نمایشگاه؛ اولین حلقه اقتصاد و پیشانی توسعه شهرها

نمایشگاه یک پایگاه بزرگ برای تبادل اطلاعات‌، حرکت به سوی یک اقتصاد باز و رو به رشد، جهش صادراتی‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری فراهم می آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برپایی نمایشگاه‌ها به ویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلفی موجب پویایی اقتصاد شهر و کشور می شود که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی را می توان نام برد. در جهان از این مهم با عنوان صنعت یاد می شود و این نگاه خود یادآور اهمیت و جایگاه برگزاری نمایشگاه با موضوعات مختلف در هر منطقه ای است.

یکی از مهمترین دستاوردهای هر نمایشگاه، ارتباطات مؤثر، گسترده و پایداری است که حاصل رویایی صنعتگران، فعالان اقتصادی و متخصصان هر حرفه ای است که در نمایشگاه ها به منصه ظهور می رسد و منجر به همکاری‌های بیشتر و دراز مدت می‌شود، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز معتقد است امروزه از نمایشگاه و مجموعه فعالیت‌هایی که منجر به شکل‌گیری و برگزاری آن می‌شود، تحت عنوان «صنعت نمایشگاهی» یاد می‌شود. به همین منظور برای پی‌بردن به اهمیت جایگاه صنعت نمایشگاه در اقتصاد هر شهر و کشور، چند و چون روند پیشرفت پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایجاد انگیزه در مدیران شرکت های بزرگ اقتصادی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و ... گفت و گویی با «علی یارمحمدیان» مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان داشتیم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

برگزاری نمایشگاه‌ها تا چه اندازه می‌تواند در حوزه اقتصادی تاثیرگذار باشد؟

در دنیا حاکمیت‌های محلی یا به عبارتی شهرداری‌ها از نمایشگاه‌ها به عنوان یک ابزار بازاریابی شهری استفاده می‌کنند.

براساس تحقیقات انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی، شهرهای بزرگ از نظر زیرساخت‌ها، ترافیک، آلودگی هوا و کیفیت زندگی تقریباً مشابه هستند و نیاز به ایجاد تمایز بین شهرها وجود دارد؛ قطعاً آنچه که می‌تواند بین شهرها تمایز ایجاد کند برگزاری رویدادهای فرهنگی، اقتصادی در قالب نمایشگاه‌ها است.

خصوصیت دیگر برگزاری نمایشگاه‌ها در این است که به صورت کارا جریان سرمایه‌گذاری در شهر را رونق می‌بخشد.

براساس مطالعات انجام شده در شهرهایی که برندهای پویا دارند و نمایشگاه‌ها و رویدادهای قوی برگزار میکنند، سرمایه‌گذاران راحت‌تر جذب می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت برگزاری نمایشگاه میزان سرمایه‌گذاری در شهرها را افزایش می‌دهد.

اقتصاد زنجیره‌های بهم پیوسته‌ای دارد که معتقدم نمایشگاه اولین حلقه این زنجیره است و اگر اقتصاد سامان پیدا کرد بسیاری از ناهنجاری ها و مسایلی که در شهرها وجو دارد، کاهش پیدا می‌کند.

امروزه از نمایشگاه و مجموعه فعالیت‌هایی که منجر به شکل‌گیری و برگزاری آن می‌شود، تحت عنوان «صنعت نمایشگاهی» یاد می‌شود، از این رو می‌توان گفت که نمایشگاه پیشانی توسعه است.

اگر یک تولیدکننده بخواهد میزان تولیدات و نقدینگی خود را افزایش داده و به کسب و کارش رونق بخشد، اولین گام برای رسیدن به این هدف را باید حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بداند.

وقتی یک تولید کننده در نمایشگاه‌های مختلف حضور یافت، تولیدات خود را در معرض دید مخاطب قرار داد و با مصرف کننده یا مخاطب مذاکره کرد، این اقدامات منجر به افزایش میزان فروش تولیدات، افزایش صادرات محصول در کشور، افزایش نقدینگی و در نهایت افزایش اشتغال می‌شود.

امروزه نمایشگاه به محلی برای ایده‌پردازی نیز تبدیل شده است، زیرا مخاطبان، رقبا، شرکت‌های مختلف در یک نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و نظرات مختلفی در رابطه با کالاها ارائه می‌کنند در این صورت تولیدکننده یا مشارکت‌کننده بهتر می‌تواند به نقاط ضعف و آسیب‌های خود پی ببرد و آنها را برطرف کند.

سال گذشته چند نمایشگاه در اصفهان برگزار شد؟

در طول سال گذشته ۴۹ نمایشگاه در اصفهان برگزار کردیم؛ البته سال ۹۷ شرایط اقتصادی بسیار سخت بود و امسال نیز شرایط سخت خواهد بود، زیرا تلاطم بازار ارز و تحریم‌ها وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها سیاست های انقباضی را برای مبادلات و امور مالی خوددر پیش گرفته بودند،  با این وجود اینکه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان سال گذشته تقویم زمانی خود را به صورت کامل انجام داد، نشانه موفقیت فعالیت این شرکت است، سال گذشته بسیاری از نمایشگاه‌ها را برای نخستین بار برگزار کردیم؛ به عنوان مثال نخستین نمایشگاه حمل ونقل پاک را در اصفهان برگزار و خودروهای هیبریدی، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های برقی را در معرض دید مردم قرار دادیم و در این نمایشگاه که با همکاری معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری اصفهان برگزار شد، سعی کردیم فرهنگ استفاده از حمل ونقل پاک را در شهر ترویج بدهیم که خوشبختانه خروجی بسیار خوبی داشت و امیدوارم سال‌های آینده نیز برگزاری این نمایشگاه ادامه پیدا کند.

برپایی نخستین نمایشگاه تکنولوژی، نوآوری و استارتاپ‌ها برای کسب و کارهای جدید نیز در سال گذشته برگزار شد، حتی پس از چندین سال وقفه سیزدهمین نمایشگاه کتاب در اصفهان برگزار شد و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت به طوری که بر اساس آمارها حدود صدهزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و حدود ۲۵۰ ناشری که در نمایشگاه حضور یافتند، فروش بسیار خوبی داشتند.

همچنین سال گذشته نخستین نمایشگاه صنایع خلاق در اصفهان برپا گردید، وقتی این نمایشگاه برگزار شد سایت سازمان جهانی یونسکو اعلامیه و پوستر نمایشگاه را در سایت خود قرار داد.

نخستین نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، نخستین نمایشگاه هنر و صنعت مد و لباس و اولین نمایشگاه تخصصی تشریفات نیز در سال ۹۷ برگزار شد. همچنین ۵۰۰ هزار مخاطب در سال گذشته از نمایشگاه اصفهان بازدید کردند که این اتفاق نیز در نوع خود بینظیر است.

امسال نیز شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان برنامه‌ریزی برای برگزاری ۵۱ عنوان نمایشگاه را انجام داده است.

برای انتقال نمایشگاه از محل فعلی چه اقداماتی انجام شده است؟

وقتی پروژه نمایشگاهی جدید را تحویل گرفتیم تنهاحدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۲۵ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و بانک ها انباشت شده بود، اما خوشبختانه در حال حاضر تمام بدهی‌ها با همکاری و حمایت شهرداری اصفهان پرداخت شد و میزان پیشرفت پروژه نیز به ۵۵ درصد رسیده است.

 عملیات احداث پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان آذرماه سال 1394 در زمینی به مساحت ۴۷ هکتار واقع در منطقه روشن دشت (شمال شرقی رینگ چهارم شهر اصفهان) آغاز شد و اولین شهرک نمایشگاهی است که تا ۶۰هزار متر فضای مسقف دارد.

این پروژه با احتساب احداث فاز دوم که در آینده انجام می‌شود، نخستین شهرک نمایشگاهی کشور خواهد بود که می‌تواند در خاورمیانه به عنوان بهترین مکان نمایشگاهی مطرح شود. فاز نخست پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان شامل سالن بزرگ نمایشگاهی به میزان ۱۵ هزار متر مربع و یک فضا به عنوان ساختمان ریجسترینگ است.

نمایشگاه بزرگ اصفهان همچنین ۹هزارمتر فضای پشتیبانی و خدماتی شامل بانک، گمرک، صرافی، بیمه و ۱۷هزارمترمربع فضای نمایشگاهی روباز دارد که در این فضا پارکینگ، ساختمان‌های الکتریکال و مکانیکال،  فضای سبز و تونل‌های نفر رو که تأسیسات برق، گاز و مکانیکال از آن عبور می‌کند، احداث می‌شود. در پوشش سقف و سازه پروژه نمایشگاه از تکنولوژی روز دنیا که در نوع خود بی‌نظیر است، استفاده شده و پیش‌بینی می‌شود که بتوان حدود ۳۹۰ غرفه در این سالن نمایشگاهی تعبیه کرد.

پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان با آخرین مدل نمایشگاهی جهان که منطبق با تکنولوژی‌های روز دنیا و طراحی نمایشگاه‌های مونیخ آلمان، دوبی و هانوفر بوده، همخوانی دارد.

این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

در صورتی که سهام‌داران به تعهدات خود عمل کنند، تا یک سال آینده می‌توان پروژه را مورد بهره‌برداری قرار داد.

با توجه به افزایش قیمت ارز و نوسانات قیمت‌ها، پیمانکاران در آگهی‌های مناقصه‌ای که منتشر می‌شود، شرکت نمی کنند، علاوه بر آن مشکلاتی در اجرا و تأمین منابع مالی داریم، اما با این حال چنانچه سهامداران به تعهدات خودعمل کنند، امیدواریم تا یکسال دیگر این پروژه افتتاح شود.

امیدواریم در محل جدید بتوانیم نمایشگاه‌های منطقه‌ای و جهانی برگزار کنیم، البته برای برنامه ریزی بهتر مجریان و مشارکت کنندگان، تقویم پنج ساله‌ای را برای نمایشگاه اصفهان مشخص کردیم.

در واقع برای ۲۵ نمایشگاه اصفهان تقویم پنج ساله تعیین شده که به هیچ عنوان تاریخ آنها تغییر نخواهد کرد.

بسیاری اوقات هنگام معرفی برخی نمایشگاه‌ها «بین‌المللی» بودن در کنار عناوین آنها مطرح می‌شود، در حالی که هنگام مراجعه به نمایشگاه فقط شرکت‌کنندگانی از چند شهر کشورمان را می بینیم، در مودر این مسئله توضیح بفرمایید.

بسیاری از نمایشگاه هایی که برگزار می‌شود در سطح ملی است و شرکت‌کنندگان از سایر شهرهای کشور در آن حضور دارند، برخی از نمایشگاه‌ها مثل نمایشگاه بین‌المللی سنگ، نمایشگاه گردشگری یا نمایشگاه کشاورزی در سطح بین‌الملی است بدان معنا که مشارکت کنندگان از کشورهای دیگر در آن حضور یافته‌اند.

این نکته را باید توجه داشت که باتوجه به شرایط تحریم، شرایط حضور برخی از شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌ها تا حدی مشکل شده و رغبت مدیران آنها برای حضور در نمایشگاه‌ها کمرنگ یا حتی بی‌رنگ شده است.

برای ایجاد انگیزه چه تسهیلاتی فراهم شده است؟

امسال برای تشویق شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی ایران اعلام کردیم که ۵۰ درصد تخفیف برای هر غرفه‌دار ارائه و هتل و ترانسفر رایگان نیز در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

در این باره با نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان هماهنگی لازم صورت گرفته و مکاتبات لازم برای حضور بخش خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی با تمام سفارتخانه‌ها انجام شده است.

امسال همچون سال‌های گذشته در ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود؟

طی هماهنگی‌هایی که با اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل اوقاف و امور خیریه انجام شده، نمایشگاه فاخر «قرآن و عترت» از روز  ۲۸ ا ردیبهشت تا سوم خرداد در محل پل شهرستان برگزار می‌شود که ساعات بازدید از آن ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود و بازدیدکنندگان می‌توانند از نسخه‌های خطی قرآن و آثار مرتبط با قرآن بازدید کنند.

مهمترین اهداف و اولویت‌های شرکت نمایشگاه در سال‌های پیش رو چیست؟

سعی می‌کنیم در آینده کیفیت وکمیّت نمایشگاه‌هایی که در استان اصفهان برگزار می‌شود را ارتقاء بخشیده و بتوانیم شرایط برگزاری نمایشگاه را به سمتی ببریم که جایگاه بین‌المللی خود را به دست آورد.

کد خبر 375688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.