خانواده‌ ایرانی در دهه‌ اخیر دستخوش تغییرات جدی شده است

دبیر کارگروه خانواده کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خانواده در دهه‌های اخیر دستخوش تغییرات جدی بوده است که گذر از خانواده گسترده به هسته‌ای از مهمترین تغییرات خانواده در دنیای معاصر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اسماعیلی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست کمیسیون اجتماعی شورای شهر به منظور برنامه‌ریزی در خصوص ایجاد کمیته خانواده، اظهار کرد: سازمان ملل هر ساله ۱۵ می مصادف با ۲۵ اردیبهشت ماه را روز جهانی خانواده اعلام کرده و هدف از این نامگذاری توجه جوامع مختلف به جایگاه بالای خانواده در جامعه است.

وی با بیان اینکه مقرر شد در کمیسیون اجتماعی کارگروه خانواده و زنان راه‌اندازی شود و اولین گام دستیابی به یک مدل علمی برای حل مسئله هستیم تا بتوانیم با استفاده از تلفیق برنامه‌ریزی مشارکتی و عملیاتی در نظام مدیریت شهری با استفاده از دانش تخصصی افراد مورد نظر این کارگروه ایجاد شود تا برای کلانشهرهای کشور و زنان شهر یک الگوی مناسب ارائه دهیم.

دبیر کارگروه خانواده کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اصل ۱۰ قانون اساسی به موضوع خانواده پرداخته است، تصریح کرد: در این اصل خانواده به عنوان واحد بنیادین و کانون اصلی رشد و تعالی جامعه مطرح شده و در منشور حقوق شهروندی که توسط دولت عرضه شده در بند سوم مباحث خانواده به شدت مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

وی  با بیان اینکه نظام خانواده بدون زنان معنایی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر ارکان و ساختار زنان را مورد توجه قرار دهیم هیچ گاه خانواده بدون عنصر زنان نمی‌تواند جایگاه خود را پیدا کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه زنان بر اساس اصل ۲۱ قانون اساسی دولت را موظف کرده که حقوق زنان را در تمامی جهات تضمین کند، افزود: در این اصل ذکر شده که زمینه‌های رشد شخصیت زنان و احیای حقوقی، مادی و معنوی زنان مورد توجه قرار بگیرد همچنین حضانت و حمایت کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به شدت مورد تاکید قانون اساسی واقع شده است.

گذر از خانواده گسترده به هسته‌ای از   تغییرات مهم خانواده در دنیای معاصر است

دبیر کارگروه خانواده کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه خانواده در دهه‌های اخیر دستخوش تغییرات جدی بوده است، تصریح کرد: گذر از خانواده گسترده به هسته‌ای از مهم‌ترین تغییرات خانواده در دنیای معاصر است و کوچکتر شدن بعد خانواده و تراکم جمعیتی و کاهش متوسط فرزندان، تغییر در نظام قدرت در خانواده، گذر از پدرسالاری به فرزندسالاری و اشتغال بیشتر زنان، افزایش میزات تحصیلات زنان و افزایش آسیب‌های روابط خانوادگی از جمله طلاق از مهم‌ترین تغییرات خانواده و سبک زندگی بوده است.

وی با بیان اینکه در کنار خانواده شاهد نشست عنصر رسانه بوده‌ایم، گفت: عنصر رسانه و ارتباط جمعی باعث دگرگونی ساختار خانواده شده است و در سطح کلان هم در ایران افزایش جمعیت شهرها و گسترش روحیه شهرگرایی و تبدیل روستاها به شهر از دیگپر تغییرات ایجاد شده در سال‌های اخیر بوده است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه باید بتوانیم بین شهر در حال تغییر و خانواده در حال تغییر اتصال ایجاد کنیم، تصریح کرد: باید با این کار به ثبات و تحکیم خانواده کمک کنیم و در ساختار شهری شهری خانواده مدار، دوستدار کودک و سالمند داشته باشیم.

وی در خصوص ویژگی‌های شهر شهروندمدار گفت: چنین شهری یک شهر خانواده‌مدار و دوستدار کودک و خانواده است و زنان سلامت، مشارکت‌جو و فعال در عرصه‌های اجتماعی دارای خانواده پایدار دارد و چنین شهری عاری از خشونت و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود که فرزندان سلامت و متعهدی را پرورش داده است.

اسماعیلی با بیان اینکه این کارگروه دو محور اصلی تدوین برنامه‌ها و ساختار ورودی و اجرایی ا برعهده دارد، گفت: تلفیق برنامه‌های مشارکتی و تنظیم برنامه عملیاتی در این کارگروه باهم صورت می‌گیرد که هدف آن هم ارتقای موقعیت زنان و خانواده در شهر اصفهان است.

کد خبر 376075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.