۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
بهانه‌ای برای شادمانی

در سراسر جهان، تمام جشن‌ها و فستیوال‌ها بهانه‌ای برای شادمانی و ایجاد دوستی بیشتر بین مردم است؛ این جشن‌ها ساختارهای تشریفاتی میان مردم را سست می‌کند و تمام قشرها، زن و مرد، پیر و جوان و فقیر و غنی از حضور همراه هم در این مراسم لذت می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر سال فستیوال‌های متعددی با اهداف گوناگون در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. پیشینه بعضی از این مراسم ریشه در ادیان و عقاید مذهبی مردم دارد و بعضی دیگر جنبه هنری و فرهنگی. اما نکته ای که در همه این فستیوال‌ها مشترک است جنبه سرور و شادمانی حاصل از برگزاری آن‌هاست. درواقع فستیوال‌ها با رویکردهای مختلف، بهانه ای برای شادمانی و رنگی شدن لحظات انسان‌ها دراین عصر مدرن و پرهیاهوست. در ادامه مطلب با چند نمونه از محبوبترین فستیوال‌های جهان آشنا می‌شویم.

جشن "هولی" در هندوستان

جشن هولی یا جشن رنگ‌ها یکی از مفرح ترین جشن‌های هندوها به مناسبت شروع فصل بهار است. این مراسم در پایان فصل زمستان با کامل شدن ماه آغاز می‌شود. دراین جشن تمام قشرها، زن و مرد، پیر و جوان و فقیر و غنی همگی شرکت می‌کنند و با پاشیدن آب و رنگ به یکدیگر پایان فصل زمستان و آغاز فصل بهار را با سرور و شادمانی در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند. این فستیوال به "جشن بهار" و "جشن عشق" معروف است. به عبارتی هندوها اعتقاد دارند که با آغاز فصل بهار بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز می‌شود.

فستیوال "لاتوماتینا" در اسپانیا

این جشن ریشه در اتفاقی دارد که در سال ۱۹۴۵ در اسپانیا به وقوع پیوست. هنگامی که تعدادی از افراد مهم و مقامات در خیابان‌های اسپانیا در حال رژه بودند تعدادی جوان که خواهان جلب توجه بودند با شیطنت خود باعث زمین خوردن یکی از شرکت کنندگان شدند. در نتیجه بین جوانان و شرکت کنندگان درگیری شدیدی شکل گرفت و با پرتاب کردن تعداد زیادی گوجه فرنگی، یک بازار میوه قربانی این درگیری شد.

سرانجام درآن سال پلیس به این درگیری پایان داد اما سال بعد جوانان خودشان با مهمات گوجه فرنگی نزاع را آغاز کردند و به مرور زمان هر سال با تکرار این اتفاق، پرتاب کردن گوجه فرنگی به رسومی البته نه به نشان درگیری بلکه بهانه‌ای برای جشن و سرور بین مردم اسپانیا تبدیل شد. برگزاری جشن توماتینا یا گوجه فرنگی در دهه اول سال ۱۹۵۰ توسط پلیس این کشور ممنوع اعلام شد اما شرکت کنندگان هر سال با شور و انگیزه بیشتر این جشن را برپا کردند تا به امروز که این جشن به یکی از پرشورترین و محبوبترین فستیوال‌های جهان تبدیل شده است.

جشنواره "مرد سوزان" در نوادا آمریکا

"مرد سوزان" عنوان جشنواره ای سالانه در ایالت نوادای آمریکا است که در صحرای بلک راک (سنگ سیاه) این ایالت برگزار می‌­شود و تا یک هفته ادامه دارد. این رویداد که در آخرین دوشنبه ماه آگوست آغاز  و در اولین دوشنبه سپتامبر پایان می‌­یابد، به دلیل سوزاندن یک مجسمه بزرگ چوبی، مرد سوزان نامگذاری شده است. 

هرسال بیش از ۵۰ هزار نفر در یک فضای موقت ۱.۵ مایل مربعی که به این رویداد اختصاص داده شده دور هم جمع میشوند؛ شرکت کنندگان در این فستیوال، آثار مختلفی از جمله "هنر چیدمان" را به نمایش می‌گذارند.

جالب است بدانید که به علت مکان خاص برگزاری جشنواره، ارتباطات تعاملی زیادی بین افراد حاضر شکل می‌­گیرد و همه خود را موظف می‌دانند که پس از ترک جشنواره، صحرا را به حالت اولیه خود بازگردانند. ترک این فستیوال بدون باقی گذاشتن هیچ ردّ انسانی، نماد تعهد به پاک کردن آثار فیزیکی فعالیت‌­های انسانی در محیط زیست است که می‌­تواند منجر به بهتر و امن­‌تر کردن "کره زمین" شود.

فستیوال "برف و یخ هاربین" در چین

هر سال در ماه ژانویه معروفترین فستیوال بین المللی یخ و برف در شهر هاربین واقع در جنوب شرقی کشور چین برگزار می‌شود. فصل زمستان فرصت مناسبی برای خلق مجسمه‌هایی از جنس برف و یخ به دست هنرمندانی چیره‌دست از سراسر دنیا در این شهر است. طی این فستیوال، برنامه‌های ورزشی گوناگونی از جمله اسکیت و سورتمه روی یخ برای شرکت کنندگان برگزار می‌شود. کشور چین با برگزاری فستیوال‌های بین المللی گوناگون در طول سال موفق به جذب گردشگران بسیاری از سراسر دنیا شده و امروزه به عنوان قطب نخست گردشگری در جهان شناخته می‌شود.

کد خبر 376166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.