کاهش میل به غذاهای ناسالم با انجام یک بازی رایانه‌ای!

محققان آمریکایی به تازگی یک بازی‌ رایانه‎ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند تمایل به مصرف شیرینی‌جات را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از قند و خوراکی‎های دارای شکر افزوده مانند آب‌نبات‌ها، کوکی‌ها و کیک‌ها ممکن است منجر به مشکلات سلامتی ناشی از چاقی شود و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

با توجه به عوارض بالقوه مصرف شکر افزوده، محققان کالج هنر و علوم دانشگاه Drexel فیلادلفیا، در پی یافتن راهی برای اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده و غنی از شکر، یک بازی رایانه‌ای برای تمرین ذهن با عنوان "Diet DASH" طراحی کردند که هدف آن آموزش برای دریافت قند کمتر و تمایل بیشتر به مصرف مواد غذایی مغذی از جمله میوه‌ و سبزیجات است.

بازی‌های شناختی و یا آموزشی ذهن، برای کمک به افرادی با عادت‌های ناسالم مانند مصرف سیگار، مورد استفاده قرار می‌گیرند که همواره با نتایج مثبتی نیز همراه بوده‌اند. بنابراین استفاده از بازی‌های آموزش شناختی رایانه‌ای می‌تواند تأثیر چشمگیری در ایجاد عادات سالم داشته باشند.

در طول بازی Diet DASH فرد باید با سرعت هرچه تمام‌تر از راهروهای یک سوپرمارکت عبور کند، از خوراکی‌های ناسالم همچون شیرینی صرف نظر کرده و موادغذایی سالم و مفید را به سبد غذایی اضافه کند.

محققان برای آزمودن میزان اثربخشی این بازی، ۱۰۶ فرد دارای اضافه وزن را انتخاب کردند که حداقل دو وعده غذایی غنی از شکر در طول روز مصرف می‌کردند. شرکت‌کنندگان قبل از آغاز بازی در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند و با مضرات شکر برای سلامتی و سایر مواد مغذی و مفید آشنا شدند. این کارگاه‌ها به عنوان ابزاری برای کمک به مدیریت میل به مصرف شیرینی‌جات برگزار شد چرا که آموزش‌های روزانه موجب تقویت بخش‌های مغزی می‌شود که به محرک شیرینی پاسخ می‌دهند.

در پایان محققان دریافتند که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان میل شدید خود نسبت به شیرینی‌جات را از دست داده و بسیاری از آن‌ها به دلیل لذت بردن از بازی تمایل به انجام روزانه آن را نشان دادند. بررسی نتایج این تحقیق با استفاده از نسخه پیشرفته‌تر بازی نیز نتایج مشابهی را در بر داشت با این تفاوت که مشخص شد مردان بیشتر تمایل به استفاده از نسخه ارتقا یافته دارند. به همین دلیل تلاش‌ها برای طراحی و به روز رسانی نسخه‌های جدیدتر بازی همچنان ادامه دارد.

کد خبر 375553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan US ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 0
    جالب بود