چالش درآمدهای شهری/ موافقت با پیشنهاد شهرداری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

رویدادهای اقتصادی متعددی در کلانشهرهای کشور از ۱۶ اردیبهشت ماه تا کنون رخ داده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به بحث داغ درآمدهای شهری به ویژه با تعریف تغییرات در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، موافقت با پیشنهاد شهرداری‌ها در این لایحه و سیاست وزارت راه برای سرریز جمعیت کلانشهرها به شهرهای جدید نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مواد مرتبط با مدیریت شهری و روستایی در لایحه مالیات برارزش افزوده تشکیل و بخشی از اصلاحات مورد نظر شهرداری‌ها در آن به تأیید رسید.

کمال مرادی، دبیر کل مجمع کلانشهرها، با اعلام خبر موافقت با پیشنهاد شهرداری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده در این نشست،‌ اظهار کرد: "بر این اساس مقرر شد اموال غیرمنقول از جمله اراضی، املاک، تاسیسات شهری، تابلوها، دکل‌ها و نظایر آن‌ها که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند مشمول عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشند و شوراهای اسلامی شهر نیز حق وضع عوارض بر این اموال را داشته باشند. بر این اساس مقرر شد اموال غیرمنقول از جمله اراضی، املاک، تاسیسات شهری، تابلوها، دکل‌ها و نظایر آن‌ها که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند مشمول عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشند و شوراهای اسلامی شهر نیز حق وضع عوارض بر این اموال را داشته باشند."

دیگر خبرهای مهم اقتصاد شهری به شرح زیر است:

** معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری وسعت سکونتگاه‌های بافت فرسوده کشور را ۱۴۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۳ درصد از این میزان بازآفرینی شده که بخش عمده آن در یک دهه گذشته بوده است.

سید محمد پژمان میزان اعتبار مورد نیاز برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری را ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پنج میلیون و۷۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در ۵۴۳ شهر کشور شناسایی شده که در حال بازآفرینی است.برای این کار به مشارکت جدی سرمایه گذاران خصوصی و مالکان واحدهای فرسوده نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از در دستور کار قرار گرفتن عملیات بازآفرینی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی غیر مقاوم و فرسوده در سطح کشور طی سال جاری خبر داد و افزود: امسال با تشکیل هیئت‌های بازآفرینی محلی عملیات بازسازی رونق خواهد گرفت.

** معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با اشاره به مهمترین اولویت‌های این معاونت در سال ۹۸ شامل انضباط مالی، افزایش درآمد و ایجاد منابع درآمدهای جدید و پایدار، گفت: ضروری است، برای جلب اعتماد مردم علاوه بر کاهش هزینه‌ها به دنبال ایجاد منابع جدید درآمدی باشیم.

عبدالحمید امامی در جلسه مشترک شورای معاونان مالی و اقتصاد شهری مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌ها، اظهار کرد: توانستیم در دو ماه پایانی سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت دیون به مناطق پرداخت کنیم.

** "راهبرد وزارت راه سرریز جمعیت کلانشهرها به شهرهای جدید است"؛ مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با بیان اینکه راهبرد وزارت راه و شهرسازی توسعه کلانشهرها نیست، گفت: سیاست وزارتخانه توسعه شهرهای جدید و سرریز کردن جمعیت کلانشهرها به شهرهای جدید است.

عباس فرهادیه در خصوص بازار مسکن و تمهیداتی که وزارت راه و شهرسازی برای تعادل بخشی به آن در دستور کار دارد، اظهار کرد: مداخله دولت به قیمت مسکن امکانپذیر نیست. با این‌حال، وزارتخانه و دولت راه‌های جایگزین برای کنترل قیمت تمام شده مسکن و تعادل بخشی در بازار مسکن را در دستور کار قرار داده است.

**معاون مالی و اقتصادی شهردار قم با اشاره به ابلاغ بودجه سال ۱۳۹۷ در ابتدای این سال که بالغ بر یک‌هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان بوده است، گفت: هر سال با توجه به تغییراتی که در پروژه ها صورت گرفته  و نیازمندیهای که در مجموعه مدیریت شهری به وجود می آید و همچنین شرایط اقتصادی روز در ماه های آبان و آذر شهرداری بودجه جدیدی را به شورا ارائه می دهد که به عنوان اصلاح بودجه پس از بحث و بررسی اعضا به تصویب می رسد و در سال ۹۷ به میزان دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان شد.

مرتضی حسام نژاد در بخش هزینه بالغ بر ۱۲۳درصد بودجه مصوب و ۱۰۹ درصد اصلاح بودجه حاصل گردید که شامل ۹۲ درصد جاری و ۱۱۳ عمرانی می باشد و از نکات قابل توجه این هزینه بخش خرید ملک است که به قصد تقویت بانک املاک و به میزان حدود نهصد میلیارد بوده و املاکی که قابلیت تقسیم و اختصاص به معوض طرحهای عمرانی داشتند خریداری گردید.

** معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد از اجرای پروژه‌های شهری مشهد با تهاتر و مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: هزینه‌های اجرایی پروژه‌ها، حداقل ۲۰ درصد پرداخت نقدی و ۸۰ درصد غیرنقدی از طریق واگذاری ملک با احتساب تخفیف پنج درصد و اعطای پروانه ساختمانی با تخفیف ۱۸درصد اختصاص می‌یابد. مشارکت بخش خصوصی در احداث پروژه‌های شهری، کاهش پرداخت‌های نقدی، اشتغال‌زایی، تسریع در اجرای پروژه‌ها و کسب رضایتمندی عمومی را به دنبال دارد.

** رییس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد که ابزارهای نوین و بسیاری برای تامین مالی شهرداری‌ها وجود دارد که باید به فکر توسعه آنها باشیم، اوراق صکوک پشتوانه خوبی برای شهرداری‌ها است، همچنین تشکیل صندوق‌های زمین- ساختمان در بازار سرمایه کمک زیادی به شهرداری‌ها می‌کند.

کد خبر 375892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.