شهروندان مبنای تعریف پروژه‌ها در مناطق ۱۵ گانه شهر هستند

مدیر مرکز پژوهش، خلاقیت‌ و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: یکی از ورودی‌های تعریف طرح‌ها و پروژه‌ها در مناطق ۱۵ گانه شهرداری، نتایج نظر سنجی از شهروندان ساکن در محلات ۲۰۰ گانه شهر اصفهان است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نیاز سنجی در سطح محلات و مناطق ۱۵ گانه و اجرای برنامه‌های متناسب با نظرات مردم یکی از برنامه‌هایی است که از سالها قبل در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر با احساس نیاز روزافزون مدیریت شهری به تحقق مفاهیم اساسی حکمروایی خوب، عدالت اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان، مشارکت شهروندان در تهیه و اجرای طرح‌­ها و برنامه‌های شهری نیز روز به روز افزایش یافته است، افزود: تصمیم‌گیری درباره توسعه و عمران شهر یا منطقه، باید توسط همه کسانی انجام شود که در آن مؤثر و ذی‌نفع هستند و باید بر اساس عدالت و حق انتخاب شهروندان استوار شود.

مدیر مرکز پژوهش، خلاقیت‌ و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در این راستا شهرداری یکی از نهادهای عمومی است که اجرای بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های شهری را بر عهده داشته و در ارتباط مستقیم با شهروندان است.

وی با بیان اینکه امروزه وظایف کنونی مدیریت شهری تنها محدود به مواردی از قبیل خدمات‌­رسانی، انجام پروژه‌­های عمرانی و ... نمی­‌شود، تصریح کرد: جهت ­دهی فعالیت‌­های شهری و ترسیم چشم­ انداز شهر در راستای دستیابی به توسعه پایدار متناسب با نیاز شهروندان از جمله مهمترین وظایف مدیران شهری به شمار می‌­رود.

ابراهیمی گفت: حل و فصل مسائل و مشکلات شهری توسط شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومیِ‌ غیردولتی که واجد سطح بالایی از ارتباطات همه جانبه‌ مردمی است، نیازمند اخذ مشارکت عینی و ذهنی شهروندان بوده و از این منظر، نیازسنجی تمهیدی جهت اخذ مشارکت ذهنی شهروندان است که می‌تواند منجر به مشارکت عینی آنان شود.

وی با بیان اینکه شهروندان اعضاء اجتماع شهری هستند که بهره‌مند از حقوقی بوده و البته وظایفی نیز بر عهده دارند که از جمله آنها مشارکت در امور توسعه شهری است، اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارهای جلب مشارکت شهروندان، انجام پروژه‌های نظرسنجی و نیازسنجی است تا ضمن سنجش میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری و شناخت نیازهای آنان، ترغیب آنها برای همکاری با نهادهای شهری جهت انجام بهتر وظایف و ارائه مطلوب‌تر خدمات در سطح شهر افزایش یابد و در نهایت با افزایش سطح پاسخگویی موجبات تحقق حمکروایی خوب شهری را فراهم کند.

مدیر مرکز پژوهش، خلاقیت‌ و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا انجام پروژه‌­های نیازسنجی و نظرسنجی به عنوان رویکردی نظام‌مند جهت شناسایی نیازهای شهروندان و نیز مشخص‌کردن نوع و ماهیت خدمات مورد نیاز به تفکیک بخش‌ها و حوزه‌ها در قالب بیانیه‌ نیازها علاوه بر آنکه یکی از مهم‌ترین ورودی‌های فرآیند برنامه‌ریزی شهری و اختصاص اعتبارات بودجه است، می‌تواند ابزاری جهت جلب مشارکت شهروندان و اعتماد آنها در فرآیندهای کلان مدیریتی (به عنوان یکی از معیارهای اصلی حکمروایی خوب شهری) باشد.

وی افزود: بر این اساس شهرداری اصفهان پروژه‌های نظرسنجی و نیازسنجی‌­های متعددی را با هدف لحاظ کردن نیازهای شهروندان در فرآیند برنامه‌ریزی و بودجه و با توجه به اسناد بالادستی اصفهان انجام داده است و در این ارتباط نیز، سنجش نیاز شهروندان شهر اصفهان در قالب پروژه «نیازسنجی عمومی از شهروندان شهر اصفهان در سال ۱۳۹۸» نیز در دستور کار قرار دارد.

ابراهیمی گفت: فرایند برنامه نیاز سنجی شهروندان به صورت پیمایشی با مراجعه به در منازل شهروندان در خصوص موضوعات عملکردی شهرداری همچون نظافت شهری، احداث معابر، پیاده‌روها و پل عابر پیاده، امنیت شهری، زیبایی شهر، پسماند و بازیافت و دیگر موضوعات شهری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: پس از آنالیز و بررسی این نظرات، اولویت‌بندی‌های نیاز شهروندان در محله‌ها، مناطق و در نهایت سطح شهر بدست می‌آید که این گزارشات یکی از ورودی‌ها در جلسات بودجه مناطق و معاونت‌های شهرداری است.

وی خاطرنشان کرد: غیر از نیازسنجی در محلات، مطالعات کارشناسی و الزامات طرح تفصیلی نیز مبنایی برای شهرداری است تا بر این اساس طرح‌های مورد نیاز عمرانی، فضای سبز و... در هر محله یا منطقه اجرا شود.

کد خبر 376072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.