افزایش خطر ایجاد لخته‌های خون با نشستن طولانی

نشستن طولانی مدت پشت میز کار باعث کاهش گردش خون و ایجاد لخته‌های خونی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدن انسان از ۶۰ هزار مایل رگ خونی تشکیل شده است؛ این رگ‌ها به همراه قلب و سایر ماهیچه‌ها، سیستم گردش خون را تشکیل می‌دهد که نقش آن رساندن خون به تمام بخش‌های بدن، اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها و دفع مواد زاید حاصل از متابولیسم است. در صورت ضعیف بودن سیستم گردش خون، فرایند خونرسانی به کندی انجام می‌شود و در نتیجه سلول‌های بدن اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت نمی‌کنند.

علائم گردش خون ضعیف

در صورتی‌که خون کافی به اعضای بدن نرسد، دست‌ها و پاها سرد و بی حس شده و رنگ پاها به ویژه در افرادی که پوست آن‌ها سفید است، کمی آبی می‌شود. از دیگر علائم گردش خون ضعیف می‌توان به خشکی پوست و شکنندگی ناخن‌ها اشاره کرد. همچنین در مبتلایان به دیابت، جریان ضعیف خون باعث به تاخیر افتادن بهبود زخم‌ها و جراحت‌ها می‌شود. راهکارهای ساده‌ای برای بهبود گردش خون وجود دارد که در این گزارش با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ترک سیگار

نیکوتین ماده فعال سیگار است که به دیواره شریان‌ها آسیب وارد می‌کند و با غلیظ کردن خون، مانع جریان آن می‌شود. اگرچه ترک سیگار بسیار دشوار است، اما شیوه‌ای مؤثر برای بهبود گردش خون محسوب می‌شود.

کنترل فشار خون

بالا بودن فشار خون باعث تصلب شریان‌ها می‌شود؛ وضعیتی که گرفتگی عروق و توقف جریان خون را همراه دارد. بنابراین کنترل فشار خون امری حیاتی است که باید حداقل یک بار در ماه با استفاده از دستگاه فشار خون در خانه یا درمانگاه اندازه‌گیری شود.

نوشیدن آب

نیمی از خون را آب تشکیل می‌دهد؛ از این رو نوشیدن هشت لیوان آب در روز برای گردش بهتر  خون و حفظ آب مورد نیاز آن ضروری است. به منظور افزایش جریان خون، افراد باید بعد از انجام ورزش یا در صورت گرم بودن محیط بیرون از منزل، آب بیشتری مصرف کنند.

پشت میز کار خود بایستید

نشستن طولانی مدت پشت میز کار باعث کاهش گردش خون و آسیب به کمر می‌شود. این وضعیت، عضلات ران را ضعیف می‌کند و به این ترتیب منجر به کند شدن گردش خون در پاها و در نتیجه ایجاد لخته‌های خونی می‌شود. از آنجا که ایستادن به باز شدن دریچه‌های شریان‌های ران و بازگشت خون به قلب کمک می‌کند، افراد می‌توانند به منظور افزایش جریان خون از یک میز کار ایستاده استفاده کنند.

جوراب‌ تنگ نپوشید

پوشیدن جوراب‌های تنگ، مانع گردش خون در پاها می‌شود، پس برای بهبود جریان خون در بدن توصیه می‌شود افراد تا حد امکان از پوشیدن جوراب‌های تنگ خودداری کنند.

کد خبر 375590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.