بیماری مرموز رماتیسم مفصلی درمان قطعی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فوق تخصص رماتولوژی گفت: بیماری رماتیسم مفصلی بیشتر بافت همبند، استخوان و مفاصل را درگیر می‌کند و حدود ۴۰ درصد بیماری‌های رماتیسمی با تظاهرات مفصلی همراه است که به صورت درد و تورم مفاصل درگیر بروز می‌کند.

مرضیه عسیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه رماتیسم مفصلی جزء بیماری‌های سیستمسک است و می‌تواند کل ارگان‌های بدن را درگیر کند، اظهار کرد: این بیماری بیشتر بافت همبند، استخوان و مفاصل را درگیر می‌کند و حدود ۴۰ درصد بیماری های رماتیسمی با تظاهرات مفصلی ظاهر می‌شوند که عمدتا به صورت درد و تورم مفاصل در افراد بروز می‌کند، رماتیسم انواع مختلفی از جمله رماتیسم مفصلی، قلبی، ستون فقرات دارد.

وی با توضیح اینکه نقرس یک نوع التهاب مفاصل است که در اثر افزایش اسیداوریک خون به وجود می‌آید، تصریح کرد: نقرس نیز جزء بیماری‌های رماتیسمی دسته بندی می‌شود و قرمزی، درد و تورم از علائم این بیماری است، اگر این بیماری درمان نشود و اسیداوریک خون افزایش یابد، می‌تواند چندین مفصل را درگیر کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فوق تخصص رماتولوژی ادامه داد: اسیداوریک خون در افرادی که اضافه وزن، فشارخون بالا، دیابت، چربی خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا دارند، افزایش می‌یابد و همچنین افرادی که مشکلات کلیوی دارند و کیله نمی‌تواند اسیداوریک را دفع کند، نیز با افزایش اسیداوریک در بدن و تشکیل سنگ کلیه و نقرس مواجه می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: رماتیسم فقط محدود به مفصل نیست و هر ارگانی را می‌تواند درگیر کند، به طور مثال ممکن است بیمار با تنگی نفس، خشکی صبحگاهی بدن، درد قفسه سینه، قرمزی و درد چشم، تب، سر درد، ضعف شدید عضلانی، راش پوستی، ریزش مو، آلوپسیا( کچلی های منطقی ای)، بیماری پوستی صدف، بیماری بهجت، درد کمر و ... که جزء رماتیسم غیرمفصلی است، به پزشک مراجعه نماید.

عسیس با تاکید اینکه رماتیسم ستون فقرات بیشتر در مردان جوان دیده می‌شود، افزود: رماتیسم ستون فقرات با درد کمری که مکرر ادامه دارد و بیشتر در سنین کم ظاهر می‌شود و این درد کمر با فعالیت کردن بهتر و با استراحت بدتر می‌شود و این درد کمر با درد دیسک متفاوت است چرا که درد دیسک کمر با استراحت بهتر می‌شود، در این نوع رماتیسم ستون فقرات استخوانی شده و مریض دیگر قادر به خم و راست شدن نیست.

مهم‌ترین، نادرترین و شایع‌ترین نوع رماتیسم

وی اضافه کرد: هر کدام از مفاصل بدن که دچار مشکل شود، عملکرد شخص دچار اختلال خواهد شد و مفاصل دست، زانو، پا  و یا هرمفصل دیگری با توجه به نوع رماتیسم  می‌تواند جزء مفاصل آسیب پذیر در بیماری رماتیسم مفصلی باشد، مثلا بیماری آرتریت رماتوئید که شایع‌تر از سایر رماتیسم‌ها است، از مفاصل کوچک مانند بند انگشتان و یا مچ دست شروع می‌شود و سوارشدن انگشتان دست بر روی هم ، ناتوانی در راه رفتن از عمده‌ترین عوارض ظاهری این نوع از رماتیسم است، نادرترین نوع رماتیسم التهاب عروق است مانند بیماری "تاکایاسو" که دست فرد سرد می‌شود و نبض بسیار ضعیفی در ناحیه دست دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فوق تخصص رماتولوژی افزود: درگیر شدن قلب در هر کدام از بیماری‌های رماتولوژِی مانند درگیری قلب در بیماری لوپوس دیده می‌شود و یا ممکن است بیماری‌های رماتولوژی با درگیری قلب شروع شوند مثلا اگر خانم جوانی با درد قفسه سینه و یا سکته قلبی مواجه شود باید به وجود بیماری لوپوس که از مهم‌ترین بیماری‌های رماتولوژی است، در این شخص شک کرد و اقدامات لازم برای تشخیص و شروع درمان را انجام داد.

وی ادامه داد: بیماری لوپوس ممکن است در ابتدا با تظاهرات مفصلی و یا غیر مفصلی مثل درگیری قلب، کلیه و ریه ظاهر شود واین بیماری در بانوان بیشتر از آقایان وجود دارد، اما اگر آقایان درگیر این بیماری شوند، به عوارض شدیدتری دچار می‌شوند، این بیماری در بانوان در سن باروری شایع‌تر است.

عسیس با بیان اینکه بیماری‌های رماتیسمی درمان قطی ندارد و این بیماری کنترل می‌شود تا کیفیت زندگی بیماری بهتر شود، تصریح کرد: اگر بیماری‌های رماتیسمی درمان نشوند عوارضی جدی را برای شخص به دنبال دارد و ممکن است منجر به شکستگی‌های استخوان، ایجاد عفونت، بستری‌های مکرر مریض در بیمارستان و ... شود، بیماری هرچقدر زودتر تشخیص داده شود، از عواقب بعدی بیماری مثل خوردگی مفاصل، درگیر کردن سایر ارگان‌ها جلوگیری خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر از همان ابتدا بیماری رماتیسم در فرد تشخیص داده شود، خیلی راحت‌تر می‌توان با تجویز داروهای خوراکی بیماری را کنترل کنیم، ژنتیک در این بیماری نقش مهمی را ایفا می‌کند، اما نمی‌توان اثر عوامل محیطی در ایجاد این بیماری را نادیده گرفت، چرا که ممکن است فرد ژن بیماری را داشته یاشد و این ژن در اثر عوامل محیطی شعله‌ور شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فوق تخصص رماتولوژی با توضیح اینکه نور آفتاب برای تامین ویتامین "D"ضروری و مهم است، اضافه کرد: نور آفتاب برای بیماری لوپوس مضر است، چرا که اشعه ماوراء بنفش نور آفتاب باعث بروز مشکلاتی در بیماران مبتلا می‌شود.

وی گفت: برای درمان این بیماری هم درمان دارویی و هم درمان غیر دارویی وجود دارد و در درمان غیر دارویی مانند برخی درمان‌های سنتی مثل آب درمانی، گرما درمانی که باعث تسکین درد در بیمار می‌شود، در درمان دارویی بیماری‌های رماتولوژی مثل لوپوس و یا آرتریت رماتوئید از همان ابتدا داروهای کرتون‌دار برای فرد تجویز می‌شود تا سیستم ایمنی بیمار که بسیار فعال است تا حدودی سرکوب شود و از این طریق بیماری کنترل خواهد شد، همچنین استرس باعث تشدید بیماری می‌شود.

عسیس اظهار کرد: برخی مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های شیرین، کافئین، گوجه فرنگی و گوشت قرمز (برای افرادی که نقرس دارند باعث افزایش اسید اوریک خون)  موجب تشدید عوارض بیماری رماتیسم می‌شود و همچنین مصرف متناسب و به اندازه دانه‌های روغنی، مصرف ماهی، ادویجات و سبزی‌ها برای بیماران رماتیسمی مفید است.

کد خبر 375841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.