بازگشت به برجام آری، توافق جدید خیر

دیدار رهبر انقلاب با سران نظام،افزایش روزافزون نهادهای موازی قانونگذاری و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سید هادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، از مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهارشنبه -۲۴ اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان، در دیدار با سران قوا، مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری  با تأکید بر ضرورت تقوای مسئولان بویژه در «رسیدگی به امور مردم، رعایت بیت‌المال و اجتناب از اشرافیت» به بیان وظایف اساسی مسئولان سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی و رونق تولید پرداختند و با اشاره به اقدامات خبیثانه امریکا برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» افزودند: «گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه هاست، چرا که مذاکره با دولت کنونی امریکا سمّ مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی‌تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.»

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به دیدار رهبر انقلاب با سران نظام اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از  مقام معظم رهبری نوشت: «مذاکره سم است؛ جنگ هم نمی‌شود» رهبر انقلاب تأکید کردند:بنا نیست جنگی انجام بگیرد و انجام هم نخواهد گرفت، چرا که ما ابتدا به ساکن هیچ گاه دنبال جنگ نیستیم و آنها هم می‌دانند که جنگ به صرفه‌شان نیست.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان خاطرنشان کردند: رویارویی کنونی، برخورد اراده هاست و چون ما اراده‌ای قوی‌تر داریم و به خدا توکل می‌کنیم، ان‌شاءالله آینده خوبی در انتظار ملت است.

ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی، در پرتو ایستادگی، هوشیاری و اراده ملت و مدیریت‌ها و تدابیر جدیدی که رئیس جمهور محترم اشاره کردند پیروز این میدان خواهد بود.

روزنامه ابتکار  در صفحه نخست  امروز خود به دلایل افزایش روزافزون نهادهای موازی قانونگذاری پرداخت و در تیتر یک خود نوشتدولت فربه و ادامه نهادسازی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد:در کشور ساختارهای موازی و نهادهای مختلفی که در شرایط خاص برای رفع برخی مشکلات ایجاد می‌شوند، اگر چه به ظاهر با هدف تسهیل و کمک در امور مدیریتی کشور تشکیل شده‌اند اما برخی دیدگاه‌ها بر این است که این ساختارها نظام تصمیم‌گیری را در نهادهای مختلف با مشکل روبه ‏رو کرده‌اند، درواقع مانند درختی می‌ماند که هر روز شاخ و برگ آن بیشتر و گسترده‌تر می‌شود، اما ما محصول و میوه‌ای از آن را شاهد نیستیم. این مسئله که در جمهوری اسلامی ایران یک مرجع قانونگذاری داریم یا مراجع متعدد از دیرباز مطرح بوده و در این خصوص نظریات مختلفی ابراز شده است. هنوز هم به دلیل مرتفع نشدن مسئله این مطلب قابل بحث است.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به اظهارات رئیس کل سابق بانک مرکزی مکزیک اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«مثلث سیاستی ضدشوک ارزی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: در اقتصاد به هم پیوسته جهانی، اجرای سیاست‌های تسهیل مقداری در کشورهای توسعه‌یافته در تقابل با دامنه‌های بحران، چالش‌هایی را برای سیاست‌گذاران پولی در اقتصادهای نوظهور نیز ایجاد کرد. چالش‌هایی که در راس آنها، نوسانات نرخ ارز در اثر جابه‌جایی سرمایه بین مرزها در جست‌وجوی سود بیشتر بود. اگرچه شناورسازی نرخ ارز و تمرکز سیاست‌گذاران بر هدف‌گذاری تورمی با کاهش «گذر ارز» در اقتصادهای نوظهور، تا حدودی از دامنه اثر نوسانات نرخ ارز بر وضعیت اقتصادی این کشورها کاسته بود، اما به‌نظر می‌رسید که این رویکرد حاوی برخی کاستی‌ها در مواجهه همه‌جانبه با شوک‌های ناشی از نوسان نرخ ارز بود. به این ترتیب اقتصادهای نوظهور استفاده از ابزارهای مکمل را در دستور کار قرار دادند. یکی از این ابزارها تکیه بر ذخایر ارزی غنی بود که ضمن اعتباربخشی به بانک مرکزی به‌عنوان حافظ ارزش پول، خود به عاملی برای محدود کردن انگیزه‌های سفته‌بازانه تبدیل شد. در کنار این ابزار، بانک‌های مرکزی در اقتصادهای نوظهور از سیاست‌های نامتعارف ترازنامه‌ای مانند تبدیل دارایی و مبادله اوراق بلندمدت با اوراق کوتاه‌مدت به‌عنوان ابزاری برای کاهش آثار نوسان نرخ ارز استفاده کردند. این سه ابزار به اقتصادهای نوظهور کمک کرد تا دوران گرگ و میش پسابحران را در وضعیتی نسبتا باثبات سپری کنند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سید هادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«سید هادی رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان صرف عیش‌ونوش کرده است» روزنامه مردم سالاری در ادام توضیح داد:قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: در این دادگاه به اتهامات ۲۱ نفر از ارکان اعتباری بانک سرمایه و ۸ نفر از مدیران این بانک رسیدگی می‌شود.

مسعودی مقام افزود: در رابطه با سه نفر از اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه آقایان بخشایش و توسلی و کاظمی رأی صادر شده است. رأی حسین هدایتی هم صادر شده که تا چند روز دیگر اعلام می‌شود.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود  اظهارات جدید «رابرت گیتس»، وزیر دفاع سابق آمریکا مبنی بر«بهتر است به برنامه جامع اقدام مشترک برگردیم» را در گفت و گو با علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی مورد برسی قرار داد و در تیتر یک خود نوشت:«بازگشت به برجام آری، توافق جدید خیر » بیگدلی در پاسخ به این سوال که چرا اروپا بیش از آنکه از او انتظار می‎رود نتوانست نسبت به توافق عمل کند، گفت: « اتحادیه اروپا خود یک رابطه جداگانه‌ای با آمریکا دارد که نسبت به ما متفاوت است. اروپا اگر از برجام حمایت می‌کند، قسمتی از آن به خاطر اختلافاتی است که بین خود آمریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد». 

او در ادامه افزود: «بدون‌ تردید دو طرف اصلی توافق هسته‌ای، ایران و آمریکا هستند، اما این بدان معنی نیست که اتحادیه اروپا و اعضای قدرتمند آن به علاوه روسیه و چین نقش کمرنگی در این توافق داشته باشند، بلکه توافق جامع هسته‌ای یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و همان‌گونه که همه‌ طرف‌های توافق در به ثمر نشستن آن نقش تاثیرگذاری داشتند، در حفظ و تداوم آن نیز نقش و مسئولیت بسزایی خواهند داشت».

کد خبر 376034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.