راهبرد وزارت راه سرریز جمعیت کلانشهرها به شهرهای جدید است

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با بیان اینکه راهبرد وزارت راه و شهرسازی توسعه کلانشهرها نیست، گفت: سیاست وزارتخانه توسعه شهرهای جدید و سرریز کردن جمعیت کلانشهرها به شهرهای جدید است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس فرهادیه در خصوص بازار مسکن و تمهیداتی که وزارت راه و شهرسازی برای تعادل بخشی به آن در دستور کار دارد، اظهار کرد: مداخله دولت به قیمت مسکن امکانپذیر نیست. با این‌حال، وزارتخانه و دولت راه‌های جایگزین برای کنترل قیمت تمام شده مسکن و تعادل بخشی در بازار مسکن را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی وظیفه تعادل‌بخشی به بازار مسکن را برعهده دارد، گفت: به منظور تعادل‌بخشی به بازار مسکن، دولت و وزارتخانه تلاش کرده است تا در چهار فاکتور اصلی ایجاد یک آپارتمان که شاملِ زمین، طراحی، نظارت، پروانه و مجوزهای قانونی، نهاده‌ها و مصالح تولید مسکن و در نهایت تامین مالی انجام آن است، برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهد تا در نهایت قیمت تمامی شده مسکن تعدیل شود. 

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه وزارتخانه دنبال آزادکردن ذخایر و منابع زمین خود است تا بخش زمین را مدیریت کند و در قیمت تمام شده مسکن، تعادل ایجاد کند، افزود: در همه ارکان وزارتخانه به دنبال آن هستیم تا زمین به قیمت مناسب از سوی سازمان ملی زمین و مسکن که بانک زمین است در اختیار واجدین شرایط مسکن قرار گیرد.

وی تاکید کرد: استراتژی وزارتخانه در بخش مسکن، توسعه کلانشهرها نیست بلکه سیاست وزارتخانه توسعه شهرهای جدید و سرریز جمعیت کلانشهرها به شهرهای جدید است. به همین دلیل نیز سازمان ملی زمین و مسکن با زمین‌هایی که در اختیار دارد و همچنین شهرهای جدید با منابع زمینی که در اختیار دارند به دستیابی به این سیاست جامه عمل می‌پوشانند.

فرهادیه یادآور شد: شهرهای‌جدید نیز مانند سازمان ملی زمین و مسکن، تعداد قابل‌توجهی زمین دارد که آنها را از طریق مشارکت با بخش خصوصی با قیمت مناسب در قالب پروژه‌های مشارکتی، واگذاری و واسپاری می‌کند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن همچنین در بیان دیگر تمهیدات وزارتخانه برای تعادل بخشی به بازار مسکن به در بخش پروانه، طراحی، نظارت و مجوزهای قانونی که بخشی دیگر از هزینه‌های ساختمانی را شامل می شود، اعلام کرد: در بخش طراحی و نظارت، تعامل وزارتخانه با سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در مدیریت قیمت تمام شده، تعامل مناسبی است. بدین معنا، وزارتخانه در تعامل با سازمان‌های نظام مهندسی‌ساختمان در تلاش است تا بدون ضابطه این بخش از قیمت‌ها به قیمت تمام شده مسکن و مصرف‌کنندگان، سربار نشود.

وی خاطر نشان کرد: در بخش پروانه و به ویژه در بافت‌های ناکارآمد شهری، تعامل وزارتخانه با وزارت کشور و شهرداری به شدت بالا است. در حال حاضر، حدود ۵۰ درصد در قیمت پروانه ساختمانی تخفیف داده می شود و این جزو قانون درآمده است. همچنین، در بخش های دیگر همچون بیمه کارگران ساختمانی و بحث مالیات در حال مطالعه هستیم تا آن بخش ها را نیز متعادل کنیم.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه مصالح و نهاده‌های ساختمانی ۸۰ درصد قیمت تمام‌شده ساختمان را تشکیل می‌دهد در بیان تعادل‌بخشی به این بخش، نیز اعلام کرد: بازار تعهدی مصالح، راهکاری برای تعادل‌بخشی به این بخش است. در بازار تعهدی مصالح که به معنای خرید عمده مصالح و نهاده های ساختمانی است، با برنامه ریزی خرید انجام می شود. در این صورت، با خرید عمده اولا تولیدکننده بر اساس آن خود راتجهیز می کند، ثانیا، قیمت در این روش تقریبا ثابت است و تکانه‌های شدید ندارد. در وهله سوم، مصالح خریداری شده بدون واسطه به تولیدکننده مسکن، منتقل می‌شود و در نهایت، وقتی خرید عمده می شود می توان تخفیف عمده هم داد.

فرهادیه در بیان تمهیدات وزارتخانه برای قیمت تمام شده مسکن در حوزه تامین مالی نیز اعلام کرد: در این بخش در نظر است تا از ظرفیت‌هایی غیر از ظرفیت‌های بازار پول، همچون بازار سرمایه استفاده شود که این موضوع در بسته حمایتی بانک مسکن نیز که در هفته گذشته رونمایی شد مدنظر قرار گرفت.

وی یادآور شد: بانک‌های غیرتخصصی به مشارکت مدنی که وام دوره ساخت است، علاقمندی نشان می‌دهند اما به محض آنکه وارد فروش اقساطی می‌شود دیگر ورود پیدا نمی‌کنند.

کد خبر 375726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.