آغاز به کار شورای محیط زیست در شهرداری اصفهان

شورای محیط زیست کلانشهر اصفهان امروز تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان امروز شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در نخستین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های محیط زیست شهر که با حضور مدیران و معاونان سازمان های شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: هدف از تشکیل این شورا نظارت در سطح عالی بر فعالیت‌های محیط زیستی شهر اصفهان، ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های جزیره ای مدیریت شهری و همچنین هماهنگی برای تامین اعتبارات بودجه ای است و در عین حال تصمیم‌گیری در سطح کلان و سطح عالی برای مجموعه مدیریت شهری است.

وی افزود: جلسات شورای هماهنگی محیط زیست به ریاست شهردار هرماه برگزار می شود، معاونان شهردار و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها و نماینده سازمان حفاظت محیط زیست استان اعضای تشکیل دهنده این شورا هستند و شورای شهر و کمیسیون اجتماعی شورا نیز به عنوان طراح و حامی تشکیل شورای زیست محیطی بر تصمیم‌گیری ها نظارت دارد.

محمدی ادامه داد: زیرکمیته های تخصصی به تناسب نیاز در این شورا تشکیل و از افراد آگاه و دارای دانش زیست محیطی و همچنین سمن های زیست محیطی اصفهان برای همفکری دعوت می شود.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید براینکه سند راهبردی محیط زیست شهری پیگیری می شود، گفت: شورای شهر به طور جدی از تصمیمات و مصوبات  شورای زیست محیطی حمایت خواهد کرد و در گام نخست تشکیل صندوق محیط زیست در دستور کار این شورا قرار خواهد گرفت.

محمدی ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۸ و همچنین برای سال آینده سهم بودجه محیط زیست شهر اصفهان به صورت کامل تامین شود و در زمینه آموزش و فرهنگ سازی نیز شورای هماهنگی فعالیت‌های زیست محیطی عمل گرا باشد

معیار، تحقق شهر زیست پذیرتر است

در این جلسه محمد عیدی رییس سازمان تفریحی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه معیار این سازمان تحقق شهرزیست پذیر است، اظهار کرد: در یک شهر زیست پذیر آیتم‌های مورد توجه، مسائل زیست محیطی است و رسالت حوزه معاونت فرهنگی شهرداری برای داشتن شهری زیست پذیرتر تغییر نگرش ها و باورهای شهروندان متناسب با زیست بوم و محیط زیست است.

وی ادامه داد: براین اساس در حوزه فرهنگی برای نخستین بار درکشور نمایشگاه زیست محیطی به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری در حال برگزاری است و در حوزه شهروندی نیز برای نخستین بار در کشور "کلاس شهروند" طراحی شده است.

عیدی افزود: در حوزه حمل و نقل پروژه فرهنگی " قصه آدم و هوا" در آستانه روز هوای پاک برگزار شد. همچنین برای جلوگیری از هدر رفت آب، سه استخر در سطح شهر مناسب سازی شد که بر این اساس مصرف سه میلیون مترمکعب آب به ۳۴۰۰ لیتر کاهش یافته و در حوزه تبلیغاتی حدود ۶۰ هزار متر بنر صرفه جویی شده است.

شورای هماهنگی فعالیت‌های زیست محیطی باید تخصص‌گرا باشد

علی دهنوی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ضمن تقدیر از ایجاد شورای هماهنگی فعالیتهای زیست محیطی، اظهار کرد:هیچ پروژه ای نیست که آثار منفی و مثبت زیست محیطی نداشته باشد، بنابراین نخستین گام برای انجام هر برنامه زیست محیطی اولویت بندی است و پس از آن باید ساز و کار این شورا با توجه به منابع محدود تعریف شود.

وی ادامه داد: ابزار قانونی و ضمانت اجرایی باید در شورای هماهنگی زیست محیطی وجود داشته باشد و همچنین باید آموزش و فرهنگسازی شهروندان و اجرای دولت الکترونیک مورد توجه قرار گیرد.

دهنوی خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی زیست محیطی باید تخصص گرا باشد و در جلسات آن باید از افراد و کارشناسانی استفاده شود که دغدغه محیط زیست دارند.

سلامت محیط زیست هدف اصلی شهرداری اصفهان است

حسین امیری معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ارتقای کیفی محیط زیست، سلامت و بهداشت عمومی شهروندان از اهداف اصلی شهرداری است، اظهار کرد: برای داشتن شهری سالم باید محیط زیست پایدار داشته باشیم و برای این مهم همه بخش ها و سازمان ها، دانشگاه علوم پزشکی، حفاظت محیط زیست و صنایع استان باید کمک کنند تا آلاینده های زیست محیطی کاهش یابد.

وی افزود: انتقال کارگاه‌های مزاحم به بیرون از محیط شهری و ساماندهی نخاله های ساختمانی از جمله اقدامات اخیر شهرداری اصفهان بوده است و این فعالیتها باید زیر نظر شورای هماهنگی زیست محیطی پیگیری شود.

شاهد نابودی صدها اصله درخت در سایت‌های دفن پسماند هستیم

در این جلسه همچنین فروغ مرتضایی نژاد مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه براساس تحقیقات انجام شده از سال ۸۵ تاکنون بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری از بین رفته اند و این یک فاجعه برای اصفهان است، اظهار کرد: فضای سبز اکولوژیک اصفهان ۱۷ مترمربع و فضای سبز تفرجگاهی ۳.۴ است بنابراین برای جبران این مشکل سازمان پارکها تلاش می کند اما دریغ از وجود یک برنامه مدون برای فراهم کردن اساسی ترین مسئله یعنی آب.

وی ادامه داد:خوشبختانه در این دوره مساعدت شد و برنامه‌ها را تدوین کردیم که  فراهم کردن آب مناسب نخستین اقدام بود و در صدد جایگزینی پساب برای فضای سبز مطابق با افق ۱۴۰۰ هستیم، استفاده از گونه‌های  گیاهی سازگار و مقاوم به کم‌آبی و همچنین استفاده از سموم برای کنترل افات از دیگر اقدامات و برنامه های زیست محیطی سازمان پارکها و فضای سبز شهری  بوده است.  

مرتضایی نژاد تصریح کرد: با وجود این اقدامات باور کنید که برای محیط زیست خیلی دیر شده زیرا در سایت‌های دفن زباله شاهد خشک شدن صدها اصله درخت هستیم که جبران آن به برنامه نیاز دارد.  

وی افزود: به گفته مسئولان اورژانس استان از زمان بازگشایی رودخانه زاینده رود تعداد تماس‌های اورژانسی شهروندان کمتر شده است؛ خواهش من این است که با توجه به زمان از دست رفته هرچه سریع‌تر برای مسائل زیست محیطی شهری قوانین و برنامه ای تدوین شود.

تردد روزانه ۷۵ هزاراصفهانی با مترو

محمدرضا بنکدار هاشمی مدیر عامل سازمان قطار شهری با بیان اینکه در راستای زیست پذیرتر شدن شهر اصفهان برای تکمیل هرچه سریع تر این ابر پروژه تلاش می شود، اظهار کرد: طرح پروژه قطار شهری اصفهان  با وجود اینکه از سال ۱۳۴۵ مطرح شد اما احداث آن از سال ۱۳۸۰کلید خورد و سال گذشته خط یک مترو اصفهان راه اندازی شد و در حال حاضر روزانه ۷۵ هزار نفر از قطار شهری استفاده می کنند.

وی افزود: هدف و افق سازمان قطار شهری اصفهان جابه جایی ۲۵ هزار نفر در هر ساعت است در حالی که اکنون حدود پنج هزار نفر در ساعت با مترو تردد می کنند که این مسئله حاکی از فاصله زیاد تا افق این سازمان است و ما از مسئولان شهرداری می خواهیم که برای زیست پذیرتر شدن شهر اصفهان، برای تکمیل هر چه زودتر ابرپروژه قطار شهری ما را یاری کنند.

کد خبر 375627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.