مخابره پیام صلح و دوستی از مشهد به دنیا

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی "شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم" گفت: به مهمانانی که از کشورهای دیگر برای حضور در این همایش به مشهد می‌آیند و شاهنامه‌پژوهان داخل کشور پیام همدلی، اتحاد و انسجام مخابره خواهد شد.  

نرگس شالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری همایش بینالمللی "شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم" اظهار کرد: روز ۲۵ اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نامگذاری شده است؛ به همین خاطر هر ساله همایشی در مشهد برگزار می‌شود اما همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم امسال برای نخستین‌بار با چنین وسعتی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حمایت دستگاه‌های مختلف مرتبط با این حوزه از جمله میراث فرهنگی، آستان قدس رضوی، انجمن‌ها، بخش‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، شهرداری مشهد، ارشاد اسلامی، مرکز فرهنگی یونسکو و مؤسسه اکو دستگاه‌های مختلف برای میزبانی از این رخداد بزرگ، تصریح کرد: همچنین بخش پایگاه مقالات معتبر به عنوان پشتوانه علمی در کنار این همایش قرار گرفته‌اند.

شالچیان گفت: این همایش با عنوان "شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم" از فردا –دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه- به مدت سه روز در مشهد برگزار می‌شود؛ شب‌های فرهنگی، دوی ماراتن شاهنامه که پیشکسوتان مسافتی ۹ کیلومتری را قبل از افطار با پیام "ثبت جهانی آرامگاه" می‌دوند و همچنین ششمین دوره اعطای نشان فردوسی توسط ارشاد اسلامی و به دست وزیر ارشاد به برگزیدگان فعال این حوزه از جمله برنامه‌های جانبی این همایش است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه برنامه‌هایی در قالب پاسداشت زبان فارسی روز ۲۵ اردیبهشت ماه در محل آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود اضافه کرد: در این همایش شاهنامه‌پژوهان و رؤسای دپارتمان‌های زبان فارسی از کشورهای گرجستان، هند، روسیه، ترکیه، سوئیس، اسپانیا، آلمان، هند، آذربایجان و تاجیکستان حضور دارند.

شالچیان با اشاره به هدف برگزاری این همایش ادامه داد: فردوسی ظرفیتی متعلق به ایران است. کلانشهر مشهد در کنار امام رضا (ع) که برند اصلی آن به شمار می‌رود ظرفیت‌های دیگری نیز دارد. ابوالقاسم فردوسی در حوزه گردشگری فرهنگی موجود در مشهد می‌تواند نقش مهمی را ایفا کرده و گردشگری ادبی خاصی را در برداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کشورهای مختلفی می‌توانند پیام صلح و دوستی را در در دنیا رصد کنند اضافه کرد:. به طور مثال "سرگی فئو فانوف"، مجسمه‌ساز بزرگ روسیه، در طی این همایش مجسمه‌های خود را در نگارخانه مشهد به نمایش می‌گذارد؛ همچنین از قاب‌هایی که برگرفته از مفاهیم فردوسی بوده و پیام صلح و دوستی را به جهان مخابره می‌کند در حاشیه این همایش در نگارخانه شهر رونمایی می‌شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: حمایت سازمان‌های مختلف برای رقم زدن این همایش بزرگ در روز بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی اتفاق بسیار مهمی است؛ باعث بالندگی و افتخار است که آستان قدس رضوی میزبان شب فرهنگی این همایش است؛ همچنین برای نخستین‌بار از آثار و نسخ خطی و سنگی کتابخانه آستان قدس رونمایی می‌شود و به مهمانانی که از کشورهای دیگر برای حضور در این همایش به مشهد می‌آیند و شاهنامه‌پژوهان داخل کشور پیام همدلی، کنار هم قرار گرفتن، اتحاد و انسجام مخابره خواهد شد.  

کد خبر 375748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.