ذخیره آبی سدهای اصفهان به ۷۳۲ میلیون مترمکعب رسید

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه ظرفیت کل مخازن هفت سد استان اصفهان یک میلیارد و ۵۶۴ میلیون مترمکعب است، گفت: تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری ذخیره آبی سدهای استان به ۷۳۲ میلیون مترمکعب رسید در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۸۹ میلیون مترمکعب بوده است.

احسان الله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هم اکنون ذخیره آبی سد زاینده رود نیز ۶۵۲ میلیون مترمکعب است در حالی که ذخیره این سد در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۴ میلیون مترمکعب بود.

وی افزود: افزایش ذخیره آبی این سد بزرگ نسبت به سال گذشته ۱۶۷ درصد ( حدود دو برابر ) است هرچند نسبت به ۵۰ سال گذشته ذخیره آبی سد زاینده رود ۳۴ درصد کاهش نشان می دهد.  

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه امسال سد گلپایگان سرریز کرد، ادامه داد: در حال حاضر ذخیره آبی این سد خاکی  ۳۶.۶ میلیون مترمکعب است که سال گذشته این میزان ۳۱.۶ میلیون مترمکعب بود بر این اساس ذخیره این سد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۲ درصد افزایش داشته است.

امینی با اشاره به میزان ذخیره سد قره‌قاچ شهرستان سمیرم، افزود: در سال جاری ذخیره آبی این سد نیز ۱۹.۵ میلیون مترمکعب است در حالی که این میزان در سال گذشته ۶.۷ میلیون متر مکعب بود که مقایسه آمارها بیانگر افزایش ۱۹۰ درصدی ذخیره این سد نسبت به سال گذشته است. ذخیره سد قره قاچ سمیرم نسبت به دراز مدت ۳۷ درصد افزایش نشان می دهد.

وی ادامه داد: سد خمیران نیز در حال حاضر ۷.۲ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد اما سال گذشته حجم ذخیره این سد ۲.۲ میلیون مترمکعب بود، بنابراین ذخیره آبی سد خمیران ۲۲۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و ۲۶ درصد نسبت به دراز مدت افزایش داشته است.

امینی با بیان اینکه اردیبهشت ماه سال گذشته ذخیره سد خاکی باغکل خوانسار ۱.۸ میلیون مترمکعب بود، گفت: ذخیره این سد نیز هم اکنون ۵.۴ میلیون مترمکعب است که بیانگر افزایش ۲۰۱ درصدی در مقایسه با سال گذشته و ۱۳۴ درصد در دراز مدت است.

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه سد حنا هم اکنون ۱۱.۳ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد، افزود: در مدت مشابه سال گذشته ذخیره این سد ۲.۹ میلیون مترمکعب گزارش شد که بر این اساس ذخیره آبی سد حنا ۲۹۳ درصد افزایش داشته است در حالی که آمارها بیانگر کاهش ۴۶ درصدی ذخیره این سد نسبت به دراز مدت است.  

وی خاطرنشان کرد: دو سد زاینده رود و حنا در دراز مدت به ترتیب ۳۴ و ۴۶ درصد کاهش ذخیره آبی داشته است.  

امینی با اشاره به مقایسه آمار بارش تجمعی سال زراعی جاری و سال گذشته گفت: در سال آبی ۹۷-۹۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه حدود ۲۱۳۷ میلی متر بارش در چلگرد، ایستگاه شاخص حوضه آبریز زاینده رود به ثبت رسیده در حالی که در سال زراعی ۹۶-۹۷ میانگین بارش ۷۵۰ میلی‌متر بود.

نباید با یک ترسالی به توسعه بهره برداری فکر کرد

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با ابراز امیدواری برای ادامه ترسالی‌ها اظهار کرد: با توجه به آمار دراز مدت حوضه زاینده رود و استان اصفهان باید دانست که چنین ترسالی هایی اتفاقی است و نباید با یک ترسالی به سمت توسعه بهره برداری رفت.

وی تصریح کرد: باید برنامه های سازگاری با کم آبی در سال‌های خشکسالی را ادامه داد و بهینه سازی مصرف آب را در شرب، صنعت و کشاورزی به حد مطلوبی رساند.  

امینی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایمنا که با توجه به آمار دراز مدت ذخیره سدهای استان، آیا همچنان نیاز به سدسازی در اصفهان وجود دارد؟ اظهار کرد: سیلاب‌های فروردین ماه سال جاری در مناطقی از سمیرم و رودخانه شور دهاقان نشان داد که وجود تاسیساتی با هدف کاهش مخاطرات سیل در استان نیاز است حتی اگر چند سال یک مرتبه هم آبگیری شود؛ سدهایی که هدف آن ذخیره آب و توسعه کشاورزی نباشد.  

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: اگر سدهای کوچک و مناسبی با مخزن ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعب و ارتفاع کمتر از ۱۰ متر از سوی وزارت نیرو ساخته شود سبب کنترل و مهار سیلاب و کاهش مخاطرات جمعیتی در پایین دست می شود.

کد خبر 375884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.