حذف شام در ماه رمضان به کاهش وزن کمک می‌کند

رییس دانشکده تغذیه وعلوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خوردن افطار و شام باعث چاقی افراد می‌شود و حذف وعده شام از برنامه غذایی روزه داران از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

محمد حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه خوردن سحری یکی از اصول کلی روزه‌داری است، اظهار کرد: در ایام ماه مبارک رمضان نخوردن سحری برای فرد روزه دار ایجاد مشکل می‌کند و باید مصرف شود و خوردن نوع سحری نیز حایز اهمیت بوده و با روزهای عادی و صبحانه کاملا متفاوت است.

وی با تاکید به اینکه فرد روزه‌دار باید در هنگام سحری غذاهایی را بخورد که در طول روز او را تشنه نکند، افزود: به همین دلیل خوردن غذاهای بسیار تند و تیز، حاوی نمک و ادویه‌جات زیاد و پر گوشت در ایام روزه داری توصیه نمی‌شود.

رییس دانشکده تغذیه وعلوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف مایعات برای سحرخوب است، اما از سویی مایعات خالی سریع دفع می‌شوند. بنابراین خوردن زیاد چای و نوشابه و شربت نه باعث کاهش تشنگی نمی‌شود بلکه به نوعی مشکل هم ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: برای ماندن آب و مایعات در بدن در طول روز باید فرد روزه دار شربت را با کمی عسل یا خاکشیر و تخم شربتی که ماندگاری آب آن بیشتر است هنگام سحر استفاده کند.

به گفته انتظاری؛ مصرف سالاد میوه و سالاد کاهو که به مدت طولانی آب را در بدن نگه‌ می‌دارند را در هنگام افطار و سحر توصیه می‌کنیم. استفاده از دوغ‌های پرنمک توصیه نمی‌شود و مصرف لبنیات تازه و شیر و ماست برای بدن لازم بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مصرف تنقلات پرنمک مثل پسته، بادام و فندق و استفاده سوسیس و کالباس در سحر توصیه نمی‌شود. برای افطاری هم بهتر است که از غذای گرم و خشک، سوپ ملایم، خرما و شیر گرم استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای طولانی فصل گرما در روزه‌داری بهتر است که وعده افطار و شام یکی باشد و لزومی ندارد که افطار و شام را جدا کرده و منجر به پرخوری شویم.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هنگام افطاری می‌توانیم از برنج و انواع خورشت‌ها و غذاهای ساده استفاده کنیم و بهتر است که برنج همراه با مخلوط سبزیجات باشد و خورشت‌هایی مثل قورمه سبزی و کرفس و خورشت بامیه و مرغ و کباب را هم با برنج  جاوی سبزی یا عدس پلو و لوبیا پلو استفاده کنیم.

وی با تاکید به اینکه بهتر  است  که وعده افطاری و شام با هم باشد، گفت: تقریبا یک ساعت بعد از افطار و تا وقتی که شخص روزه دار بیدار است می تواند به وفور از میوه‌های آبداری مثل پرتقال، سیب، خربزه و هندوانه و مایعاتی مثل شربت عسل و خاکشیر و تخم شربتی استفاده کند تا آب بدن را برای چند ساعت تامین کند.

انتظاری تصریح کرد: خوردن مایعاتی مثل چای باید به صورت رقیق باشد به دلیل اینکه چای پر رنگ بیشتر آب را دفع می‌کند و برای بعد از افطاری و در طول شب توصیه نمی‌شود و بهتر است که بیشتر از دوغ و شیر و آب استفاده کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: برای شروع افطاری می‌توان از یک چای رقیق و نبات استفاده کرد. خوردن چایی با دو دانه خرما و یا عسل باعث بالا رفتن سریع قند خون می‌شود ولی بهتر است افطاری از زیاده روی در مصرف قند و شکر پرهیز کنیم.

وی یادآور شد: خوردن افطار و شام باعث چاقی افراد می شود و حذف وعده شام از برنامه غذایی روزه داران از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری می کند.

کد خبر 375647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    0 0
    من صبحانه و ناهار میخورم که چاق نشم