۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
خواب چه تاثیری بر حافظه دارد؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که سن، روحیه و خواب بر نحوه عملکرد کیفی و کمّی حافظه کاری افراد تأثیرگذار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حافظه کاری (working memory)، همان حافظه کوتاه‌مدت است که برای مواردی همچون تصمیم گیری‌های روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیمی از محققان دانشگاه‌ Michigan"" و مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی به تازگی دریافتند که سن، کیفیت خواب و روحیه افراد، سه عاملی است که حافظه کاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

به منطور انجام این مطالعه، تیم تحقیقاتی عواملی را که به طور مستقل بر حافظه کاری اثر می‌گذاشت، ارزیابی کردند. نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد که هر سه عامل با یکدیگر مرتبط است، به گونه‌ای که سن با کیفیت حافظه کاری و دو فاکتور روحیه و خواب با کمیّت آن رابطه معکوس دارد. بنابراین با افزایش سن، کیفیت حافظه کاهش می‌یابد و افسردگی و کم‌خوابی نیز منجر به کاهش کمّیت حافظه کاری می‌شود.

همچنین یافته‌های جدید حاکی از آن بود که هر یک از این سه فاکتور بر یکدیگر تأثیرگذار است؛ برای مثال خواب کمتر منجر به بروز احساسات منفی بیشتر می‌شود. پژوهشگران در پایان نتیجه گرفتند که سن، روحیه و کیفیت خواب، همگی در کاهش حافظه کاری موثر است و هر عامل به تنهایی و یا در ارتباط با دیگر عوامل، قابلیت ذهنی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته محققان به منظور عملکرد ذهن در بهترین حالت ممکن، لازم است سالخوردگان خوب بخوابند و از افسردگی دور بمانند.

نتایج این مطالعه در مجله yJournal of the International Neuropsychological Societ منتشر شده است.

کد خبر 376017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.