سندرم خشکی چشم و راه‌های پیشگیری آن

چشم‌ برای عملکرد صحیح خود به رطوبت نیاز دارد؛ در صورتی که بدن رطوبت کافی تولید نکند، فرد دچار تاری دید می‌شود که از نشانه‌های خشکی چشم است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات چشم دچار خارش می شود و فرد احساس می کند یک جسم خارجی وارد آن شده است. حتی ممکن است فرد با احساسی مانند وجود شن و ماسه در چشم، حساسیت به نور، تاری دید و یا ترشح آب از چشم‌ مواجه شود. در این گزارش شما را با سندرم خشکی چشم و اهمیت رطوبت برای چشم‌ آشنا می‌کنیم.

اهمیت اشک برای چشم

 اشک‌، نقش مهمی در محافظت از چشم‌ دارد و از آن‌ در برابر آلودگی و عفونت محافظت می‌کند. با هر بار پلک زدن، اشک وارد چشم شده، سپس از طریق مجرایی باریک از گوشه‌های داخلی پلک به داخل بینی راه می‌یابد؛ به همین دلیل گریه کردن اغلب با آب ریزش بینی همراه است اما در صورت پایین بودن میزان اشک، چشم‌ دچار خشکی و خارش می‌شود.

 سندرم خشکی چشم 

سندرم خشکی چشم (KCS)  به دلیل تولید نشدن اشک کافی توسط سیستم بدن اتفاق می‌افتد و بسته به علل ایجاد آن ممکن است به زودی برطرف ‌شود یا مدت زیادی ادامه پیدا ‌کند. کهولت سن، بیماری‌های خود ایمنی، جراحی چشم، تبخیر اشک چشم، عفونت مجاری تنفسی و مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین‌ها، بتا بلوکرها و داروهای ضد افسردگی در ایجاد این سندرم نقش دارد. 

همچنین مواردی نظیر خشکی هوا، نگاه کردن بیش از حد به صفحه نمایش کامپیوتر و استفاده از لنزهای چشمی این بیماری را تشدید می‌کند اما مصرف اشک مصنوعی با تجویز پزشک و تغییر رژیم غذایی می‌تواند به مرطوب نگه‌داشتن چشم‌ کمک کند.

به افرادی که از سندرم خشکی چشم رنج می‌برند توصیه می‌شود هنگام نشستن طولانی مدت پشت رایانه از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنند. همچنین بهتر است افراد هنگام انجام تمرینات ورزشی در محیط‌های باز به منظور حفظ رطوبت کافی، عینک‌ محافظ بر چشم داشته باشند.

کد خبر 375959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.