۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
چرا بی‌اشتها می‎‌شویم؟

برخی افراد حتی زمانی که گرسنه هستند، میل به خوردن غذا ندارند؛ فشارهای عصبی، استرس و مصرف بعضی داروها از مواردی است که بر اشتها تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بی‌اشتهایی می‌تواند دلایل جسمی و روحی مختلفی داشته باشد و منجر به حالت تهوع و یا سردرد شود، اما اگر  بیشتر از دو یا سه روز طول بکشد، به مشکلی نگران‌کننده تبدیل می‌شود. در این گزارش شما را با بعضی از مهم‌ترین دلایل بی اشتهایی آشنا می‌کنیم.

استرس

هنگام استرس، بدن واکنشی مانند احساس خطر از خود بروز می‌دهد، آزاد شدن آدرنالین از مغز نیز ضربان قلب را سریع‌تر و گوارش را کندتر می‌کند. در نتیجه میل افراد به خوردن غذا کاهش پیدا می‌کند. 

مصرف داروها

کم شدن اشتها یکی از عوارض جانبی مصرف بعضی داروها است. رایج‌ترین این داروها شامل آنتی بیوتیک‌ها، ضدقارچ‌ها و داروهای شل کننده عضلات است. داروهای درمان کننده افسردگی، میگرن، فشار خون بالا، بیماری مزمن انسداد ریه و پارکینسون نیز بر اشتهای افراد اثر می‌گذارد. بنابراین به افرادی که میل به خوردن غذا ندارند، توصیه می‌شود قبل از مصرف داروها از عوارض جانبی آن‌ها آگاه شوند.

سرماخوردگی 

هنگامی که افراد دچار بیمارهایی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می‌شوند، فعالیت سیستم ایمنی بدن آن‌ها افزایش می‌یابد و مواد شیمیایی به نام "سیتوکین"‌ آزاد می‌کند. این هورمون‌ موجب خستگی و بی‌اشتهایی می‌شود و در واقع آزاد شدن آن، روشی است که بدن برای اعلام کردن نیاز خود به استراحت، اعلام می‌کند. 

 بارداری 

اکثر زنان در سه ماه اول بارداری به دلیل تهوع، میل به غذا خوردن ندارند؛ این نوع تهوع در هر زمانی از روز اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی خوردن غذاهای سبک مانند کلوچه یا بیسکویت، نان تست و میان وعده‌های سبک می‌تواند مفید واقع شود، زیرا معده خالی شرایط را بدتر می‌کند.

کم کاری تیروئید

هورمون‌ تیروئید، نحوه تبدیل غذا به انرژی را کنترل می‌کند. زمانی‌که غده تیروئید، هورمون کافی نسازد، عملکرد بدن کند می‌شود، در نتیجه انرژی کمتری استفاده می‌کند و گرسنگی کاهش می‌یابد. در این حالت پزشک با انجام آزمایشات و تشخیص مشکل، داروهای مورد نیاز را تجویز خواهد کرد.

کد خبر 375868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.