تکمیل تونل سوم کوهرنگ در سال‌جاری/ ابلاغ جداول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها می توان به تکمیل تونل سوم کوهرنگ در سال‌جاری، ابلاغ جداول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، برطرف شدن مشکل کمبود شکر با واردات و واریز آخرین مرحله از سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۹۶ شرکت‌های سرمایه‌پذیر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، " پیش بینی می شود تونل سوم کوهرنگ در نیمه دوم سال جاری به طور کامل تکمیل شود" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اعلام این خبر، گفت که ۹۸ درصد از تونل سوم کوهرنگ احداث شده است.

حجت الله غلامی همچنین درباره سد تونل سوم کوهرنگ نیز اعلام کرد که این سد در حال تکمیل است که پیش بینی می شود تا اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره داری برسد.

خبر خوب دیگر در هفته ای که گذشت، ابلاغ جداول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پس از مدت‌ها انتظار بود. در این راستا با ابلاغ رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای افزایش ۲۴ تا ۴۰ درصدی حقوق‌ها ،مرحله سوم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، موظفان و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با ابلاغ رؤسای سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور آغاز شد که برای اجرای آن در سال ۹۸ اعتباری معادل ۵۰۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص پیدا کرده است.

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه بخوانید:

** مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه ظرفیت کل مخازن هفت سد استان اصفهان یک میلیارد و ۵۶۴ میلیون مترمکعب است، گفت: تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری ذخیره آبی سدهای استان به ۷۳۲ میلیون مترمکعب رسید در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۸۹ میلیون مترمکعب بوده است.

** دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران از ورود محموله های شکر به کشور در هفته آینده خبرداد و گفت: چندین کشتی محموله شکر توسط بخش خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی در راه است که موجب متعادل شدن بازار می شود.

بهمن دانایی در این باره اظهار کرد: برای تامین بازار، هم اکنون محموله شکر چهار تا پنج کشتی خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در بنادر کشور در حال تخلیه بار است که همچنان در قالب شکر تنظیم بازاری عرضه می شود و در ادامه پنج تا شش کشتی دیگر نیز در راه است.

** معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه مشکل کمبود شکر برطرف شد، گفت: اکنون ۱۰ هزار تن شکر در یکی از کارخانه‌های استان انبار شده و آماده تزریق به بازار است.

** بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۸ سد بزرگ کشور در حال حاضر ۸۶ سد مهم از جمله سدهای شهیدرجایی، طالقان، ساوه، البرز، ساوه و شیرین‌دره بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده باشند.

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به حدود ۳۲۲ میلیمتر رسیده که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۱۴ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت ۴۳ درصد افزایش یافته است.

** "گزارش تخلفات بازار خودرو به رییس قوه قضائیه ارسال می شود"؛ رییس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به موضوعات مربوط به بازار خودرو خبر داد و گفت: گزارشی در این رابطه در حال تهیه است.

** عبدالحسین ساسان در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه " تنها راه، عمران جنوب ایران است"، گفت: دولت‌ها باید انضباط مالی پیدا کنند، زیربناها را علمی برنامه‌ریزی کنند و تحت هیچ شرایطی تسلیم هیچ فشاری نشوند در این صورت تورم فروکش کرده و تولید رونق پیدا می‌کند؛ مثلا پروژه‌های جنوب (توسعه خطی جنوب) را اجرا کنند، اشتغال و تولید افزایش می‌یابد. "هیچکاری نمی شود کرد به غیر از عمران جنوب در ایران."

** "چاه جدیدی در مجاورت گاوخونی حفر نمی شود"؛ در پی انتشار خبری مبنی بر صدور پروانه حفر جدید چاه در مجاورت تالاب بین المللی گاوخونی از سوی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان، روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: چاه مذکور دارای مجوز تغییر محل و تغییر نوع مصرف از کشاورزی به خدماتی بوده و به استناد ماده ۲۷ قانون توزیع عادلانه آب است که مالک نسبت به خرید یک حلقه چاه کشاورزی فعال در منطقه بن رود ( ورزنه) اقدام کرده و پس از طی مراحل قانونی مجوز تغییر محل را از مراجع قضایی دریافت کرده است.

** معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با افزایش بی سابقه توزیع و تقاضای تخم نوغان برای پرورش کرم ابریشم، پیش‌بینی می‌شود که تولید پیله تر به ۱۴۰۰ تن در سال‌جاری برسد.

** بر اساس اعلام مرکز ملی آمار؛ شاخص کل قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در زمستان سال ١٣٩٧ به عدد ٥٣٦,٢٤ رسید که ١٣.٩٦ درصد نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) و ٧٩.٣٨ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، افزایش داشته است.

گروه مرغ با افزایش ٢٥,٠٣ درصد و گروه تخم مرغ با کاهش ١٦.٠٧ درصدی، افزایش ١٣.٩٦ درصدی شاخص نسبت به فصل قبل را رقم زده‌ است. همچنین گروه مرغ و تخم مرغ به ترتیب با ١١٤.٥٧ و ١٠.٦٥ درصد افزایش، موجب افزایش ٧٩.٣٨ درصدی شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (سال ۱۳۹۰=۱۰۰) شده‌ است.

** "دولت تسلیم واحدهای تولیدکننده ماکارونی نشود"؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی با توقف تولید به دنبال چانه‌زنی برای دریافت یارانه آرد صنعتی هستند. کاهش و توقف تولید واحدهای تولیدکننده ماکارونی مقطعی است و دولت باید در مقابل پرداخت یارانه آرد صنعتی به آنها مقاومت کند.

به گفته این نماینده مجلس بخش زیادی از یارانه‌هایی که به بخش‌های تولیدی کشور تخصیص پیدا می‌کند هدر می‌رود و یارانه‌ای که به منظور تامین یارانه آرد صنایعی مانند ماکارونی و شیرینی تخصیص پیدا می‌کند غیر ضروری است.

** خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در کشور به بیش از ۶۴ هزار تن رسیده و تاکنون ۱۸۹۳ میلیارد ریال به حساب کلزاکاران واریز شده است.

** "آسیب سیلاب به خطوط و شبکه توزیع آب سه روستای مشهد اردهال کاشان"؛ سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به سیلاب ناگهانی در مشهد اردهال کاشان، گفت: در پی وقوع این حادثه خطوط و شبکه توزیع آب سه روستای این شهرستان دچار شکستگی و آب‌بردگی شده بود که تیم‌های عملیاتی این شرکت در حال رفع مشکلات رخ داده است.

** واریز آخرین مرحله از پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۶ شرکت های سرمایه پذیر به ارزش یک هزار میلیارد تومان از هفته ای که گذشت به حساب ۱۱ میلیون مشمول آغاز شد.

** مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: از سال ۱۳۸۹ تا پایان سال ۱۳۹۷ حدود دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر های مختلف استان اجرا شد.

هاشم امینی با بیان اینکه طول شبکه فاضلاب در استان اصفهان بیش از ۷۶۰۰ کیلومتر است، اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در استان تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار دارند که حدود ۷۰ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

** در مجموع ۳۲ هزار و ۱۵۱ فقره تسهیلات به ارزش ۲۳۲ هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال برای تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت شده است.

** مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام تعهدات خودروسازان تا پایان سال ۱۳۹۸ محقق می‌شود.

** رییس هیئت مدیره بنیاد علوی با بیان اینکه فرش دستباف با ایجاد اشتغال پایدار از حاشیه نشینی و محرومیت زایی جلوگیری می‌کند، گفت: بنیاد علوی به عنوان بازوی بنیاد مستضعفان پیشرفت و توسعه فرش دستباف را در دستور کار قرار داده است.

خداکرم جلالی در دیدار با رییس مرکز ملی فرش ایران، اظهار کرد: اشتغالزایی جزو ضروریات بوده زیرا مهم‌ترین دلیل محرومیت و بیکاری، ضعف فرهنگ کارآفرینی است.

** عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به کاهشی شدن شاخص کل بورس در روزهای گذشته، در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: از آن‌جا که اقدام متقابل ایران درخصوص برجام یک متغیر سیاسی است و می‌تواند یک بی‌اطمینانی را به بازار بورس مخابره کند، باعث کاهش شاخص کل شد، همچنین وارد شدن بورس به فاز اصلاحی نیز بر کاهش این شاخص تاثیر داشت.

بازار بورس یا بازار سرمایه طی یک سابقه تاریخی- اقتصادی، همبستگی مثبتی با نوسان شاخص‌های اقتصادی دارد به عنوان مثال اگر تلاطمی در بازار ارز یا بازار سکه به وجود بیاید که معمولا به صورت زیگزاگی نیز رخ می‌دهد ( پس از صعود کاهش می یابد و برعکس)، بعضا این حالت زیگزاگی و وجود نوسانات در بازارهای مختلف، با مواردی مانند تورم همراه می‌شود که آثار سوئی در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

** معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: هم اکنون بالغ بر سه هزار تن خرمای ذخیره شده با ۲۰ الی ۲۵ درصد زیر قیمت بازار توسط اتحادیه مرکزی تعاون روستایی در حال عرضه به بازارهای کشور است.

** "جمعیت‌پذیر کردن سواحل جنوبی کشور جزو سیاست‌های نظام است"؛ معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه جمعیت پذیرکردن سواحل مکران جزو سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که ادامه می‌یابد، گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی که برای طرح ویژه چابهار تهیه می‌شود بر اساس مطالعه و اتصال آن به طرح جامع شهر چابهار است.

** "منابع بانکی استان اصفهان جوابگوی نیاز صنعتگران نیست"؛ رییس هیئت مدیره شهرک صنعتی رازی با بیان اینکه منابع بانکی استان جوابگوی نیاز صنعتگران نیست گفت: به رغم نوسانات ارزی و گران شدن مواد اولیه، سهم استان اصفهان در تسهیلات بانکی تغییری نکرده است.

 ** استاندار اصفهان گفت: در حضور رییس کل بانک مرکزی تصویب شد که تسهیلات بانکی استان اصفهان تا چهار برابر افزایش پیدا کند، مصوبات آن جلسه در دست بررسی است اما خواستاریم که روند اجرایی شدن این مصوبه تسریع یابد.

** بر اساس اعلام درگاه ملی آمار ایران، بیشترین افزایش شاخص قیمت در زمستان ۹۷ نسبت به فصل مشابه سال ماقبل با ١٤٥.٢٩ درصد، مربوط به قلم " گاو حذفی شیری " است.

شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداریهای صنعتی کشور در زمستان ١٣٩٧ به عدد ٤٨١,١١ رسید که ١٨.٣٤ درصد نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) و ٨٧.٤٢ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، افزایش داشته است.

** مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور گفت: ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به اجرای سامانه‌های نوین آبی اختصاص یافته که تا کنون ۲۵ درصد آن تخصیص گرفته است.

** دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: از دولتمردان درخواست کردیم کالاهای مورد نیاز جامعه کارگری بدون واسطه و از طریق تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی یا شبکه‌ توزیع دولتی با نرخ مناسب توزیع شود.

اصغر برشان درباره کمک هزینه مسکن کارگران که در سال ۱۳۹۷ به تصویب شورای‌ عالی کار رسیده اما هنوز توسط دولت ابلاغ نشده است، اظهار کرد: دولت در زمینه کمک هزینه مسکن کوتاهی کرده است. با وجود اینکه شورای‌ عالی کار در سال گذشته، قبل از پرداختن به حداقل دستمزد در سال ۱۳۹۸، افزایش حداقل کمک هزینه مسکن را از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان تصویب کرد اما این مصوبه هنوز در هیئت دولت تصویب نشده است. با وجود اینکه کمیته اقتصادی دولت این موضوع را تصویب کرده است هنوز عملا در دولت تصویب نشده اما به نظر من دولت نیز به زودی آن را ابلاغ خواهد کرد.

** شورای پول و اعتبار افزایش سقف فردی «تسهیلات یارانه‌ای قابل اعطا بابت بازسای و نوسازی اماکن مسکونی روستایی» به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال و نیز «تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی» به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال را تصویب کرد.

** قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۹ و ۱۶ دقیقه امروز (چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه) به ۷۱ دلار و شش سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۶۱ دلار و ۳۳ سنت رسید.

کد خبر 376184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    1 0
    تورا خدا به مسولان بگویید بداد بازنشتگان تامین اجتماعی هم باشند در مورد همسان سازی