۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
خونی تازه در رگ‌های "باغکل"

خوانسار- سال‌هاست جرعه‌ای کام تشنه او را سیراب نکرده است و پیکر تنومندش زخم خورده شقاوت زمین و بخل آسمان است، اما روزهای خوب از راه رسیده و اینک بار دیگر خونی تازه در رگ‌هایش جاری شده تا قلب فسرده او را به تپش آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، منظرگاهی شگرف و زیبا که بخشی از هویت مردمان این دیار است؛ هر بهار رستاخیزی کم‌نظیر از گل و ریحان در فراخنای کوهساران مشرف به آن می‌بینی که گویی منظری است از روضه رضوان. اما باوجود همه زیبایی‌ها چند سالی بود که سایه سیاه خشکسالی بر "باغکل" سنگینی می‌کرد و دیگر خبری از آن همه نشو و نما نبود تا اینکه بالاخره بغض آسمان ترکید و باغکل را با همه مراتع و کوهپایه‌ها اطرافش سیراب کرد.

در بارندگی‌ها چشم کوهساران اطراف باغکل به زیبایی برف روشن و سپس روان‌آب و چشمه‌هایش جاری شد؛ اما از این خوان نعمت چیزی نصیب باغکل نمی‌شد، زیرا ایستگاه پمپاژ آب به سمت سد باغکل خاموش بده بود. درنگ جایز نبود چون این سد محل ذخیره آب کشاورزی و شرب مردم منطقه است، پس قلم بر صفحه نقد کشیدیم و با نوشتن گزارشی از نگرانی‌هایی که از هدر رفت آب وجود داشت گفتیم و خوشبختانه در پی انتشار آن پمپاژ آب به سمت سد باغکل آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: آب هدر می‌رود، اما به باغکل نمی‌ریزد

نشتی در سد باغکل 

منصور کمالی، فرماندار خوانسار از احتمال سرریز شدن باغکل در اردیبهشت‌ماه می‌گوید: به دنبال توافق فرمانداری با مدیر آب منطقه استان از ۲۸ فروردین‌ماه پمپاژ آب سرچشمه به سمت سد باغکل آغاز شد، اما به دلیل استهلاکی که داشت امکان روشن بودن هر چهار پمپاژ به صورت همزمان میسر نیست. پیش‌بینی می‌شود با ذوب شدن برف‌ها هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد سد باغکل شود.

وی ادامه می‌دهد: ظرفیت سد باغکل در تراز واقعی ۵.۸ میلیون مترمکعب است، ولی اکنون تراز آن به ۵.۵ میلیون مترمکعب رسیده است که باید تاکنون سرریز می‌شد، اما مقداری از آب سد در اختیار کشاورزان پایین دست و بالادست قرار گرفت که این مسئله سرریز شدن آب آن را به تأخیر انداخت.

فرماندار خوانسار می‌افزاید: اکنون ورودی آب به سد باغکل بین ۸۰۰ تا هزار لیتر بر ثانیه و خروجی آن ۱۰۷ لیتر برثانیه است که به دلیل نشتی آن است که پس از سرریز شدن، نوع نشتی هم مشخص می‌شود؛ اگر نشتی از نوع رسی باشد برای سد خطرناک است و باید تخلیه و تعمیر اساسی انجام شود، اما چنانچه نشتی از نوع مارن باشد خطری سد را تهدید نمی‌کند، البته برای رفع نشتی سد اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که پس مشخص شدن نوع نشتی تعمیرات سد نیز آغاز می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در بارندگی‌های سال جاری زراعی بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب روان‌آب در بند و سازه‌های آبخیزداری شهرستان خوانسار ذخیره شده است که در طراوت طبیعت و تغذیه قنوات و چاه‌ها مؤثر است.

شمارش معکوس برای تمکیل ظرفیت سد

سجاد  امیر حاجیلو، سرپرست آب منطقه‌ای خوانسار می‌گوید: سد باغکل خوانسار از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج ۷۷۰ متر و ارتفاع ۳۵ متر از کف رودخانه ایجاد شده که ظرفیت آن پنج میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب و برای تأمینآب مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی شهرستان ایجاد شده است.

وی ادامه می‌دهد: منبع تغذیه سد باغکل از طریق دو رودخانه دره تیزاب و سنگ سفید و ایستگاه پمپاژ آب سرچشمه خوانسار تأمین می‌شود.

سرپرست آب منطقه‌ای خوانسار ادامه می‌دهد: کاهش ورودی آب به سد در روزهای اخیر به دلیل استفاده کشاورزان بالادست، بازکردن بخشی از آب سد برای کشاورزان پایین دست و ضرورت وجود ظرفیت خالی در سد برای ذخیره روان‌آب‌های بارندگی هفته جاری، سرریز باغکل را به تأخیر انداخت. 

حاجیلو با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده سد سرریز شود، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت پمپاژ از محل سرچشمه خوانسار به سد با حداکثر ظرفیت به میزان ۴۰۰ لیتر برثانیه فعال است.

کد خبر 375645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.