۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
گیاه ضد سرطان

"بروکلی" از خانواده کلم است که در سال‌های اخیر علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی خواص این سبزی معجزه‌گر شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود سلامت قلب و تسریع ترمیم استخوان‌هاست. در ادامه به بررسی اثرات درمانی کلم بروکلی در بیماری‌ها می‌پردازیم.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

به طور قطع می‌توان گفت که پیروی از یک برنامه غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد و بدون شک، کلم بروکلی یکی از بهترین ضد سرطان‌های دنیاست که علت آن وجود مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های "گلوکوزینولات" در این گیاه است. این سبزی دوست‌داشتنی در تنظیم استرس اکسیداتیو سلول‌ها و نیز مهار سرطان‌های گوناگون نظیر سرطان معده، ریه، کولون و رکتوم موثر است. همچنین مقادیر بالای فیبر در بروکلی منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش می‌شود و ویتامین C موجود در آن خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش می‌دهد. 

 پوست صاف و شفاف

کلاژن، یکی از پروتئین‌های ضروری برای تغذیه پوست و مو است؛ این پروتئین پوست را صاف و درخشان می‌کند و به آن خاصیت کشسانی می‌دهد. همچنین ویتامین C موجود در کلم بروکلی، عاملی کلیدی در کلاژن‌سازی محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این گیاه دوست داشتنی وجود دارد از پیری پوست جلوگیری می‌کند. هر دو ویژگی ذکر شده باعث داشتن پوستی صاف، درخشان و زیبا می‌شود. 

ترمیم استخوان‌های بدن

هرچند کلسیم و ویتامینD، بیشترین تاثیر را در حفظ تراکم استخوان‌ها دارد، بررسی‌های محققان نشان داده‌ است که سطوح پایین ویتامین K با ضعیف شدن تراکم استخوانی مرتبط است. وجود مقادیر بالای ویتامین K در کلم بروکلی می‌تواند نیاز ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی بدن را برای تقویت استخوان‌ها فراهم کند. همچنین این ویتامین در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان نقش مؤثری دارد. ویتامین K در کلم بروکلی اثر مواد شیمیایی موجود در جریان خون را که منجر به آسیب بافت‌های بدن می‌شود، خنثی می‌کند.

بهبود سلامت قلب  

ویتامین C موجود در این گیاه معجزه‌گر علاوه بر تأثیرگذاری بر پوست و مو، می‌تواند اثری همچون ورزش در کاهش انقباض رگ‌ها داشته باشد و بدین ترتیب از فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند. به گفته محققان مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم کلم بروکلی، باعث افزایش عملکرد عضلات و کاهش دردهای عضلانی پس از انجام ورزش‌های شدید می‌شود.

اثرات ضد التهابی

التهاب یکی از ساز و کارهای طبیعی بدن است که در حالت مزمن منجر به بیماری‌هایی همچون آرتریت، بیماری قلبی، آلزایمر، دیابت و سرطان می‌شود. بروکلی دارای ترکیبات "سولفورافان" و "کامپرلول" است که  از ملتهب شدن بدن جلوگیری می‌کند.

کد خبر 375500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.