جولیا گیلارد؛ اولین نخست‌وزیر زن استرالیایی

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

جولیا گیلارد در ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی در دهکده بری کشور ولز متولد شد. او دومین فرزند جان الیور گیلارد و موریا مکنزی بود و خواهر بزرگترش در سال ۱۹۸۵ میلادی به دنیا آمده بود. پدر جولیا در یک دهکده دور افتاده در ولز به دنیا آمده بود، اما به زبان انگلیسی مسلط بود وبه عنوان پرستار روانپزشکی در یکی از بیمارستان های بری کار می کرد.

مادر جولیا بومی بود و هفته ای چند بار برای کمک به پدر جولیا در یک خانه سالمندان متعلق به ارتش ولز کار می کرد. جولیا گیلارد در کودکی به یک بیماری خاص مبتلا شد و پزشکان به خانواده او توصیه کردند که او را به یک منطقه با آب و هوای گرم ببرند و خانواده اش تصمیم گرفتند تا برای بهبود وضعیت فرزندشان به استرلیا مهاجرت کنند و در منطقه پنینگتون جنوب این کشور سکنی گزیدند.

در سال ۱۹۷۴ میلادی هشت سال از مهاجرت خانواده گیلارد به استرلیا گذشت و اعضای خانواده گیلارد به عنوان شهروندان استرلیا شناسنامه دریافت کردند و جولیا گیلارد نیز دوتابعیتی شد.

جولیا تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه "میت چان" استرلیا گذراند و پس از آن به دبیرستان unely رفت و پس از به پایان رساندن تحصیلات در این دو مقطع وارد دانشگاه آدلاید استرلیا شد. او در سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۲ میلادی به عنوان استادیار در این دانشگاه فعالیت می کرد.

نخستین فعالیت حزبی

جولیا گیلارد در سال دومی که به عنوان استادیار در دانشگاه مذکور فعالیت می کرد با فرزند یکی از وزرای دولت وقت آشنا شد و از طریق او به حزب کار استرلیا پیوست و در مبارزه برای مقابله با کاهش بودجه آموزش و پرورش فدرال شرکت کرد. گیلارد در سال ۱۹۸۲ میلادی از سمت استادیاری دانشگاه آدلاید کناره گیری کرد و به ملبورن استرلیا رفت تا در اتحادیه سیاسی دانشجویان استرلیا فعالیت کند. این اتحادیه که در زمان تشکیل اصلی ترین شاخه اپوزیسیون در استرلیا محسوب می شد، طرافداران زیادی به خود جذب کرده بود و برای تشکیل یک دولت آماده می شد.

جولیا گیلارد همزمان با فعالیت های حزبی در ملبورن در دانشگاه این شهر نیز به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۸۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق شد و پس از آن به دنبال علاقه ای که به هنر و فرهنگ داشت به رشته هنر رفت و در سال ۱۹۸۹ میلادی از این رشته نیز فارق التحصیل شد.

ورود به دنیای سیاست

گیلارد از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ میلادی به عنوان رییس شعبه شهر کارلتون حزب کارگر استرلیا فعالیت می کرد و در این مدت با پذیرفتن مسئولیت تهیه پیش نویس قواعد تایید کار در این حزب کمک شایانی به جامعه کارگری استرلیا کرد.

نخستین ورود وی به مجلس نمایندگان استرلیا زمانی بود که بری جونز نماینده لالور استرلیا در این مجلس بازنشسته شد و طبق قانون گیلارد را به عنوان جایگزین خود معرفی کرد. وی از ۸ دسامبر ۱۹۹۸ تا ۸ دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در این سمت فعالیت کرد و در مدتی که نماینده مردم لالور در مجلس نمایندگان بود ریاست کمیسیون های اشتغال، تحصیل و روابط کاری را نیز بر عهده داشت.

وزارت بهداشت

جولیا گیلارد در ۲ ژوئیه سال ۲۰۰۳ میلادی به عنوان وزیر بهداشت استرلیا انتخاب شد و به عنوان یک فعال اپوزیسیون این کشور همواره در حال نقد سیاست های بهداشتی و آموزشی نظام حاکم بر استرلیا بود. وی در یکم دسامبر سال ۲۰۰۶ نیز با استعفا از وزارت بهداشت استرلیا به سمت معاونت رهبر اپوزیسیون استرلیا منصوب شد و در این پست فعالیت کرد.

معاون نخست وزیر

گیلارد پس از پیروزی حزب کارگر در انتخابات فدرال سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان معاون نخست وزیر استرلیا مشغول به کار شد و در تاریخ ۳ دسامبر این سال همراه با نخست وزیر منتخب سوگند یاد کرد. گیلارد با حفظ سمت، مسئول تدوین قوانین جدید و به روز در وزارت آموزش و پرورش و کار استرلیا شد و در این زمینه فعالیت های قابل توجهی انجام داد.

نخست وزیری

فعالیت های حزبی جولیا گیلارد در ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی از سر گرفته شد و او در این زمان با نشست های مطبوعاتی مختلف و شعار های مردمی مورد توجه مردم استرلیا قرار گرفت تا اینکه مردم این کشور در ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی جولیا گیلارد را به عنوان نخست وزیر جدید کشورشان انتخاب کردند.

جولیا گیلارد روز بعد به عنوان اولین نخست وزیر زن استرلیایی و بیست هفتمین نخست وزیر این کشور سوگند یاد کرد و تا سال ۲۰۱۳ میلادی در این سمت فعالیت کرد.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 375783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.