۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
تعامل متروپلیس با کلانشهرهای ایران

دبیرکل انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس)، از برقراری تعامل و انتقال تجربیات بین این سازمان و مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران خبر داد.

به گزارش ایمنا، اکتاوی دلا وارگا، دبیرکل انجمن کلانشهرهای جهان در دیدار با دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران ضمن ابراز خوشنودی از شباهت کاری و اهداف این انجمن و مجمع کلانشهرهای ایران، اظهار کرد: انجمن متروپلیس حدود ۳۵ سال پیش تاسیس شد و هم‌اکنون ۱۳۸ عضو و هیئت‌مدیره‌ای متشکل از شهرداران شهرهای عضو داشته و ریاست آن را شهردار شهر برلین به‌عهده دارد.

وی با بیان اینکه هفت کلانشهر ایران عضو متروپلیس هستند، افزود: تهران و مشهد از اعضای فعال و قدیمی این سازمان هستند و در تشکیلات آن یک مؤسسه آموزشی وجود دارد که دفتر منطقه‌ای آن در شهر مشهد فعالیت می‌کند.

دلا وارگا تمرکز بر حکمرانی شهری، رشد پایدار، انسجام اجتماعی، توسعه شهری و اجتماعی و برابری جنسیتی را از جمله محورهای اصلی متروپلیس عنوان کرد و ادامه داد: به‌دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هستیم.

دبیرکل انجمن کلانشهرهای جهان با تأکید براینکه هم‌اکنون حکومت‌های دنیا به ‌علت قدرت‌های اقتصادی سیاسی و جمعیتی از کلانشهرها واهمه دارند، تصریح کرد: هم‌اکنون باید به شهرداری‌های کلانشهرها به‌عنوان یک فرصت نگاه کنیم که چگونه می‌توانند در حکمروایی شهری به دولت کمک کنند و نه اینکه رقیب دولت‌ها باشند.

وی اشتراک‌گذاری تجارب موفق و درس‌آموزی از معضلات و مشکلات کلانشهرها به یکدیگر را خواستار شد و از ایجاد بسترهای همکاری بین متروپلیس و مجمع کلانشهرهای ایران به‌ویژه در حوزه علمی و آموزشی استقبال کرد.

دلا وارگا یکپارچه‌سازی‌ حمل‌ونقل عمومی، مدیریت پسماند و زباله‌ها و کنترل آلاینده‌ها و توسعه فضاهای شهری را ازجمله پروژه‌هایی عنوان کرد که از سوی کلانشهرهای عضو متروپلیس به‌صورت یکپارچه اجرا شده است.

استفاده از ظرفیت متروپلیس در تسهیل روابط بین شهرها و شهرداری‌ها

کمال مرادی، دبیر کل این مجمع نیز به تشریح تاریخچه، اهداف و فعالیت‌های آن پرداخت و اظهار کرد: این مجمع در سال ۱۳۷۸ با موافقت و تصویب شهرداران کلانشهرهای منتخب نخستین دوره شوراهای اسلامی با هدف انتقال تجارب و حفظ حقوق و منافع مشترک و عمومی شهرداری‌های کلانشهرها تاسیس شد.

مرادی افزود: این مجمع هم‌اکنون با ریاست پیروز حناچی، شهردار تهران به‌عنوان ساختار اداری فعالیت می‌کند و در قالب یک نهاد غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی در غیاب اتحادیه شهرداری‌ها بخشی از وظیفه اتحادیه را به انجام می‌رساند.

وی با بیان اینکه این مجمع توانسته است گفتمانی بین دولت و نهادهای مدنی ایجاد کند، تصریح کرد: نظرات کارشناسی مجمع در قالب ۹ کمیسیون تخصصی به دولت و مجلس ارائه می‌شود و توانسته راهگشای بخشی از مشکلات شهرداری‌ها باشد.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران افزایش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و آشنایی آن‌ها با حقوق مدنی و شهروندی خود و همچنین انتقال تجارب موفق کلانشهرها را از جمله اهداف تشکیل این مجمع عنوان کرد.

مرادی با اشاره به تحریم ناجوانمردانه کشور ایران، به استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی کلانشهرها با یکدیگر و برقراری روابط بین‌الملل به جای دولت‌ها اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شرایط مناسبی برقرار شده که با استفاده از ظرفیت متروپلیس و خواهرخواندگی بتوانیم روابط بین شهرها و شهرداری‌ها را تسهیل کنیم.

دلا وارگا نیز با تأیید این سخن خاطرنشان کرد: متروپلیس فارغ از مسائل سیاسی، بستری مناسب را برای تعامل شهرهای مختلف با پیشینه‌های متفاوت ایجاد کرده و فارغ از دعواهای حکومتی، ارتباطات شهری را به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: کلانشهرهایی که عضومترو پلیس هستند موضوعات متفاوتی دارند و ما یاد گرفته‌ایم که به ایده‌ها و خواسته‌های متفاوت احترام بگذاریم؛ مطمئن هستیم شهرهایی که عضو متروپلیس هستند نگرش واحدی ندارند ولی وجه مشترک آن‌ها این است که می‌خواهند شهروندان‌شان سبک زندگی بالایی داشته باشند.

کد خبر 375696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.