تنش‌های سیاسی عامل کاهش شاخص کل بورس بود

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به کاهشی شدن شاخص کل بورس در روزهای گذشته، گفت: از آن‌جا که اقدام متقابل ایران درخصوص برجام یک متغیر سیاسی است و می‌تواند یک عدم اطمینان را به بازار بورس مخابره کند، باعث کاهش شاخص کل شد، همچنین وارد شدن بورس به فاز اصلاحی نیز بر کاهش این شاخص تاثیر داشت.

سیدکمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازار بورس یا بازار سرمایه طی یک سابقه تاریخی- اقتصادی، همبستگی مثبتی با نوسان شاخص‌های اقتصادی دارد به عنوان مثال اگر تلاطمی در بازار ارز یا بازار سکه به وجود بیاید که معمولا به صورت زیگزاگی نیز رخ می‌دهد ( پس از صعود کاهش می یابد و برعکس)، بعضا این حالت زیگزاگی و وجود نوسانات در بازارهای مختلف، با مواردی مانند تورم همراه می‌شود که آثار سوئی در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

وی افزود: در این صورت رشد این بازار، ناشی از شکل گیری حباب بوده که این حباب نیز به واسطه "رفتار گله‌واری" است که در بازار مالی قابل مشاهده است و ارتباطی با افزایش ارزش شرکت‌های موجود در بازار سرمایه ندارد. به علاوه هنگام افت نیز این کاهش ناشی از تنش‌های سیاسی است؛ در واقع عدم اطمینان ناشی از این تنش‌ها به بازار سرمایه منتقل شده و باعث بروز افت در این بازار می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره نظر برخی کارشناسان مبنی بر وجود یک پتانسیل مخفی ناشی از تغییرات قیمت ارز طی سال گذشته تا کنون در بازار بورس، اظهار کرد: وقتی بازارسازی در دیگر بازارها تقویت می‌شود، نوعی تبدیل دارایی بروز می یابد، یعنی مردم سعی می‌کنند یک سبد دارایی و سرمایه ایجاد کنند و به همین دلیل به سمتی متمایل می‌شوند که انگیزه سود بیشتری وجود داشته باشد.

طیبی اضافه کرد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های موجود در بازار بورس به اندازه بازار ارز و طلا نیست، رشد مورد انتظار نیز در این بازار به وقوع نمی پیوندد و به این دلیل که انتخاب سبد دارایی متناسب با ظرفیت‌های بازار مربوطه است، تلاطم همواره در این سبد به وجود می‌آید. البته همه بازارها رشد دارند اما نرخ رشد متفاوت است.

وی تاکید کرد: دوعامل عمده مسائل سیاسی و همبستگی با سایر بازارها در بازار سرمایه موثر است.

مدیر قطب علمی اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: در صورتی که به بازار سرمایه توجه شود و فرهنگ‌سازی لازم صورت پذیرد، تاثیر تنش‌های متفاوت بر آن کاهش می یابد.

طیبی همچنین درباره تاثیرپذیری شاخص کل بورس از انتشار اخباری مبنی بر از سر گیری برخی از اقدامات در حوزه انرژی هسته‌ای توسط ایران گفت: از آن‌جا که این موضوع، یک متغیر سیاسی است، می‌تواند یک عدم اطمینان را به این بازار مخابره کند که باعث کاهش شاخص کل بورس شود، به علاوه وارد شدن بورس به فاز اصلاحی نیز بر کاهش شاخص کل این بازار تاثیر داشته و در واقع برآیند هر دو عامل در کاهش شاخص بورس در هفته گذشته تاثیرگذار بوده است.

کد خبر 375855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.