لایحه پر سر و صدا، شهردار احمدی‌نژادی، زن تابوشکن

تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده، انتخاب چند شهردار جدید، تابوشکنی عضو زن شورای شهر مشهد، احضار اعضای شورای شهر خرمشهر به دادگاه و ادامه حاشیه قوم گرایی در شورای شهر شیراز مهم‌ترین عناوین بسته پارلمان شهری این هفته هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعتراض شوراها و شهرداری‌ها به لایحه پر سر و صدای مالیات بر ارزش افزوده، در هفته گذشته از پررنگ‌ترین خبرهای مدیریت شهری بود که با اقدام شورای عالی استان‌ها پس از تصویب کلیات آن در مجلس برای بررسی جزئیات به کمیسیون اقتصادی بازگشت داده شد. 

قرار است هفته آینده این لایحه با حضور نمایندگانی از شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور، دوباره بررسی شود؛ شهرداری‌ها و شوراهای شهر معتقدند که در صورت تصویب این لایحه، نه تنها اختیار شوراهای شهر و روستا کاسته می‌شود که یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری‌ها هم از بین می‌رود.

درحال حاضر ۶۰ درصد از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به عوارض وابسته است. این درحالی است که دولت‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده، علی‌رغم سهم ۹ درصدی شهرداری‌ها، چیزی کمتر از ۳ درصد را به آنها اختصاص می‌دهند بنابراین در صورت تصویب این لایحه، شهرداری‌ها دچار بحران مالی شدید خواهند شد و ناگزیر به دوران تراکم فروشی و کسب درآمد از محل تخلفات برخواهند گشت.

رشت؛ حمایت از کتک زنندگان به داور

فرهام زاهد گفت دست تک تک افرادی که در بازی داماش به داور مشت و لگد زدند، می بوسم تا متانت مردم این شهر با چیز دیگری اشتباه نشود.

فرهام زاهد، عضو شورای شهر رشت، پیرامون حواشی به وجود آمده در بازی داماش گیلان و نیروی زمینی در لیگ ۲ فوتبال ایران، در صحن علنی شورا گفت: دست تک تک افرادی که در بازی داماش به داور مشت و لگد زدند، می بوسم تا متانت مردم این شهر با چیز دیگری اشتباه نشود.

وی وضعیت باخت داماش در رشت را نیز به محله ای تشبیه کرد که جوان محله توسط غریبه ها کتک می خورد و از مالکان باشگاه داماش خواست تا با شرکت نکردن در جام حذفی بزرگترین ضرر را به فدراسیون بزنند.

حق شناس: امیدواری به ادامه خردورزی در صدا و سیما

محمدحواد حق شناس پس از آنکه ساعد باقری، شاعر پرسابقه کشور به عنوان برنامه "سحوری" در شبکه چهار انتخاب شد، این اتفاق را اقدام خردورزانه دانست و در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

یکی از آفت های سهمگین حوادث ٨٨ در هم تنیدگی این حوادث با رسانه ملی بود که متاسفانه علیرغم انتظاری که از آن میرفت با بی تدبیری ،به جای اینکه دست کم در میانه میدان بایستد و برای کاهش درد مردم و آسیب به میهن و نظام حرکت کند، گسترش آرامش و کاهش تنش را در دستور بگذارد خود نیز به منازعه ورود کرد و کرد آنچه را که نمی باید و نتیجه آن نیز جز کاهش فاحش مخاطب و انتقال مرجعیت رسانه ای به رسانه های بیرون از مرز و مستقر در پراگ، لندن و واشینگتن و ...نبود؛ در این میان مشاهده شد رادیو و تلویزیون خود را از وجود چهره‌های شناخته شده ارزشمندی چون ساعد باقری و سهیل محمودی که شاعر و ادیب بوده و درد مردم داشتند، محروم ساخت که از قضا در میان مردم و مخاطبان رسانه پایگاهی درخور داشتند. این روند تندروانه متاسفانه ادامه یافت به گونه ای که بی هیچ برهان مقبولی آواز و صدای خاطره برانگیز ماندگار ربنا استاد شجریان را هم از شنیده شدن بازداشتند!

اما اینک دعوت از ساعد باقری در برنامه سحوری شبکه ٤ سیما و پذیرش ایشان برای حضور نشانگر بازگشت تدبیر و خردورزی در بخش‌هایی از مدیریت این سازمان دارد که همه مدیران این رسانه را هم تراز ندانند و فرقی میان دوغ و دوشاب دانسته شود؛ امید آنکه این مسیر درست، پرشتاب‌تر، روان‌تر و با موانعی کمتر همچنان به پیش رود.

شیراز؛ ادامه حاشیه قوم گرایی در صحن شورا

پس از حواشی با وجود آمده در صحن شورای شهر شیراز در هفته گذشته و درگیری لفظی رییس شورا با مهدی حاجتی یکی از اعضا، جلسه این هفته شورای شهر شیراز و اظهار نظر اعضا تحت تاثیر این موضوع قرار داشت.

سیداحمدرضا دستغیب رییس شورای شهر شیراز در واکنش به این اتفاقات با عذرخواهی از مردم شیراز، گفت: آنچه‌ در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد، یک گفت‌وگوی کاملا دو طرفه تخصصی در مورد نحوه اداره جلسه شورا ، بین دو نفر از اعضا بوده و هرگز عمومیت نداشته؛ اینجانب در بیان خود به هیچ عنوان قصد توهین به قوم، طایفه و یا شخصی را نداشتم. البته اختلاف سلیقه و رأی در هر جمعی حتی اگر از یک لیست و گروه باشند، طبیعی است.

همچنین مهدی حاجتی در توییی نوشت: خواهش بنده به عنوان نماینده مردم شریف از هر گروه، قوم یا عقیده این است که اگر به رفتاری نقد داریم خود در مقابل بدتر از آن را انجام ندهیم. تکرار بداخلاقی هیچ کنتر از بد اخلاقی اولیه نیست. مبادا شبیه آنچه شویم که به آن معترضیم

ابراهیم صبوری نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با انتشار توییتی اظهارات گفته شده در آن جلسه را ناشی از عصبانیت طرفین دانست و نوشت: آنچه روز چهارشنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز رخ داد، ناشی از عصبانیت طرفین و بدون اندیشه بود؛ کلام مهار گسیخت و شرمندگی ایجاد کرد؛ به نوبه‌ی خود از همه شهروندان پوزش می‌طلبم.

با این وجود شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از اعضای شورا خواستار برکناری دستغیب از ریاست شورای شهر شده‌اند که قرار است در این باره در جلسه هفته آینده شورای شهر تصمیم گرفته شود.

خرمشهر؛ احضار اعضای شورای شهر به دادگاه

درپی شکایت شهرداری خرمشهر از سه تن از اعضای شورای شهر مبنی بر توهین و تخریب اموال عمومی شهرداری، دادگستری شهرستان خرمشهر بار دیگر این افراد را احضار کرد.

حدود یک ماه پیش در اثر درگیری سه تن از اعضای شورای شهر با شهردار در محل دفتر شهردار، شهرداری خرمشهر شکایتی تسلیم دستگاه قضا کرد که رای نهایی آن هنوز صادر نشده است.

حواشی اختلافات داخلی شورای شهر و اختلاف شورا و شهرداری طی چندماه اخیر بحدی شدت گرفته که درگیری باخبرنگاران در شورا، درگیری با شهردار در شهرداری، جلسه محرمانه در فرمانداری، عدم برگزاری جلسه طی دوماه اخیر و ورود برخی شخصیتها، بخشی از آن است.

مشهد؛ تابوشکنی عضو زن شورای شهر

شهناز رمارم، عضو شورای شهر مشهد در انتخابات ریاست هیات فوتبال خراسان رضوی شرکت کرد که در نهایت با رای مجمع این استان، احسان اصولی دیگر عضو شورای این شهر رییس جدید هیات فوتبال خراسان رضوی انتخاب شد.

رمارم که در پایان توانست ۱۷ رای را کسب کرده و مورد حمایت ورزشکاران مشهدی قرار گیرد، پس از انتخاب نشدنش، حضور خود را یک تابوشکنی نامبد و گفت: برای افزایش اعتماد به نفس دختران ایرانی وارد عرصه مردانه انتخاباتی شده بودم که تاکنون حضور یک زن را حتی در عرصه رقابت به خود ندیده بود. با وجود بداخلاقی و تبعیض ها به هدفم که تابوشکنی و استفاده از ظرفیت های قانونی حضور زنان بود دست یافتم.

انتخاب شهرداران جدید

اعضای شورای شهر رشت با ۱۰ رای  ناصر حاج محمدی را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کردند؛ همچنین روح‌اله احمدزاده کرمانی، رییس سازمان میراث‌ فرهنگی در دولت محمود احمدی‌نژاد توسط شورای شهر الوند عنوان شهردار این شهر انتخاب شد. پژمان عزیز زاده نیز با رای اعضای شورای شهر، شهردار جدید آمل خواهد بود.

کوتاه از شورا

اعضای شورای شهر تهران با محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات دیدار و درخصوص موانع پیشروی مدیریت شهری پایتخت گفت‌وگو کردند

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور: اعضای شورای شهر اگر قصد نامزدی در انتخابات مجلس در هر یک از حوزه های انتخابیه سراسر کشور را دارند باید تا ۱۶خرداد استعفاء آنها به تصویب شورای اسلامی شهرشان رسیده باشد.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران: در انتخابات مردم بین بد و بدتر انتخاب کردند بنابراین تصمیم گرفتند به ما که بد بودیم رای بدهند.

خلیلی اردکانی عضو شورای شهر کرج: ترافیک کرج در ۴۰ سال اخیر ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش پیدا کرده است و روند بی رویه مهاجرت تا ۲۰ سال آینده به معضلی اساسی برای این کلانشهر تبدیل خواهد شد.

علیخانی، عضو شورای شهر تهران: پیشنهاد احداث اتوبوس هوایی در منطقه یک تهران درحال مطالعه و بررسی است.

دهقانی عضو شورای شهر شیراز: محور عرفان، باغ هنر، باغ موزه‌ی هنرهای شیراز و احیای سایت زندیه از مهمترین پروژه‌های گردشگری امسال هستند که می‌توانند در ایجاد فضاها و پیاده‌راه‌های جاذب گردشگر موثر باشند.

گندمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد: حامی نظام شورایی در دولت و حوزه قانون‌گذاری وجود ندارد.

نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران: اگر ری نبود، تهران نمی‌توانست مدال پایتختی ایران را به سینه بزند.

میرلوحی، عضو شورای شهر تهران: خیلی از شهرهایی که از کلان‌شهرها جدا شدند، به مرور به مشکل برخوردند و تمایل دارند که باز هم جزئی از آن‌ها شوند. شهرهای اطراف تهران برای داشتن وضعیت مناسب‌تر می‌خواهند به تهران متصل شوند، آنوقت شهر ری که با توسعه تهران طی ۴۰ سال، بخشی از آن شد، می‌خواهد جدا شود.

الویری، رییس شورای عالی استان‌ها: رییس مجلس قول مساعد داد تا زین پس شورای عالی استان‌ها به‌عنوان دستگاه اجرایی ذی‌ربط با طرح‌ها و لوایح مرتبط با مدیریت شهری شناخته شود.

کد خبر 375545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.