محیط زیست هم قربانی گردن کلفتی ترامپ است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست ما هم قربانی گردن کلفتی ترامپ است وقتی تکنولوژی‌های با بهره‌وری بالاتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست تحریم می‌شود، محیط زیست ما و کشورهای دیگر به خطر می‌افتد.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری امروز در دیدار با سفیر نروژ در ایران اظهار کرد: قبل از انقلاب محیط زیست صرفاً منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده بود؛ به مرور و با افزایش جمعیت، محیط زیست اهمیت پیدا کرد و اکنون بیش از ۱۲ درصد خاک کشور به زیستگاه‌ها اختصاص داده شده است.

معاون رییس جمهوری در خصوص کاهش توجه به محیط زیست درگذشته تصریح کرد: فقر عمومی باعث بی‌توجهی به مسائل محیط زیست می‌شد اما بعد از ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی، محیط زیست جزء سیاست‌های اصلی دولت شد تا جایی که اولین مصاحبه رییس جمهوری در خصوص احیای دریاچه ارومیه بود.

وی با انتقاد از سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که بدون توجه به محیط زیست در کشور انجام می‌شد، گفت: در گذشته سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌شد که در آن‌ها مسائل زیست‌محیطی رعایت نمی‌شد؛ به عنوان مثال مس سرچشمه ۵۰ سال در حال تولید آلاینده‌ها بود اما در سال‌ گذشته با فشارهای مختلف توانستیم آن‌ها را متقاعد کنیم تا سیاست‌های محیط زیستی را برقرار کنند؛ ما اکنون به موازات سیاست‌های توسعه پایدار در حال اصلاح گذشته نیز هستیم.

کلانتری ادامه داد: آلودگی هوای کلانشهرها از مسائل مهم کشور ما است؛ دو عامل اصلی باعث آلوده شدن هوای کلانشهرها است؛ اول استاندارد نبودن سوخت و دومین مورد قدیمی بودن خودروها بالاخص خودروهای دیزلی که با تدابیر ریاست‌ جمهوری و همکاری‌های وزارت نفت سال گذشته پاک ترین هوا را در تهران داشتیم؛ ما درباره هوای پاک نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. صنعت خودرو نیز باید اصلاح و بازسازی کامل شود. صنایع نفتی نیز هنوز جای بهبود دارند.

وی با اشاره به اهمیت بحث محیط زیست در جهان اظهارکرد: فرقی ندارد که شما در کشور خود آلودگی تولید کنید یا ما در کشور خود. به هر حال همه با هم جهان را آلوده خواهیم کرد.

کلانتری با انتقاد از رفتارهای اخیر ترامپ و موضع‌گیری‌های اتحادیه اروپا گفت: اکنون در جهانی که یک رییس‌جمهوری گردن کلفت همه تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی را پاره می‌کند، ازکشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهیم که این رفتارها را تحمل نکنند و تسلیم این گردن کلفت نشوند؛ اگر این اتفاق‌ در جای دیگری از دنیا می‌افتاد، اروپا بی‌طرف نمی‌ماند یا طرف فرد گردن کلفت را نمی گرفت. ما ۴۰ سال مبارزه کردیم، مقاومت و مبارزه بخشی از زندگی ما است. حالا آمریکا هر کاری دلش می‌خواهد بکند.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: زمان جنگ هشت ساله تمام دنیا طرف عراق را گرفتند اما در انتها سازمان ملل متحد عراق را کشور متجاوز معرفی کرد. اگر در تاریخ چند هزار ساله ایران مروری داشته باشید متوجه می‌شوید که ایرانی‌ها هیچ گاه متجاوز نبودند و همیشه قربانی تروریسم بوده‌اند. در جهان امروز با توجه به گردش آزاد اطلاعات خورشید پشت ابر نمی‌ماند، همه چیز روشن می‌شود و همه خواهند فهمید چه کسی حق است و چه کسی باطل؛ ما نیز مطابق دستورات اسلام طرف حق را می‌گیریم. من به شما قول می‌دهم اگر کوچک‌ترین چراغ سبزی به ترامپ نشان بدهیم او با ما دوست خواهد شد اما ما ناحق را حق نمی‌کنیم زیرا برای ما ارزش انسانیت، بالاتر از این مسائل است.

کلانتری درباره تاثیر تصمیم‌های جهانی بر محیط زیست خاطرنشان کرد: محیط زیست ما هم قربانی گردن کلفتی ترامپ است وقتی تکنولوژی‌های با بهره‌وری بالاتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست تحریم می‌شود، محیط زیست ما و کشورهای دیگر به خطر می‌افتد؛ با اینکه کنوانسیون پاریس هنوز مصوب نشده اما ما طبق تعهداتمان، تولید کربن را کاهش داده و تاکنون بیش از دو درصد توافق مذکور کاهش تولید کربن داشته‌ایم.

وی در خصوص مصرف آب در کشور اظهارکرد: یکی از مشکلات کشور ما مصرف بیش از حد آب است؛ طبق ضوابط بین‌المللی حداکثر ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر (بارش منهای تبخیر) باید مصرف شود اما متاسفانه در ایران این مصرف بالای ۹۰ درصد است. متاسفانه وضعیت آب‌های زیرزمینی از نظر کیفی و کمی مطلوب نیست. اکنون در حال تجدید نظر کلی هستیم تا بهره‌وری آب بالا رود و برداشت آب هم کمتر شود؛ همچنین با وزارت نیرو توافق‌هایی انجام داده‌ایم تا در دوره ۱۰ ساله مصرف آب و برداشت آن را کم کنیم.

معاون رییس جمهوری درباره حق‌آبه‌های محیط زیستی گفت: در گذشته برای محیط زیست حق‌آبه‌ای قائل نبودند. آب صرف آشامیدن، کشاورزی، بهداشت و صنعت می‌شد اما اکنون با دستور مستقیم ریاست جمهوری اولویت دوم حق‌آبه‌ها بعد از مصرف شرب برای مسائل محیط زیست است چون تمامی تالاب‌ها و رودخانه‌ها خشک شده بود.

کلانتری افزود: آب در ایران مسئله مهمی است؛ ۷۰ درصد جمعیت ایران با میانگین ۷۵۰ متر مکعب آب زندگی می کنند اما می‌دانید که طبق استانداردهای بین‌المللی زندگی با مصرف آب زیر هزار متر مکعب خطرناک است.

وی در خصوص صنایع آب‌بر گفت: صنایع آب‌بر باید به کنار دریاها بروند و بسیاری از محصولات آب‌بر نیز از چرخه کشت ما حذف می شوند مانند برنج و چغندر. ما برنج را به غیر از شمال کشور در جای دیگه کشت نمی‌کنیم و اگر کسی نیاز به کشت داشته باشد، کشاورز باید قیمت تمام شده آب را پرداخت کند که هرگز به‌صرفه نیست. ما باید این صرفه جویی‌ها را انجام دهیم تا برداشت آب کم و سیستم آبی کشور پایدار شود.

کلانتری با انتقاد از تعهدات بین‌المللی کشور افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند گفت: با اینکه کشور ایران در شرایط بد آبی قرار دارد اما طبق تعهدات بین‌المللی سالانه سه میلیارد مترمکعب و بیشتر از آن به کشورعراق آب ارسال می‌کند اما افغانستان برای سیستان و بلوچستان و هیرمند تنها پنج میلیون متر مکعب آب ارسال می‌کند در صورتی که ۸۲۰  میلیون در تعهد آن‌ها است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی دریاها و پلاستیک اظهار کرد: ما در سواحل خلیج فارس و دریای عمان مجموعاً یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که حتی اگر این جمعیت بخواهند آلودگی تولید کنند هم بسیار ناچیز و کمتر از کشورهای همسایه است. در خصوص پلاستیک هم  ما از دولت شروع کردیم و سازمان‌ها را تشویق می کنیم تا از آب‌های بسته‌بندی پلاستیکی استفاده نکنند.

کلانتری در خصوص آلودگی نفتی خلیج فارس گفت: متاسفانه در خلیج فارس آلودگی نفتی است و  مرجان‌ها بر اثر همین آلودگی از بین رفتند. ما به نفتکش‌ها فشار آوردیم تا آلودگی را به حداقل برسانند. هرچند ناوگان نفتی ما جدید است اما کشتی‌هایی که برای صادرات نفت وارد خلیج فارس می‌شود  بالای ۳۰ سال عمر دارند و همین موضوع باعث آلودگی دریا و خلیج فارس می‌شود و حیات خلیج فارس در معرض تهدید است.

لارس نوردوم، سفیر نروژ در ایران با ابراز نگرانی نسبت به تحولات و مسائل محیط زیستی جهان، اظهار کرد: نگرانی اصلی دولت نروژ، گرم شدن زمین، تغییر اقلیم و آلودگی پلاستیک در اقیانوس‌ها است؛ کشور نروژ برخلاف آمریکا دست به تحریم محیط زیست و تکنولوژی‌های محیط زیست نمی‌زند و با ایران همکاری خواهد کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 375908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.