشک مصرف شود.
وی خاطرنشان کرد: فاویسم یک بیماری ژنتیکی است و اگر نوزادی مبتلا به بیماری ژنتیکی شود باید سقط شود، اما اگر کنترل و مراقبت شود با زندگی معمولی منافاتی ندارد و شرعا و عرفا اجازه سقط جنین را نداریم.

کد خبر 376192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.