فشار خون بیماری کشنده به ظاهر بی‌علامت است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بسیج ملی "فشار خون بالا" یک طرح اجرایی بسیار بزرگ از سوی وزارت بهداشت محسوب می شود؛ چرا که کنترل فشارخون برای نظام سلامت کشور صرفه اقتصادی نیز همراه دارد.

به گزارش ایمنا، علی نوبخت درخصوص مخاطرات فشار خون بالا، اظهار کرد: فشارخون یک بیماری کشنده به ظاهر بی علامت بوده و به اصطلاح قاتل خاموش نامیده می شود.

وی درخصوص میزان شیوع بیماری فشار خون در کشور تصریح کرد: در بزرگسالان از هر چهار نفر یک نفر به فشار خون مبتلا ست همچنین با افزایش سن خطر ابتلا به فشارخون نیز افزایش می یابد؛ به طوریکه در افراد مسن از هر دو نفر یک نفر به این بیماری مبتلاست.  

عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فشارخون بالا سلامتی میلیون ها نفر ایرانی را به مخاطره انداخته است افزود: افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به فشارخون دارند بیشتر در معرض خطر بوده و ضرورت دارد به طور مرتب برای چکاب به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. چرا که ۹۰ درصد موارد ابتلا به فشارخون ارثی بوده و ۱۰ درصد در اثر تغذیه نامناسب و سبک غلط زندگی ایجاد می شود. بنابراین فردی که پدر یا مادرش به فشارخون مبتلا بوده بعداز سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی باید به طور مرتب چکاب شود.

وی با بیان اینکه دقت در مصرف نمک و غذاهای شور در کاهش ابتلا به فشارخون تاثیری بسزایی دارد تصریح کرد: مصرف نمک در ایران در رستوران ها و بر سرسفره ها بیش از حد مجاز است. گاهی اوقات مشاهده می شود که افراد بدون اینکه غذا را بچشند نمک به آن اضافه می کنند. لذا به تغییر عادت نیاز داریم که در این راستا رسانه ها می توانند نقش آفرینی کنند.

نوبخت به طرح ملی بسیج همگانی فشارخون بالا در کشور اشاره کرد و گفت: بسیج ملی فشارخون بالا یک طرح اجرایی بسیار بزرگ از سوی وزارت بهداشت محسوب می شود؛ چرا که کنترل فشارخون برای نظام سلامت کشور صرفه اقتصادی نیز همراه دارد.

وی  گفت: وزارت بهداشت با نگاهی دوراندیشانه، به نکته بسیار مهمی توجه کرده است. چنانچه فردی به فشارخون بالا مبتلا باشد و درمان و داروی مناسب استفاده نکند، به بیماری های دیگری مبتلا می شود که ممکن است جان فرد را به خطر انداخته و از طرفی،  هزینه های بسیار زیادی را برای نظام سلامت، بیمه ها و خانواده ها به بار آورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابراین هم با دیدگاه نجات جان انسان ها و هم با دیدگاه کمک به اقتصاد سلامت کشور این طرح ملی قابل تقدیر بوده و جا دارد از وزیر اندیشمند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکر کنم.

نقش موثر انجمن های علمی در اجرای موفق پویش‌های ملی

عضو هیئت علمی گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر نقش موثر انجمن های علمی در اجرای موفق پویش های ملی اظهار کرد: در این راستا پیشنهاد می کنم که از ظرفیت های انجمن های علمی نفرولوژی و اکوکاردیوگرافی ایران نیز کمک گرفته شود تا با اتخاذ یک روش علمی متقن، فرهنگ کنترل فشارخون در کشور نهادینه شود.

نوبخت عنوان کرد: نقش رسانه ها به منظور اصلاح فرهنگ مصرف نمک و حذف نمکدان از سفره ایرانیان، بی بدیل بوده و همچنین به منظور اصلاح این موضوع در رستوارن ها می توان با کمک مراقبین بهداشتی این فرهنگ را منتقل کرد.

فشارخون بدانیم و اقدام کنیم

گفتنی است، بسیج ملی کنترل فشارخون از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی فشار خون با شعار "فشار خون؛ بدانیم و اقدام کنیم" در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

کد خبر 375699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.