از «دیپلماسی تلفنی ترامپ» تا «گِرا برای اروپا »

دیدارجمعی حسن روحانی با فعالان سیاسی،حضور برخی چهره‌های سیاسی در جلسات گفت‌وگوی ملی، نشست محرمانه مقام‌های کاخ سفید در مقر سازمان سیا، از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه - ۲۲ اردیبهشت‌ماه - است.

به گزارش ایمنا ،نمایندگانی از احزاب و گروه‌های سیاسی با گرایش‌های مختلف شب گذشته میهمان حسن روحانی بودند و نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره شرایط کشور را بیان کردند. رئیس جمهوری هم در این دیدار بر ضرورت اتحاد بیشتر در کشور تأکید کرد. در این نشست به مانند جلسات دیگر روحانی با گروه‌های مرجع، علی ربیعی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و علی یونسی مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها حضور داشتند. از چهره‌های اصلاح‌طلب می‌توان به حضور بهزاد نبوی، علی شکوری راد، محمد عطریانفر، حسین مرعشی، جواد امام، فیض‌الله عرب سرخی، محمد سلامتی، حمیدرضا جلایی پور، الیاس حضرتی، محمد علی ابطحی، ابراهیم اصغرزاده، محسن ‌هاشمی، قدرت‌الله علیخانی و فیاض زاهد اشاره کرد. از اصولگرایان هم چهره‌هایی همچون غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، سید رضا تقوی، شهاب‌الدین صدر، حسین مظفر، عبدالحسین روح‌الامینی، حسن غفوری فرد و اسدالله بادامچیان، حضور داشتند. از حزب اعتدال و توسعه هم علاوه بر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، مرتضی بانک و رمضانعلی سبحانی فر شرکت داشتند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به دیدارجمعی حسن روحانی با فعالان سیاسی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «مردم را راضی نگه داریم » حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار صمیمی با جمعی از فعالان سیاسی اظهار داشت: امروز نمی‌توان گفت که شرایط از دوران جنگ تحمیلی بهتر یا بدتر است، اما ما در زمان جنگ مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود. رئیس جمهور با اشاره به محدودیت‌هایی که دشمنان برای فعالیت‌های بانکی کشور ایجاد کرده‌اند و هزینه‌های اضافی که این تحریم‌های بانکی بر نقل و انتقالات مالی کشور تحمیل کرده است، گفت: این مشکلات در حوزه‌های فروش نفت، محصولات پتروشیمی، فولاد و کشاورزی نیز اثرگذار است. روحانی خطاب به فعالان سیاسی حاضر در این نشست و با ارائه یک گزارش آماری از وضعیت جاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، افزود: شما که شخصیت‌های سیاسی هستید و در مجلس و پست‌های دیگر بوده و با مسائل سیاسی کشور آشنایید، باید واقعیت‌های امروز را بدانید و برای رسیدن به بهترین و کم هزینه‌ترین راه حل‌ها همفکری کنید.

رئیس جمهور اظهار داشت: در جنگ تحمیلی تقریباً مردم اتفاق نظر داشتند که دولت مقصر مشکلات نیست، بلکه صدام به کشور تجاوز و جنگ را آغاز کرده بود و چون مردم در این زمینه اتفاق نظر داشتند، شرایط نه ایده‌آل بلکه نسبتاً خوب بود و مردم برای حل مشکلات کمک می‌کردند. امروز هم باید با همان اتفاق نظر و ایجاد همدلی و وفاق شرایط را اداره کنیم و تسلیم نشویم.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به درخواست تماس ترامپ از سوی  دیپلمات های ایرانی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دیپلماسی تلفنی ترامپ» روزنامه  آرمان امروز در ادامه توضیح داد: ظاهرا ترامپ منتظر در کنار تلفن نشسته تا شاید یکی از مسئولان ایران با او تماس بگیرد. از زمانی که ترامپ بحث تماس را مطرح کرد این موضوع به سوژه طنز و خنده در کشور تبدیل شد به نحوی که می‌گفتند با کدام شماره باید با ترامپ تماس گرفت و شماره ترامپ اعلام شود تا همه مردم با او تماس بگیرند و... ترامپ هم تمایل دارد تماس تلفنی مقامات ایرانی با رئیس‌جمهور آمریکا به نام او ثبت شود که در همین راستا «سی‌ان‌ان» نوشت: پس از آنکه ترامپ به‌صورت علنی خواستار آن شد که سران ایران به او زنگ بزنند، یک منبع دیپلماتیک فاش کرد که کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی که ایرانی‌ها می‌توانند با آن برای سخن‌گفتن با ترامپ، استفاده کنند در اختیار آنها قرار داده است. این منبع آگاه گفت: سوئیس به احتمال زیاد این شماره تلفن را در اختیار ایرانی‌ها قرار نمی‌دهد، مگر اینکه ایرانی‌ها خواستار آن شوند. وی افزود: با این حال احتمال آنکه ایرانی‌ها چنین درخواستی کنند، بعید است. ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و سوئیس به‌عنوان حافظ منافع واشنگتن در تهران عمل می‌کند. ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های ایران در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر همین الان، روحانی با اتاق کنترل کاخ سفید تماس بگیرد تا تماس او را به ترامپ وصل کنند، بولتون خود را از ارتفاع سه طبقه پایین می‌اندازد و از سه در رد می‌شود تا خط تماس را قطع کند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به رمز گشایی حضور برخی چهره‌های سیاسی در جلسات گفت‌وگوی ملی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «دیدارهای انتخاباتی یا گفت‌وگوی ملی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داداسفند امسال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و دو سال بعد از آن هم انتخابات ریاست جمهوری، اما فضای کشور فضای انتخاباتی نیست و جریان‌های سیاسی دچار نوعی سردرگمی و بی‌رمقی شده و شاید هم بتوان گفت به کما رفته‌اند. برخی اصلاح‌طلبان از مشارکت مشروط در انتخابات صحبت می‌کنند. در مقابل اصولگرایان هم به صورت پراکنده و غیرمنسجم استارت انتخاباتی را زده‌اند که نمی‌شود آن را شروعی قابل قبول در مقایسه با سال‌های گذشته دانست. در شرایطی که کشور از سوی آمریکا و متحدانش تحت فشار قرار گرفته است، جریان‌های سیاسی چه راهکار و چاره‌ای برای وفاق ملی و دفاع از منافع و امنیت ملی اندیشیده‌اند؟ آنها هرکدام این روزها بر همدلی، رفاقت و همراهی جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی تاکید دارند، اما تاکنون اقدام عملی در این رابطه دیده نشده است. پیش از این محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس با طرح «گفت‌وگوی ملی» که آن را در راستای حل اختلافات بزرگان نظام در فضای دوستانه و تفاهم و همدلی دانسته بود، می‌شود این حرکت را قدمی مثبت در این راستا دانست که پیگیری نشد. حالا محمدرضا باهنر با بیان اینکه من و ضرغامی در جلسات «گفت‌وگوی ملی» هستیم خبر از دیدارهایی بین برخی از شخصیت‌های سیاسی دو جریان سیاسی داد. باهنر گفته است: «چند جلسه‌ای است که گفت‌وگو با برخی اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف را آغاز کرده‌ایم. او عنوانی برای این جلسات ذکر نکرده است و گفته فعلا گعده است و اگر منسجم و مرتب شود یک نفر به عنوان سخنگو گزارشی را درخصوص آن اعلام خواهد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد  صفحه نخست امروز خود  را به معامله ی ۴۵ میلیون بشکه طلای سیاه با میانگین قیمت سه رقمی در بازار آتی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«شرط‌بندی نفت ۱۰۰ دلاری» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود:حرکت معامله‌گران بازار نفت به سمت محدوده ۱۰۰ دلاری هشدار کمبود عرضه در بازار طلای سیاه را جدی‌تر کرد. براساس گزارش‌های موجود، اخیرا در بازار آتی نفت بیش از ۴۵ میلیون بشکه نفت خام روی قیمت‌های ۹۰، ۱۰۰ و ۱۱۰ دلار معامله شده است. تلاش آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت خام کشورمان و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در دنیا با محوریت ایران و آمریکا از مهم‌ترین دلایل حرکت این کالای استراتژیک به سمت محدوده ۱۰۰ دلار و بیش از آن است. پیش‌بینی بازگشت نفت به کانال ۱۰۰ دلار بر بشکه، سال گذشته نیز از سوی تحلیلگران بازار مطرح شده بود؛ اما ریسک‌های ژئوپلیتیک فعلی باعث شده‌اند این‌ پیش‌بینی این‌بار در فضایی جدی‌تر طرح شود. سپتامبر سال گذشته زمانی بود که در آستانه اجرای فاز دوم تحریم‌های آمریکا با تمرکز بر صادرات نفت ایران، کارشناسان انتظار بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری را به بازار تزریق کردند. اما این پیش‌بینی با اعطای معافیت‌های نفتی محقق نشد. حال با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، تمدید نشدن معافیت‌های نفتی شش ماهه و حرکت کند عربستان برای افزایش تولید، به‌نظر می‌رسد بازار نفت بیش از پیش آماده ورود به محدوده ۱۰۰ دلاری است.

روزنامه مردم سالاری  صفحه نخست امروز خود را به گفت‌وگو مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با خبرگزاری ایسنا اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از وی نوشت:«۳۰ میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته است» .حسین میرشجاعیان در پاسخ به ادعای برخی از صادرکنندگان که مدعی بازگشت ارزهای صادراتی خود در قالب کالا و مواد اولیه هستند، گفت: ۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشده است. در پی اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی در دو نوبت مبنی بر عدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات، بسیاری از صادرکنندگان در رسانه‌های خود این موضع را گرفتند که بخش زیادی از ارزهای صادراتی را در قالب واردات مواد اولیه هزینه کرده‌اند.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروزخود را به گزارش شبکه تلویزیونی «اِن‌بی‌سی» از نشست محرمانه مقام‌های کاخ سفید در مقر سازمان سیا اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«گوشی ترامپ در دست بولتون » روزنامه همدلی در ادامه توضیح داد: در زمان جنگ سرد یک «تلفن قرمز رنگ» با یک شماره خاص روی میز رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت که روسای دو ابرقدرت می‌توانستند با یک تماس مستقیم با یکدیگر بر سر مسائل گوناگون جهان، گفت‌وگو کنند. گویا سطح مناقشه با ایران برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به سطح رقیب ابرقدرت این کشور در دوران جنگ سرد رسیده که ترجیح داده یک شماره تلفن خاص از سوی سفارت سوئیس، حافظ منافع ایالات متحده در ایران به مسئولان جمهوری اسلامی داده شود تا به خواسته‌ی او، با کاخ سفید تماس بگیرند.

بحث بر سر مذاکره کردن و نکردن با آمریکا و به‌خصوص با دولت ترامپ این روزها نقل محافل سیاسی داخلی و خارجی است. بخش قابل توجهی بر این باورند که شروع گفت‌وگوها می‌تواند به حل مناقشات و این «جنگ سرد جدید» و برطرف شدن مشکلاتی با بیش از ۴ دهه سابقه، کمک کند و بخشی دیگر بر این باورند که مذاکره در چنین شرایطی، شکست برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

هرچند گروه دوم از عوامل و دلایل این شکست سخنی به میان نمی‌آورند اما شروع گفت‌وگو طبیعتا نمی‌تواند شکستی به‌دنبال داشته باشد چه اگر دوطرف پس از گفت‌وگوهای مقدماتی به نتایج قابل توجهی نرسند، به مواضع کنونی خود باز می‌گردند و همان راهی را می‌روند که اکنون قصد آن را دارند.

کد خبر 375685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.