۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۱
شاد زیستن را به فرزندان بیاموزیم

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: شاد زندگی کردن یک رفتار قابل آموزش‌ است و آسان می توانید به فرزندتان آموزش دهید که در دنیای امروزی با نشاط زندگی کند.

نرگس عطریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه شاد بودن در دوران کودکی از حقوق اصلی کودک است اظهار کرد: بازی کردن و شاد بودن کودکان مهمترین عامل رشد آنها است. یکی از ویژگی های شاد بودن مسری بودن آن است و شادی مادر به فرزند سرایت می کند و شادی فرزند هم به والدین سرایت می کند.

وی تصریح کرد: بنابراین شاد زیستن هنری است که می تواند به دیگران سرایت کند و در عین حال قابل آموزش است یعنی بسیاری افراد دنبال این هستند که خلق و خوی خوش را وراثتی داشته باشند.

عطریان با بیان اینکه بسیاری موارد به طور ذاتی و وراثتی بر روح و روان افراد موثر هستند افزود: شاد زندگی کردن یک رفتار قابل آموزش است و به راحتی می توانید به فرزندتان آموزش دهید که در دنیای امروزی با توجه به شرایط با نشاط زندگی کند.

شاد بودن در دوره کودکی لازمه دستیابی موفقیت ها در دوره بزرگسالی است

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: شاد بودن در دوره کودکی لازمه دستیابی موفقیت ها در دوره بزرگسالی است و یکی از کم هزینه‌ترین و آسانترین راهکار هایی است که خانواده برای ادای حقوق فرزند می تواند فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه شادی بر همه مراحل رشد یک کودک تاثیر می گذارد اظهار کرد:‌ والدین دنبال رشد ذهنی، اخلاقی و اجتماعی خوب فرزندان هستند تا بتوانند رشد عاطفی مناسبی را برای او ایجاد کنند.

عطریان تاکید کرد: لازمه همه ابعاد رشد کودک این است که او با شرایط روحی مساعد آمادگی پذیرش روانی را داشته باشد و بتوان به او آموزشهای لازم را ارائه کرد. در واقع قرار دادن کودک در دنیای کودکانه و شاد در یادگیری های آینده او بسیار موثر است.

 متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری معتقد است دنیای کودکی شخص مجزا از بزرگسالی او نیست و زمانی که والدین بجای این فعالیت ها کودک را در یک جایی نشانده و  محصور کنند و بعد از مدت طولانی از او بخواهند که خواندن و نوشتن را یاد گیرد این نوع رفتار حقوق کودک را نقض کرده و دنیای آزادی کودک را تخریب می کند.

وی ادامه داد: کم بودن شادی دوران کودکی در دوره بزرگسالی هم موثر است و معمولا این گروه از بچه ها در بزرگسالی افرادی دارای اضطراب، خلق و خوی نامساعد و بداخلاق هستند.

به گفته عطریان؛ شادی بر میزان موفقیت و رشد، حفظ ضربان قلب، گردش خون، مکانیزم مغزی سالم و جلوگیری از حملات مختلف قلبی در کودکان موثر است و علاوه بر این موارد خشونت را در بچه ها کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه انجام بازی های شاد می‌تواند دنیای طبعیت را برای کودکان کشف کند گفت: کودک با هیجان در طبیعت را می شناسد و رشد تفکر منطقی و خلاقانه را پیدا کرده و علاقه مندی های خود را درک می کند و نقش آفرینی در دنیای مردانه و زنانه با شاد بودن کودکان به عنوان مهارت های زندگی کسب می شود.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری خاطر نشان کرد: دنیای شاد بسیار خوب است که با فرهنگ خانواده، اعتقادات والدین و هنجارهای جامعه همخوانی داشته باشد. بازی ها و شادی هایی را که در کودک ایجاد می‌کنیم تا زمان بزرگسالی در درون او  نهادینه می شود و در عین حال همیشه این شادی ها برای او تقویت کننده بوده و حس پایدار ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: برخی خانواده ها فقط به جنبه رشد جسمانی فرزند توجه می کنند در حالی که مبرهن است که رشد روحی و روانی کودکان مهمتر از رشد جسمانی آنها است.

عطریان با بیان اینکه فرزندان بزرگترین نعمت زندگی هستند افزود: تا زمانی که مادر مهارت عشق ورزی، باور و روح زندگی کردن را در خود ایجاد نکرده و از آن لذت نبرد در نتیجه نشاط هم در خانواده ایجاد نمی شود.

وی یادآور شد: شاد زیستن یک هنر بزرگ است و در عین حال می‌توان این نشاط را به دیگران هم سرایت داد و مادران می توانند با عشق ورزیدن، بوسیدن و صحبت کردن و لبخند زدن به کودک شادی را در او ایجاد کنند. علاوه بر این موارد فراهم کردن غذای به موقع و خوشمزه برای کودکان و خواب مرتب و به موقع فرزند باعث ایجاد شادی می شود.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری تاکید کرد: استفاده از رنگ های شاد کودکانه در محیط خانه نوع لباس پوشیدن، رنگ لباس مادر و وسایل خانه نیز دنیای زیبایی را برای کودک فراهم می کند.

شادی هیجان فرهنگی است

وی ایجاد شادی را یک هیچان فرهنگی دانست و گفت: باید فرهنگ های تخلیه هیجان را به کودکان بیاموزیم و کودکان در ۹ سالگی قدرت حل مساله را به خوبی یاد می گیرند.

با توجه به اینکه حلقه شادی کودک را والدین تکمیل می کنند وکودک به اقتضای سنش بازی و شادی را دوست دارد بنابراین والدین با پیاده روی کردن در کنار فرزند و با او خندیدن می توانند حلقه شادی کودک را تکمیل کنند.

به گفته عطریان؛ رفت و آمد با افراد دارای روحیه شاد باعث کاهش افسردگی در بین فرزندان می شود و کسب موفقیت و حس قدرت حل مساله و قوی بودن در کودک ایجاد کننده نشاط است و از سویی ناکامی باعث کاهش شادی کودک می شود. باید اجازه تلاش به کودک داده شود و بعد از کسب موفقیت او را تشویق کنند تا از موفق بودن خود لذت ببرد.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری خاطر نشان کرد: تهیه جعبه ای از عکس های خاطر انگیز و  نقاشی ها و کاردستی ها و کارت پستال هایی که کودک از آن لذت می برد باعث می شود که در آینده و در دوره بزرگسالی و در موقعیت های سخت زندگی خانواده ها بتوانند با نگهداری این جعبه روزهای خوش دوران کودکی را برای بچه ها تداعی کنند.

کد خبر 375869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.