دروازه‌های محله ۷۰۰ ساله بر روی گردشگران باز می‌شود

اجرای پروژه‌های محرک توسعه در راستای استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه شهری است و همکاری و مشارکت ساکنان محل و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این راستا موجب تسریع در روند اجرای این طرح‌ها شده و ظرفیت‌های بالقوه و گاه فراموش شده محلات را بالفعل و قابل استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح‌های محرک توسعه نه تنها موجب پیشرفت و آبادانی محله می‌شود بلکه محلات و مناطق اطراف خود را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، در نهایت چنانچه طرح‌های توسعه در هر منطقه و با توجه به ظرفیت‌های محل در اولویت شهرداری قرار بگیرد زمینه و بستر مناسب برای آبادانی، توسعه و پیشرفت شهر فراهم می‌شود.

محله رهنان واقع در غرب شهر اصفهان از جمله محلات کهن دارای اماکن و ابنیه تاریخی است. این محله ظرفیت‌ بسیار خوبی از نظر میراث‌های ملموس و ناملموس داشته و بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های محرک توسعه است همچنین وجود سومین حمام بزرگ تاریخی کشور در کنار مسجد تاریخی ذوقبلتین در دل بافت کهن این محله زمینه را برای احیای یک محور گردشگری فراهم می‌کند.

احیای محور گردشگری رهنان از جمله برنامه‌های در دست اقدام شهرداری منطقه یازده است. اجرای این پروژه در راستای طرح‌های محرک توسعه صورت می‌گیرد و اجرای آن آوردهای اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و فرهنگی خوبی برای این منطقه شهر اصفهان دارد.

احیای محور گردشگری رهنان از جمله برنامه‌های در دست اقدام شهرداری منطقه یازده است. اجرای این پروژه در راستای طرح‌های محرک توسعه صورت می‌گیرد و اجرای آن آوردهای اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و فرهنگی خوبی برای این منطقه از شهر اصفهان دارد به همین دلیل شهردار اصفهان نیز تاکید بسیاری بر احیای محور گردشگری غرب شهر اصفهان داشته و در این زمینه تعاملات مناسبی انجام داده است.

حمید اشرفی، مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان با اشاره به طرح‌های محرک توسعه به ایمنا می‌گوید: شهرداری منطقه نگاه جامعی به پروژه‌های محرک توسعه دارد، این پروژه‌ها موجب ارزش آفرینی می‌شود.

وی می‌افزاید: اجرای طرح‌های محرک توسعه در محله‌ها به بافت‌ شهر هویت می‌دهد. کارآفرینی و اشتغال ایجاد می‌کند و از همه مهم‌تر موجب توسعه منطقه و محلات اطراف آن می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این صورت محلات شهری از خمودگی و خموشی رهایی پیدا کرده و پویایی و سرزندگی در آنها ایجاد می‌شود. در عصر موسوم به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات جهانیان در تلاش هستند تا بُن مایه‌های فرهنگی خود را حفظ کنند و حرکت مدیران ما نیز در این راستا اهمیت زیادی دارد.

مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: شهروندان منطقه یازده میراث‌دار تمدن‌های بزرگ پیش از خود هستند. مردم این منطقه به دنبال آن هستند تا با حفظ هویت خود میراث گذشتگان را زنده نگه داشته و به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنند.

اشرفی خاطرنشان کرد: به غیر از آثار باستانی، صنایع دستی، غذاها، سوغات و معماری یک محله نیز زمینه را برای توسعه محل فراهم می‌کند محرک توسعه باشد، بنابراین باید به داشته‌های منطقه توجه داشت.

وی خاطرنشان می‌دارد: هویت بخشی به حمام تاریخی رهنان دارای معماری خاص و احیای آیین‌ها و برنامه‌های این حمام سنتی زمینه‌ساز توسعه منطقه است، احیای ۱۲ آیین‌ از جمله چله‌بری، حنا بندان، رخت عزا درآوردن و گل ریزان در مسیر احیای این حمام تاریخی در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان می‌افزاید: با تاکید بر هویت بخشی به حمام تاریخی رهنان افزود: در این راستا آیین‌ها و اعمال سنتی شامل قولنج‌گیری، حجامت و اعمال یداوی همینطور ارائه نوشیدنی‌های خاص درمان مزاج، احیا شده که سرزندگی و تازگی را همراه دارد. مکانی نیز به نام طبیب‌خانه در نزدیکی حمام ایجاد می‌شود تا متخصصان امر طبابت و طب سنتی در آنجا مشغول به کار شوند.

اشرفی ادامه می‌دهد: مغازه‌های عطاری و فروشگاه‌های گیاه‌شناسی نیز در نزدیکی حمام پیش‌بینی شده تا داروهای گیاهی مورد نیاز مردم و گردشگران را به آنان عرضه کنند.

وی تاکید می‌کند: به منظور اسکان مسافرانی که از کشورها و شهرهای دیگر به محله رهنان می‌آیند، مکانی به نام غریب‌خانه در کنار طبیب خانه در نظر گرفته شده است. در گذشته غریب‌خانه‌ها در فلات مرکزی ایران در کنار مساجد قرار داشتند.

مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان با اشاره به نقش غریب‌خانه‌ها می‌گوید: در گذشته مسافران در این مکان اطراق کرده و مردم شهر از آنان پذیرایی می‌کردند، به علاوه مسافران در مدت زمان اسکان امکان برقراری تعاملات اجتماعی و  داد و ستد را داشته‌اند.

میراث ناملموس رهنان ثبت می‌شود

اشرفی با اشاره به نقش خوراکی‌ها به عنوان یک از مولفه‌های محرک توسعه می‌افزاید: بستنی رهنان شهرت جهانی دارد و موفق به کسب رتبه در جشنواره‌های دسر شده است به همین خاطر در تلاش هستیم آن را به عنوان یکی از میراث ناملموس محله رهنان ثبت کنیم و در این راستا احداث مکانی با نام باغ بستنی در محور گردشگری در نظر گرفته شده تا گردشگران و شهروندان از بستنی و آبمیوه‌های عرضه شده استفاده کنند.

وی تصریح می‌کند: این محله از گذشته و به دلیل رونق دامداری و کشاورزی تفرجگاه شاهان صفوی بوده است و نان و لبنیات رهنان نیز شهرت خاص خود را دارد.

مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: از قدیم در میان مردم مرسوم بوده که نان رهنان ری دارد و این محله نیز به همین دلیل به این اسم نامگذاری شده است، پیش‌بینی احداث یک نانوایی سنتی برای گردشگران به منظور تجربه پخت نان نیز از دیگر برنامه‌های در دست اقدام برای این محور گردشگری است.

اشرفی تاکید می‌کند: میدانگاهی در مسیر این محور گردشگری پیش بینی شده تا فروشگاه‌ها و سازندگان صنایع دستی رهنان هنر دست خود را ارائه دهند. اجرای آیین‌ها و برنامه‌هایی مثل شاهنامه‌خوانی و مثنوی‌خوانی همینطور برگزاری برخی رویدادها در محل این میدانگاه در نظر گرفته شده است.

وی می‌گوید: هتل سنتی، رستوران سنتی و مجموعه سالن‌های همایش در کنار فروشگاه‌های صنایع دستی قدیمی رهنان مثل قلمزنی و و بازار طلا جزء مولفه‌های در نظر گرفته شده برای محور گردشگری رهنان است.

مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: خوراکی‌ها، اماکن تاریخی و صنایع دستی در نظر گرفته شده هر کدام محرک توسعه این محور گردشگری است. محور گردشگری رهنان در مسیر حمام تاریخی،  مسجد جامع ذوقبلتین قرار دارد که این خود زمینه مناسبی برای تعاملات اجتماعی و ماندگاری گردشگران و شهروندان فراهم می‌کند.

اجرای طرح‌های محور گردشگری برای احیای بافت فرسوده

اشرفی با بیان اینکه رهنان ۱۱۷ هکتار بافت فرسوده دارد و اجرای طرح‌های محرک توسعه سبب احیای بخشی از این بافت فرسوده می‌شود می‌افزاید: از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده ایجاد باغ تندرستی و باغ بستنی در پارک شهدای مدافع حرم است تا مردم از فضای آن استفاده و با کشت گیاهان داروی و انواع آن آشنا شوند.

وی با اشاره به فرآیند احیای این محور گردشگری می‌گوید: طی جلساتی در شورای عالی سرمایه‌گذاری مذاکراتی با سرمایه‌گذاران انجام شده است اما به دلیل مر قانون بودن برخی اعضا و نبود اعتماد به بعضی ارگان‌ها روند سرمایه‌گذاری با دست‌اندازهایی مواجه بوده است. طرح احیای محور گردشگری رهنان به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و بخشی از بودجه مورد نیاز آن به وسیله شهرداری منطقه و شهرداری مرکزی پیش‌بینی شده است.

مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان با اشاره به تاکید شهردار اصفهان مبنی بر احیای محور گردشگری غرب اصفهان ادامه می‌دهد: بخشی از بودجه محرک توسعه از طرف شهرداری اصفهان تامین شده است که باید صرف آزادسازی شود، به منظور تسهیل در روند آزادسازی و مشارکت مردمی طی دو جلسه مذاکراتی با مردم محل انجام و ذهنیت مناسبی در زمینه آزادسازی به آنان داده شد.

اشرفی عنوان می‌کند: در صورت تمایل نداشتن شهروندان محل برای آزادسازی محور گردشگری رهنان، آزادسازی از طریق کمیسیون مصوب "ماده ۵" انجام می‌شود.

وی با اشاره به فرآیند گام به گام تملک و آزادسازی مسیر محور گردشگری خاطرنشان می‌کند: تا کنون ۱۰ میلیارد تومان برای آزادسازی مسیر این محور گردشگری در نظر گرفته شده است و برخی مکان‌ها در مسیر این محور در اولویت آزادسازی و احداث قرار دارد.

مشارکت مردم و تسهیلگری شهرداری

مدیر منطقه یازده شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از طرح‌های محرک توسعه، احیای خانه‌های قدیمی و بافت فرسوده سنتی یا روستایی محله برای ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی است می‌گوید: مردمی که صاحب خانه‌های قدیمی هستند در ایجاد این اقامتگاه‌ها مشارکت داشته و وسایل و تجهیزات مشاغل کهن رهنان را در قالب موزه در معرض دید گردشگران و شهروندان قرار می‌دهند.

اشرفی با اشاره به نقش تسهیلگر شهرداری تاکید کرد: شهرداری به دنبال تصدی‌گری نیست بلکه درصدد است تا با همراهی مردم و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران مراحل احیای این محور گردشگری را انجام دهد. احیای این محور گردشگری قطعا برای سرمایه‌گذار برآورد دارد و موجب رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محله میراث‌دار و کهن رهنان می‌شود.

کد خبر 375616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.