شاهنامه اتحاد زبان فارسی و توسعه زبان اخلاقی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان گفت: ملت ایران در طول تاریخ و در تمام ادوار سرآمد اخلاقی بوده است و ما نیازمند گفتگوی بین‌الادیانی و بین فرهنگی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر مروارید در نشست بزرگداشت فردوسی که شب گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با تأکید بر شاهنامه‌خوانی، اظهار کرد: روز ملی فردوسی همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی در نظر گرفته شده است چراکه در زمانه کنونی نیازمند هردو هستیم .

وی با بیان اینکه نیازمند فروسی هستیم چون نیازمند حماسه هستیم، ادامه داد: آثار زیادی از گذشته تاکنون همچون اثر حماسی "هومر" نوشته شده است اما شاهنامه نه تنها به خاطرشکل حماسی بلکه به دلیل محتوای آن، امروز مورد تکریم و تأکید قرار می‌گیرد. شاهنامه به خوبی و با یک هارمونی متناسب عزت را در کنار خرد و غیرت را در کنار اخلاق قرار می‌دهد؛ از شادمانی‌ها و سوگواری‌های ایرانیان سخن می‌گوید.

مروارید با اشاره به اینکه شاهنامه، چکیده فضیلت‌های اخلاقی و حکمت‌های عملی ایرانیان است، افزود: ایرانیان با الهام گرفتن از قرآن و عترت هویت انسانی خود را توسعه داده‌اند. شاهنامه، هویت ایرانی اسلامی ما است؛ به بازخوانی شاهنامه نیاز داریم چون نیازمند توجه مجدد و اخلاق حکیمانه و ‌اخلاق قهرمانانه هستبم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان با اشاره به اینکه ملت ایران در طول تاریخ و در تمام ادوار سرآمد اخلاقی بوده است، خاطرنشان کرد: ما نیازمند گفتگوی بین‌الادیانی و بین فرهنگی هستیم و شاهنامه اتحاد زبان فارسی و توسعه زبان اخلاقی را به ما یاد می‌دهد.

زبان فارسی، زبان انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی

 مروارید در خصوص ارتباط تنگاتنگ زبان فارسی و شاهنامه تصریح کرد: برای نشان دادن سبک زندگی ایرانی اسلامی باید در درجه اول زبان فارسی را معرفی کنیم؛ زبان فارسی در کنار شاهنامه، چشم‌اندازی را تشکیل می‌دهد که در سطوح مختلف هنری و فرهنگی نیازمند معرفی آن هستیم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان اظهار کرد: شاهنامه نه تنها در سطح نخبگان بلکه در سطح عمومی و ادبیات عامه و در سطح معرفی رسومات متداول اجتماعی نیز الهام بخش است.

وی خاطرنشان کرد:: امیدواریم شاهنامه و فردوسی همچون مولوی در سطح نخبگان، هنری و عمومی توسعه یابد. دانشگاه و حوزه علمیه مأمن اصلی فرهنگ در کشور ما هستند و امیدوارم کرسی شاهنامه‌خوانی به همت خِردسرای فردوسی و اساتیدی که شرف حضور دارند یک کرسی فاخر و در سطح عالی و بین‌المللی باشد.

کد خبر 376145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.