۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
عکاس‌ دنیای هالیوود

چهارباغ خیابان کهنی که آدم‌های بسیاری را به خود دیده است و امروز راه رفتن در آن زنده می‌کند خاطراتی را که زمانی در همین خیابان در عکاسخانه ای مشهور ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها وقتی در چهارباغ قدم می‌زنید چشمتان بیش از پیش به عکاسان می افتد؛ بهار چهارباغ آن‌ها را به این پیاده راه کشانده است جایی که روزگاری امان الله طریقی دوربینش را تنظیم می‌کرد تا ثبت کند لحظه‌هایی را که دیگر تکرار نخواهند شد.

طریقی، عکّاس و نقّاش معاصر اصفهان بود که در سال ۱۳۰۲ در این شهر چشم گشود وی پس از تحصیلات ابتدایی، به هنرستان هنرهای زیبا رفت و در رشته نقّاشی به تحصیل پرداخت. پس از آن به عکّاسی پرداخت، و در کنار آن به نقّاشی مشغول شد. وی در نقّاشیِ پُرتره و آثار تاریخی، تبحّر خاصی داشت و نمایشگاه‌هایی از آثار او برپا گردید.

این اولین اطلاعاتی است که وقتی وارد نمایشگاه "طریقت طریقی" در موزه هنرهای معاصر می‌شوید به شما می‌دهد و کم کم با طریقت آن آشنا می‌شوید؛ نقاشی‌هایی که کم از واقعیت ندارد گویی هر چهره روبرویتان نشسته و به شما نگاه می‌کند لمس چروک‌ها نور و سایه‌ها همه و همه شما را با استادی آشنا می‌کند که در پرتره زبان زد خاص و عام بود.

اما طریقی تنها با پرتره‌های بی نظیرش شناس نشد او در چهارباغ درون هالیوود خود دنیای دیگری را به مردم نشان داد عکاسی که یک نقاش با تبحر خود عکس‌ها را جلا می‌داد او از جمله عکاسان اصفهانی است که از نقاشی به عکاسی روی آورد. شهرت عکاسخانه هالیوود زبانزد خاص و عام بود و مشتریان زیادی، حتی از دیگر شهرها برای گرفتن عکس پرتره‌ای از خود به این استاد مراجعه می‌کردند. آشنایی با اصول نقاشی، ترکیب بندی، زیبایی شناسی تصویر و شناخت نور و ویژگی‌های آن و به ویژه مهارت وی در رتوش و قلم گیری‌های ظریف روی عکس، باعث شهرت او به عنوان یک عکاس ماهر شد. او انسانی پرشور، جست وجوگر و سخت کوش بود و به جز پرتره نگاری، در خارج از مرزهای استودیو نیز عکاسی توانمند بود و در دیگر عرصه‌ها مانند عکاسی خبری، عکاسی از مناظر طبیعی و بناهای تاریخی، عکاسی از کارخانجات و مدارس و اصناف گوناگون و عکاسی تئاتر هم فعال بود. مهارت او در رسم چهره نگاری‌ها و منظره سازی های رنگ و روغن، دست کمی از تبحرش در عکاسی نداشت و در نمایشگاه‌هایی که از نقاشی‌هایش در ایران و آمریکا برگزار شد، بارها از سوی بازدید کنندگان تحسین شد.

حال عکس‌هایش در موزه هنرهای معاصر مجموعه‌ای بی نظیر شده‌اند از افرادی که دیدنشان خالی از لطف نیست بانوی آواز اصفهان مرحوم ناهید دایی جواد، پسر شاه ظل السلطان و افرادی که وقتی معرفی می‌شوند متحیر می‌شوید عکس‌ها روتوش شده‌اند گویا طریقی عکس‌هایش را هم به ظرافت نقاشی‌هایش کار می‌کرده است و به همین دلیل عکاسخانه اش هیچ وقت فراموش نشد حتی حال که دیگر در چهارباغ اثری از آن دیده نمی‌شود.

طریقی در سال ۱۳۵۴ تصمیم گرفت برای خدمت به همکارانش کلاس عکاسی دایر کند و با کوشش بسیار، موفق به اخذ موافقت نامه اداره کل فرهنگ و هنر استان برای تشکیل کلاس‌های عکاسی شد. بالاخره بعد از فراهم کردن مقدمات لازم برای برپایی کلاس‌ها، فهرستی از اسامی عکاسان اصفهانی تهیه کرده و آنها را برای گذراندن دوره عکاسی دعوت کرد. در پی این اقدام، ۲۲ نفر از عکاسان صاحب جواز با اشتیاق نزد او آمدند و برای شرکت در کلاس ثبت نام کردند. در پایان دوره، در مجموع تمام کارآموزان با نمره خوب قبول شدند و در مراسمی در هتل عالی قاپوی اصفهان با حضور استادانی مانند عیسی بهادری از سوی اداره کل فرهنگ و هنر اصفهان گواهی نامه رسمی دریافت کردند.

دوران حیات و اوج فعالیت هنری طریقی مقارن با دوران انتقالی مهمی در تاریخ ایران بود که بروز تغییرات چشمگیر در اوضاع سیاسی و اجتماعی را سبب گردید. همزمان با این تحولات، عکاسی نیز دوران رشد و شکوفایی خود را تجربه می‌کرد. با وقوع انقلاب اسلامی و بر کناری محمدرضا پهلوی از قدرت و مقارن با کناره‌گیری امان‌الله طریقی از عکاسی، پس از سی‌سال کار حرفه‌ای بود و حاصل آن، هزاران قطعه عکس که حیات اجتماعی یک دوران مهم ایران را در خود ماندگار کرده است.

مسیرمان از چهارباغ شروع شد و به موزه رسیدیم دنیایی از آثار و خاطرات را مرور کردیم اما اینجا در این راهرو انگار پایان کار است شاید درخشان‌ترین آثار طریقی در این تاریکی باشد اثاری که در اواخر عمرش در لحظاتی که ذهنش از تمام خاطرات خالی بود به وجود آمدند آثاری که از دستان توانای یک استاد خلق شدند جان دارند روح دارند و حتی می‌تواند متحیرتان هم بکند.

شاید دیگر هالیوود نباشد شاید جای طریقی خالی باشد اما هنوز می‌توان در چهارباغ قدم زد و یادش را زنده نگه داشت هالیوود می تواند جایی به بزرگی چهارباغ باشد اگر هنرمندان سه پایه هایشان را برای هنر مستقر کنند.

کد خبر 375821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.