شهرها چگونه پایتخت جهانی کتاب می‌شوند؟

سازمان جهانی یونسکو هر سال یکی از شهرهای سطح جهان را به عنوان "پایتخت جهانی کتاب" انتخاب می‌کند. این عنوان از سال ۲۰۰۱ توسط یونسکو به شهرهایی تعلق می‌گیرد که فعالیت‌های قابل توجهی در راستای ارتقای جایگاه کتاب انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان یونسکو از سال ۲۰۰۱ عنوان "پایتخت جهانی کتاب" را ابداع کرد. هر ساله شهرها از سراسر جهان برای کسب این عنوان نامزد می‌شوند و سرانجام با تطبیق نامزدها و معیارهای یونسکو، شهر برگزیده اعلام می‌شود و به مدت یکسال صاحب عنوان "پایتخت جهانی کتاب" می‌شود.

معیارهای یونسکو برای برگزیده شدن یک شهر به عنوان پایتخت جهانی کتاب، شامل درجه مشارکت یک شهر در راستای اعتلای جایگاه کتاب و کتابخوانی در همه‌ سطوح از شهری تا بین المللی و میزان تأثیر گذاری این برنامه‌ها، دامنه‌ فعالیت و کیفیت کاری ناشران، نویسندگان، کتابفروشی ها و کتابخانه‌ شهر، پروژه‌های انجام شده برای ترویج کتابخوانی در شهر و در نهایت میزان آزادی بیان در کتاب‌ها و فعالیت‌هایی که مطابق اعلامیه حقوق بشر در راستا اعتلای آزادی بیان انجام شده است.

مادرید اسپانیا نخستین شهری بود که صاحب این عنوان در سال ۲۰۰۱ شد. مادرید سومین شهر بزرگ اروپایی و روشن‌ترین شهر جهان در طول شب است. فرهنگ و تاریخ در جای جای این شهر و مابین زندگی روزمره‌ مردم قابل لمس است.

مادرید یکی از معدود شهرهای جهان است که در آن فهرستی از بهترین کتابخانه‌ها موجود است. کتابخانه‌ ملی اسپانیا در قرن هفدهم میلادی توسط فیلیپ پنجم به عنوان کتابخانه‌ قصر احداث شد. کتابخانه رویال سایت سن لورنزود آل اسکوریال نیز متعلق به دوران رنسانس است واین کتابخانه میزبان مجموعه‌ کمیابی شامل بیش از ۴۷۰۰ کتب خطی است که بیشتر آنها تذهیب کاری شده‌اند و همچنین دارای چهل هزار کتاب چاپی است.

اسکندریه، دهلی نو، مونترآل، آمستردام و آتن از جمله شهرهای دیگر هستند که از سال ۲۰۰۱ تا کنون به عنوان پایتخت جهانی کتاب شناخته شده‌اند.

در سال ۲۰۱۸ آتن نیز به عنوان پایتخت جهانی کتاب شناخته شد که علت انتخاب این شهر، در دسترس بودن کتاب‌ها برای تمامی اقشار جامعه حتی پناهندگان بود. سازمان یونسکو همچنین بالا رفتن سطح کیفیت فعالیت‌های این شهر پیرامون حوزه‌ کتاب را از دیگر دلایل انتخاب این شهر اعلام کرد.

شارجه در امارات متحده عربی نیز جدیدترین پایتخت جهانی کتاب است که در سال ۲۰۱۹ این عنوان را کسب کرد. برگزاری کنفرانس‌ها برای آزادی بیان، مسابقات شعر و داستان نویسی و همچنین تسویق مردم خاورمیانه از دلایل این انتخاب مطرح شده است. همچنین در این شهر برنامه‌ای تحت عنوان "دانش بدون مرز" پایه گذاری شده است که در این طرح برای خانواده‌های اماراتی کتابخانه‌ خانگی رایگان احداث شده است. همچنین این شهر با تلاش برای غلبه بر چالش‌های فرهنگی در خاورمیانه تلاش برای تولید محتوای ادبی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

کد خبر 375691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.