محرومیت کودکان از آموزش درست نیست

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: آموزش‌وپرورش به دنبال این است که همه کودکان جا مانده از تحصیل را به سمت تحصیل بیاورد و به نظر می‌رسد ممانعت از ثبت‌نام کودکانی که در پیش‌دبستانی‌های غیر از این آموزش‌وپرورش تحصیل کرده‌اند، موضوع درستی نباشد.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اختلاف نظر بین بهزیستی و آموزش و پرورش در خصوص مراکز پیش دبستانی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی‌هایی که از خودش مجوز ندارند را غیرمجاز اعلام کرده و حتی داشتن مجوز از بهزیستی یا هر دستگاه دیگری را غیرمجاز می‌داند و این اختلاف نظری است که در سطح ملی در گذشته هم وجود داشته است.

وی در تشریح این موضوع افزود: یکماه پیش شورای عالی اجتماعی کشور اعلام کرد مهدهای کودک‌ که از سازمان بهزیستی مجوز دارند، مجاز به پذیرش کودکان پیش‌دبستانی هستند، منوط به اینکه کلمه پیش دبستانی روی تابلوی آنها درج نشود البته این موضوع هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه با این مصوبه مباحث گذشته مرتفع می‌شود، تصریح کرد: قبل از این تصویب آموزش‌وپرورش دوره پیش‌دبستانی را در پیش‌دبستانی‌های آموزش وپرورش رسمی می‌دانست و این درست است که گذراندن دوره پیش‌دبستانی به آموزش بهتر کودکان کمک می‌کند، اما اینکه آنها را از تحصیل محروم کنیم به دلیل اینکه پیش‌دبستانی نرفته‌اند یا در مراکز دیگری این دوره را طی کرده‌اند، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه نباید به هیچ عنوان کودکان را از آموزش محروم کرد، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش به دنبال این است که همه کودکان جا مانده از تحصیل را با اهرم‌های مختلف به سمت تحصیل بیاورد نه اینکه آنها را ترد کند و به نظر می‌رسد این ممانعت از ثبت‌نام کودکانی که در پیش‌دبستانی‌های غیر از این آموزش‌وپرورش تحصیل کرده‌اند موضوع درستی نباشد.

ناجی با تاکید بر اینکه از نظر قانونی باید محتوای آموزشی پیش‌دبستانی‌ها را آموزش‌وپرورش تعیین کند، خاطرنشان کرد: مهدهای کودک بهزیستی فهرست منابعی دارند که باید از آنها استفاده کنند و همه مهدهای کودک باید منابع تایید شده آموزش‌وپرورش و بهزیستی را تدریس کنند.

وی با بیان اینکه ۷۵۰ مهدکودک در استان اصفهان تحت نظر بهزیستی فعال هستند، افزود: در مهدهای کودک بهزیستی کودکان زیر سن شش سال پذیرش می‌شوند و از نظر بهزیستی هر مهدکودکی که بدون مجوز بهزیستی در حال فعالیت است غیرمجاز است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص ویژگی مهدهای کودک مجاز گفت: افراد صاحب امتیاز مهدکودک می‌توانند فارغ‌التحصیل هر رشته‌ای باشند که یک دوره آموزشی را بادید بگذراند اما پروانه فعالیت و راه‌اندازی، تنها باید یک خانم با مدرک تحصیلی مرتبط و گذراندن دوره‌های بهزیستی و گزینش‌های مربوطه داده می‌شود که این فرد مسئول فنی مهدکودک خواهد بود.

وی در خصوص شرایط مجاز مکان مهدکودک گفت: فضای مهدهای کودک باید استانداردهای خاصی داشته باشد که از نظر ایمن‌سازی و تجهیزات لازم مجهز باشد و برای استفاده کودکان مناسب‌سازی شده باشد و فضای مرکز باید به تایید چند دستگاه شامل پلیس اماکن، پلیس راهور، نظام مهندسی و مرکز بهداشتی استان و بهزیستی برسد.

ناجی با بیان اینکه معمولا مهدکودک غیرمجاز توان فعالیت ندارد، تصریح کرد: اغلب والدین به این موضوع هوشیار هستند و اگر گزارشی از فعالیت غیرمجاز مرکزی به ما برسد سریعا برای پلمب آنها اقدام می‌شود و تنها ممکن است مرکزی در فرآیند صدور پروانه فعالیت بوده اما زودتر از صدور پروانه شروع به فعالیت کرده باشد اگرچه از نظر قانونی گرفتن پروانه فعالیت برای شروع مهم است اما به دلیل طولانی بودن فرآیند صدور مجوز راه‌اندازی مهدکودک هم باید صورت گیرد تا مجوز دریافت کند و از نظر ما این موضوع غیرقانونی نیست.

وی با بیان اینکه پروانه فعالیت مهدهای کودک به صورت سه ساله صادر می‌شود، افزود: برخی مهدهای کودک ممکن است هنوز برای تمدید اقدام نکرده باشند یا تمدید مرکز آنها در فرآیند صدور است که از نظر ما فعالیت این مرکز اگرچه غیرقانونی است اما به تعبیری باید برای گذراندن بروکراسی اداری به آنها زمان داد و این نوع مهدها باید در اسرع وقت برای تمدید اقدام کنند.

کد خبر 375576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.