• ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
  • کد خبر: 376113
روزه داري

متخصص و تغذیه و رژیم درمانی گفت: باید از سالمندانی که روزه می‌گیرند مراقبت بیشتری شود چرا که کاهش میزان آب و قند خون در بدن سالمند ممکن است باعث سرگیجه شود و این گونه سرگیجه‌ها اگر موجب بی‌حالی و افتادن شود برای آن‌ها خطرآفرین خواهد بود.

سید مرتضی صفوی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به لزوم کاهش ۲۰ درصدی دریافت موادغذایی برای افراد دارای اضافه وزن در ماه رمضان، اظهار کرد: کاهش وزن با پیروی از برنامه غذایی صحیح و کنترل شده با سوزاندن و حذف چربی‌های اضافه در بدن امکانپذیر است و این عملکرد علاوه برکاهش وزن باعث بالا بردن میزان سلامت افراد در جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت این برنامه کنترل شده موجب سلامت نسبی افراد جامعه می‌شود، گفت: این اتفاق از فواید و تاثیرات مهم روزه‌داری در کنترل بیماری‌هاست. چاقی و اضافه وزن منشا اصلی بسیاری از بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر است و امروزه  آمار بالای مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

دانشیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: افرادی که اضافه وزن ندارند می‌توانند سطح دریافت انرژی روزانه را در ماه رمضان همانند سایر ایام سال حفظ کنند و با این برنامه در پایان ماه رمضان تغییر محسوسی در وزن‌شان ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش یا کاهش وزن در پایان ماه رمضان به عوامل مختلفی بستگی دارد، افزود:  وضعیت بدنی، اضافه وزن و چاقی بدن قبل از ورود به ماه رمضان و نحوه تغذیه فرد در ایام روزه‌داری از عوامل مهم است، از سوی دیگر وضعیت فعالیت  بدنی در طول این ماه در کاهش وزن اشخاص موثر است و عدم توجه به این نکات باعث افزایش وزن در پایان ایام روزه‌داری می‌شود.

صفوی با تاکید بر اهمیت مصرف نان وغلات در ایام روزه‌داری، اظهار کرد: نان و غلات یکی از گروه‌های موادغذایی است که دریافت آن در ماه رمضان برای بدن دارای اهمیت است. انواع غلات و نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو در این گروه قرار می‌گیرند و در واقع این گروه تامین‌کننده انرژی بدن است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: ویتامین‌های ب، آهن و مقداری پروتیین در داخل نان و غلات وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود افراد بزرگسال روزانه شش تا ۱۱ واحد از موادغذایی این گروه را مصرف کنند که مقدار مصرف آن بسته به جثه افراد، سن و میزان تحرکشان از شش تا ۱۱ واحد متفاوت است.

وی در خصوص میزان هر واحد از گروه نان و غلات گفت: هر واحد نان و غلات شامل یک برش ۳۰ گرمی معادل یک کف دست از نان‌های تافتون و سنگک یا چهار کف دست نان لواش و یا نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته است همچنین مصرف نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک و جو بهتر از نان های بدون سبوس است که از آرد سفید تهیه می‌شوند.

تنظیم سیستم گوارش سالمندان در روزه‌داری

دانشیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر از سالمندان روزه‌دار تصریح کرد: باید از سالمندانی که روزه می‌گیرند مراقبت بیشتری شود چرا که کاهش میزان آب و قند خون در بدن سالمند ممکن است باعث سرگیجه شود و این گونه سرگیجه‌ها اگر موجب بی‌حالی و افتادن شود برای سالمندان خطرآفرین خواهد بود.

وی با بیان اینکه قشر سالمندان معمولا از مشکلات مرتبط با دهان و دندان رنج می‌برند افزود: بنابراین مصرف میوه رنده شده، شیر کم چرب، انواع سوپها و آش‌ها در وعده افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای بدن آنها بسیار مفید است و می‌تواند تعادل آب و موادمعدنی را در بدن آنها برقرار کند.

صفوی در خصوص اهمیت مصرف میوه و سبزی برای سالمندان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر مصرف میوه و سبزی به دلیل داشتن فیبر فراوان می‌تواند سیستم گوارش سالمندان را بهتر تنظیم کند به خصوص که در بین این گروه از افراد مشکل یبوست وجود دارد، مصرف میوه‌ها و سبزی برای جلوگیری از بروز یبوست مفید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =