کالابرگ الکترونیکی برای معیشت خانوار امنیت اقتصادی فراهم می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به ضرورت تامین معیشت اقشار متوسط در شرایط جنگ اقتصادی، سهمیه بندی کالاهای اساسی راهکاری است که می‌تواند لایه امنیت اقتصادی برای معیشت خانوار فراهم کند.

محمد واعظ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به ضرورت تامین معیشت اقشار متوسط و کم درآمد جامعه و قرار گرفتن در برابر حمله اقتصادی دشمن، در این شرایط راه مقابله با مشکلات اقتصادی جدید سهمیه بندی کالاهای اساسی است.

وی افزود: تجربه یک سال اخیر نشان داده است چناچه دولت به جای سهمیه بندی، کالاهای اساسی را با ارز دولتی وارد کند نمی‌توان مطمئن بود که این کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد؛ همچنان که دولت شکر را با ارز دولتی وارد کرد اما به دست مردم نرسید.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: بنابراین باید در یک نظام حمایتی چند لایه، نظام توزیع کالاهای اساسی همچون گوشت، شکر، روغن و برخی شوینده‌های اساسی از مبدا تا مقصد کنترل شود.  

واعظ خاطرنشان کرد: مردم نظام توزیع به روش سهمیه بندی را از زمان جنگ تحمیلی و سال‌های بعد از آن در ذهن دارند، این نظام می‌تواند لایه امنیت اقتصادی برای معیشت خانوار فراهم کند.

وی افزود: همچنین لایه‌های حمایتی دیگری نیز باید برای خانوارها در نظر گرفته شود. در یک نظام حمایتی چند لایه لازم است برخی کالاهای اساسی با توسل به وضع یارانه‌ها، قیمت کمتری داشته باشد، بعضی کالاها سهمیه بندی شود و همچنین برای اقشار کم درآمد کمک‌های بلاعوض نقدی همچون طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در نظر گرفته شود.

هزینه های فرصت مردم باید در نظر گرفته شود

این کارشناس اقتصادی گفت: لایه‌های حمایتی باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از آن آسان و بدون صرف وقت باشد و امکان پشتیبانی آن توسط دولت وجود داشته باشد. به این معنا که دولت باید تعهداتی بدهد که در حد استطاعت آن باشد و معیشت اقشار کم درآمد حفظ شود.

واعظ ادامه داد: آنچه باید بیش از سایر موارد مورد توجه قرار گیرد رفع نارسایی‌ها و موانع تولید است اما نظام سهمیه بندی، بازار مطمئن فروش را برای بخشی از بنگاه‌های تولیدی که در زمینه کالاهای اساسی فعالیت می کنند فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه لازم است با استفاده از فناوری‌های نوین روش هایی برای سهمیه بندی اجرا شود که در آن هزینه فرصت مردم نیز کاهش یابد، گفت:  کالابرگ‌های الکترونیکی باید به گونه ای طراحی شود که قیمت کالاهای اساسی در یک جدول‌بندی منعطف با قیمت‌های متفاوت در دو یا سه سطح دسته بندی شود.

این استاد دانشگاه افزود: به عنوان نمونه می‌توان برای شکر یک سهمیه پایه با کمترین قیمت، سهمیه متوسط با قیمت متوسط و سهمیه بیشتر با قیمت آزاد در نظر گرفت.

واعظ اعلام کرد: با ایجاد بسترهای لازم بنزین را نیز می‌توان به این نظام سهمیه بندی اضافه کرد.

کد خبر 376053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.