چه موجوداتی به سرطان مبتلا نمی‌شوند؟

محققان معتقدند که بسیاری از گونه‌های جانوری از جمله نهنگ‌، فیل و مارماهی برای مقابله با سرطان و پیشگیری از ابتلا به آن تکامل یافته‌اند و آگاهی از روند تکامل آن‌ها ممکن است آغازگر راهی برای پیشگیری و درمان سلول‌های سرطانی در انسان باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان که به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دومین عامل مرگ و میر در جهان است، با یک جهش غیرطبیعی در یک سلول آغاز می‌شود و با رشد و تقسیم تا مرحله مختل کردن عملکرد بدن پیشرفت می‌کند. برخی محققان معتقدند که این بیماری عمدتا تحت تأثیر معضلات دنیای مدرن امروزی همچون آلودگی و سایر تغییرات محیطی ناشی از اقدامات انسانی ایجاد شده‌ است. با این حال مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که انسان‌ها و حتی حیوانات هزاران سال است که سرطان را تجربه می‌کنند؛ اما جالب است بدانید که نهنگ‌ها هرگز با این مشکل مواجه نمی‌شوند.

تیمی از محققان دانشگاه آریزونا بر این باورند که عامل این مقاومت در ژن‌های این پستانداران آبزی قرار دارد و برای اثبات آن به بررسی نمونه‌های DNA و RNA به دست آمده از پوست یک نهنگ کوژپشت ماده پرداختند.

این تیم همچنین ژنوم به دست آمده را با آرایش ژنتیکی دیگر انواع نهنگ‌ها همچون نهنگ آبی، نهنگ گرینلندی و نهنگ عنبر مطابقت دادند. بررسی‌ها نشان داد که جایگاه‌های ژنومی در این جانداران با سرعت بیشتری نسبت به دیگر پستانداران تکامل یافته‌ و حاوی ژن‌هایی برای تنظیم چرخه سلولی، تکثیر و فرایند ترمیم درون سلولی است؛ این ژن‌ها در صورت بروز سرطان در انسان‌ها تغییر می‌کند. به علاوه نهنگ‌ها دارای یک آرایش ژنتیکی تکرار شده از ژن‌های سرکوب‌کننده تومور هستند که از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری‌هایی نظیر سرطان ، غیرقابل درمان نیست و تکامل حیوانات در مسیر مقابله با آن بیانگر احتمال وجود راهکارهای پیشگیرانه در انسان است.

نتایج این مطالعه در  مجله "Molecular Biology and Evolution" منتشر شده است.

کد خبر 376140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan NL ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    3 0
    خوشبحالشون