مشکلات شهرک صنعتی رازی و پاسخ مسئولان

در نشست صمیمانه استاندار اصفهان با صنعتگران و فعالان اقتصادی شهرک صنعتی رازی مشکلاتی همچون نبود همکاری بانک‌ها، عملکرد سختگیرانه گمرک اصفهان و توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی عنوان شد و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان پاسخ‌هایی در این خصوص ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  استاندار اصفهان و هیئت همراه او (مسئولان و مدیران استانی) صبح امروز -۲۴اردیبهشت ماه- در شهرک صنعتی رازی پس از بازدید از شرکت شیمیایی فرشید شهرضا، شرکت مهدیس آپادانا، شرکت کویر موتور و شرکت فولادگستر حداد در نشستی صمیمی با صنعتگران این منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند.

 در این نشست نماینده صنعتگران صنایع شیمیایی و شرکت ریف ایران، اظهار کرد: کمیته حمایت قضایی و ستاد تسهیل در استان، هفته ای یکبار باید تشکیل شود و به تمام صنعتگران نوبت بدهد. نمایندگان حاضر در این کمیته نیز باید اختیار اجرایی داشته باشند.

شاهمرادی گفت: بعضی از بانک‌ها به ویژه بانک ملی مشکلات زیادی را برای صنعتگران ایجاد کرده‌اند و مصوبات ستاد تسهیل را تمکین نمی‌کنند.

وی افزود: در فرآیند صادرات از استان مشکلاتی به وجود آمده است. در گمرک لیست ریز مواد به کار رفته در محصول را می‌خواهند و در بررسی‌ها محصول را وارداتی به حساب می‌آورند و اجازه صادرات آن را نمی‌دهند.

نماینده صنعتگران صنایع شیمایی می‌گوید: برای بازگرداندن ارز حاصل از محصولاتی که به عراق، ترکیه و یا تاجیکستان صادر می‌کنیم، مشکلات زیادی داریم، بانک‌ها به دلیل اقساط معوقه، در صدور ضمانتنامه،  دسته چک و سایر موارد مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند.

شاهمرادی با بیان اینکه در کمیته تسهیل ملی تجارت معروف است که در اصفهان قانون ۱۲۰ درصد اجرا می‌شود تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تولید کننده کار کند و کارگران بیکار نشوند با این گره زدن ها در روند کار تولید نمی‌توان چیزی را حل کرد.

به گفته وی بانک‌ها در زمان رونق به صنعتگران این مجموعه وام داده‌اند و اکنون آن را با سود ۳۸ درصد باز پس می‌گیرند، همچنین اگر تامین اجتماعی بدهی‌ها را تقسیط می‌کند، با هدف کمک به تولید کنندگان اینکار را انجام می‌دهد، اما قبول نمی‌کند مفاصا حساب کند.

نماینده صنعتگران صنایع شیمیایی می‌گوید: ما طلب‌های زیادی از راه و شهرسازی، شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها داریم اما جرات نمی‌کنیم از آنها شکایت کنیم. در شهرضا نیز به علت بومی بودن مسئولان و کارگران، مشکلات کارفرمایی حل نمی‌شود.

استاندار اصفهان در پاسخ به مشکلات اعلام شده توسط نماینده صنعتگران، گفت: "تاسیس زیر گذر شهرک صنعتی رازی باید با مشارکت اداره راه‌ و شهرسازی، شرکت شهرک‌های صنعتی و فرماندار شهرستان شهرضا انجام شود. صدور مجوز برای ایجاد چاه مشکل است، پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان برای رفع مشکل آب شرب شهرک رازی چاه خریداری شود.

وی ادامه داد: واحدهایی که بدهی بانکی و مالیاتی دارند و نیز از دستگاه‌های دولتی طلبکار هستند، بدهی‌هایشان را از طریق تهاتر اسناد خزانه وصول کنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس بانک ها حق ندارند سود مرکب اعمال کنند، اگر بانکی سود مرکب دریافت می‌کند خلاف قانون عمل کرده‌است، از مدیرکل بانک ملی استان اصفهان خواست توضیحاتی درباره اظهارات نماینده شرکت ریف ارائه دهد.

رضایی درباره مشکلات گمرکی عنوان شده توسط صنعتگران، اظهار کرد: برخی از ارزش افزوده‌هایی که اعمال می‌شود به طور مستقیم از سمت گمرک است، این مسئله با رییس کل گمرک حل و فصل شده است و از این به بعد ۹۵ درصد کالا ترخیص می‌شود و فقط پنج درصد از کالا به عنوان ارزش افزوده در گمرک نگهداری می‌شود تا این مبلغ پرداخت شود."

مدیر کل بانک ملی نیز در پاسخ به این سئوال که چه برنامه‌ای برای رفع بدهی‌های صنعتگران در نظر گرفته شده است، گفت: "مشتریانی که به سیستم بانکی بدهکار هستند و می‌توانند بدهی‌شان را یکجا تسویه کنند، جریمه‌های آنان بخشوده خواهد شد و مشتریانی که توان تسویه یکجا نداشته باشند نیز با دریافت پنج درصد از اصل بدهی تا پنج سال مطالباتشان را تقسیط می‌کنیم و نیز مشتریانی که بدهی آنان از سال ۱۳۹۴ به بعد است پس از پرداخت ۳۰ درصد از اصل بدهی تا ۱۲ قسط مطالباتشان تقسیط می‌شود."

همچینین مدیر کل تامین اجتماعی در این جلسه در پاسخ به مشکلات عنوان شده در خصوص این اداره کل اظهار کرد: "بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی تهیه شده و قرار است در هفته آینده ابلاغ شود، می‌توان گفت ۱۵۰ درصد از مصوبات کمیته تسهیل اجرایی شده است زیرا سازمان تامین اجتماعی در این ستاد نماینده تام الاختیار دارد.

او همچنین درباره تسویه حساب کارفرما با کارگران گفت: سعی می‌کنیم در شرایط فعلی این مشکلات را با راه حل‌های جدید، در کمتر از یک هفته حل کنیم."

مدیر کل سازمان امور مالیاتی استان اصفهان درباره اجرای ۱۲۰ درصدی قانون در استان اصفهان، عنوان کرد: "در تمام استان‌ها ورودی و خروجی گمرکات برابر است اما در استان اصفهان ورودی گمرکات بیشتر از خروجی آن است، بهتر است صحبت‌ها مستدل باشد.

وی افزود: جدولی در خصوص ارزش افزوده آماده شده و نمی‌توان گفت که تولید کنندگان نیز مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند."

مدیر کل سازمان برنامه ریزی استان اصفهان نیز درباره ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرضا گفت: " گزارش توجیه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا باید تهیه شود، ضمن اینکه برخی از ساکنان شهرک رازی موافق اجرای این طرح نیستند اما در صورت ارائه این گزارش همکاری‌های لازم را انجام خواهیم داد."

در همین پیوند استاندار اصفهان تاکید کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان شهرضا، در اولین جلسه  کارگروه زیر بنایی استانداری بررسی خواهد شد.

کد خبر 375967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.