سیستم مدیریت شهری در ایران فلج شده است

یک کارشناس مدیریت شهری با اشاره به ورشکسته بودن تعداد زیادی از شهرداری های ایران، گفت: سیستم مدیریت شهری در ایران فلج شده است و علاج آن در دست دولتمردان است.

بدیع الزمان بهزاد در گفت وگو با خبرنگار ایمنا ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها را از مهم ترین وظیفه های سیستم اقتصاد شهری دانست و اظهار کرد: وضعیت معیشتی و اقتصادی در ایران به گونه ای است که نه تنها سیستم مدیریت شهری بلکه همه افراد در جامعه به دنبال درآمد پایدار هستند تا بتوانند برای ارتقا سطح زندگی روی آن حساب کنند.

وی با بیان اینکه درآمد پایدار کلید رشد و توسعه شهر است، گفت: اهمیت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها کاملا مشخص و واضح است و شهرداری نیز مانند سایر اعضای جامعه به درآمد با ثباتی نیاز دارد که بتواند بر اساس آن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را ساماندهی کند.

بهزاد افزود: شهرداری ها به عنوان بالاترین قسمت سیستم مدیریت شهری نیاز دارند تا با بهره گیری از ظرفیت های مختلف شهر به درآمدزایی بپردازند اما متاسفانه سیستم مدیریت شهری در ایران تنها یک محرک ندارد بلکه نهاد ها و سازمان های مختلفی در این سیستم فعالیت می کنند و همین موضوع، کار را برای استفاده از ظرفیت های شهر سخت کرده است.

این کارشناس مدیریت شهری با اشاره به ورشکسته بودن تعداد زیادی از شهرداری های ایران تصریح کرد: سیستم مدیریت شهری در ایران فلج شده است و علاج آن در دست دولتمردان است زیرا بخش های دولتی از فعالیت بخش خصوصی جلوگیری می کنند و بخش های خصوصی نیز در مقابل سنگ جلوی پای بخش دولتی می اندازند و پیروز اصلی تقابل دولتی ها و خصوصی ها، بخش دولتی است زیرا نیاز چندانی به درآمد زایی ندارد.

درآمد پایدار زمانی حاصل می شود که دولتی ها دست از سر اقتصاد شهری بردارند

بهزاد خاطر نشان کرد: باید راهکاری برای اولویت بندی فعالیت نهاد ها در سیستم مدیریت شهری از سوی وزارت کشور ارائه شود و یکی از نهاد های دولتی به عنوان ناظر در این زمینه فعالیت کند، نه اینکه نهاد های دولتی بخش های مختلف شهر را تصاحب کنند و با استفاده از ظرفیت هایش دست شهرداری را برای درآمد زایی ببندند.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی یکی از نهادهایی است که موجب اخلال در فعالیت شهرداری ها می شود و شهرداری نیاز به تایید این نهاد در تمام پروژه های شهری دارد، همین امر باعث می شود تا دست شهرداری برای درآمد زایی باز نباشد. بسیاری از افراد گمان می کنند زمانی که کاری در شهرداری دارند دچار بروکراسی اداری می شوند، درصورتی که شهرداری به عنوان یک نهاد خودش نیز دچار بروکراسی اداری است.

این کارشناس مدیریت شهری افزود: دولت باید حجم زیادی از اختیارات وزارت خانه های مختلف که در فعالیت شهرداری ها دخالت می کند همچون وزارت کشور، وزارت مسکن، وزارت تعاون و وزارت راه و شهرسازی را به شهرداری ها تفویض کند تا فعالیت اقتصادی سیستم مدیریت شهری نیز رونق بگیرد.

بهزاد یادآور شد: در حقیقت درآمد پایدار زمانی حاصل می شود که دولتی ها دست از سر اقتصاد شهری بردارند و فعالیت در این زمینه را به صورت کامل به شهرداری واگذار کنند. شهرداری ها نیز باید در احقاق حقوق شان ساکت نباشند و به مطالبه و درخواست از دولت برای مشخص کردن وضعیت سیستم مدیریت شهری بپردازند.

کد خبر 375793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.