سیگار کشیدن چه تاثیری در بروز پوکی استخوان دارد؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که سیگار کشیدن باعث ایجاد نوعی ساز و کار در بدن می‌شود که تخریب سلول‌ها را به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان آمریکایی به تازگی نوعی ساز و کار سلولی جدید کشف کرده‌اند که دلیل ابتلا به پوکی استخوان را در افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی توضیح می‌دهد. طی این فرآیند نوعی سلول دستگاه ایمنی به سلول استئوکلاست‌ (osteoclasts) تبدیل می‌شود که استخوان‌ها را از بین می‌برد.

به نظر می‌رسد میتوکندری‌، اندامکی که تنفس سلولی و انتقال انرژی را در سلول‌ها بر عهده دارد، آغازگر این ساز و کار باشد. محققان دانشگاه Pennsylvania""در فیلادلفیا و دانشکده پزشکیIcahn" "در نیویورک دریافتند که انتشار سیگنال‌هایی از سوی میتوکندری‌های موجود در ماکروفاژها (سلول‌های بیگانه‌خوار) باعث ایجاد  ساز و کار سلولی می شود که طی آن سلول‌های ایمنی به osteoclasts تبدیل می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان‌ها دارای تراکم کمتر و منافذ بیشتر می‌شود و این امر خطر شکستگی آن‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بالا می‌رود زیرا پس از ۳۰ سالگی تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و فرآیند تحلیل استخوان‌ها از تشکیل آن‌ پیشی می‌گیرد. بعضی عوامل نظیر سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و یا مصرف بعضی داروهای خاص نیز عملکرد میتوکندری را دچار اختلال می‌کند و به این ترتیب خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

محققان آمریکایی با ایجاد اختلال در آنزیم‌های cytochrome oxidase C"" که به تولید انرژی کمک می‌کند، ماکروفاژهای موش‌های آزمایشگاهی را دچار آسیب کردند. ماکروفاژهای آسیب دیده، مولکول‌هایی منتشر کردند که سلول‌های ایمنی را به osteoclasts تبدیل می‌کرد و بدین ترتیب سیگنال‌های ارسالی میتوکندری‌ها، روند تحلیل استخوان‌ها را سرعت بخشید.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی مشغول انجام بررسی‌های بیشتر درباره حفظ عملکرد میتوکندری‌ها و احتمال تأثیر آن در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان است.

نتایج این مطالعه در مجله FASEB Journal منتشر شده است.

کد خبر 375926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار GB ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    0 1
    عالی
  • ehsan NL ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    0 0
    این یکی و اومدید نسازیدا