داروخانه بیماری‌های نادر راه اندازی می‌شود/ تاثیر دود سیگار و فشار خون

علایم و دلایل ابتلا به سینوزیت، راه اندازی داروخانه بیماری های نادر، افزایش ۵۰ درصدی نیاز به شیمی درمانی در جهان و دوری از دود سیگار برای کاهش فشار خون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینوزیت، التهابی در راه مجاری تنفسی است؛ سینوس‌ها از حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت تشکیل شده‌اند.

سینوزیت مثل سرماخوردگی است، با این تفاوت که سرماخوردگی بعد از یک هفته خوب می‌شود، اما سینوزیت خیر؛ سرماخوردگی که بعد از ۵ تا ۶ روز به جای بهتر شدن، بدتر شود ممکن است عفونت سینوس را ایجاد کند، به این عفونت سینوزیت حاد می‌گوییم، یعنی بیمار از قبل هیچ مشکلی نداشته و با یک بار سرماخوردگی شدید دچار سینوزیت شده است، به طور کلی شمار کمی از سرماخوردگی‌ها به سینوزیت منجر می‌شوند.

اکثر سینوزیت‌ها عملکرد بینی را دچار اختلال می‌کنند؛ گرفتگی بینی، آبریزیش، گاهی اوقات فشارهای داخل سینوس و حفره‌های صورت، سردرد، از دست دادن حس چشایی و در بیشتر مواقع در اطفال، بوی بد دهان ممکن است از علائم سینوزیت باشد.

درباره بیماری سینوزیت چه می‌دانید؟

حیدر عظمایی متخصص طب سنتی درباره بیماری سینوزیت، اظهار کرد: سینوس‌ها حفره‌هایی از هوا هستند که در استخوان جمجمه و صورت قرار دارند؛ عواملی مثل سرماخوردگی، حساسیت، مشکلات بینی و انحراف تیغه بینی و گاهی بخارهای معده و مشکلات گوارشی موجب می‌شود که این حفره‌ها پر از چرک شود و فرد بیمار را بیمار کند.

عظمایی بیان کرد: بیماری سینوزیت با تب خفیف، درد و ترشحات بینی در زمان سرفه کردن پدیدار می‌شود؛ سینوس‌ها زمانی که عفونی می‌شوند با علائمی مثل سردردهای صبحگاهی و ایجاد درد در ناحیه پیشانی (یعنی محل بالای ابرو و زیر چشم و یا در ناحیه فک) خود را نشان می‌دهد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: زمانی که عفونت سینوس‌ها زیاد شود مشکلات تشدید می‌شود؛ عفونت سینوس‌ها می‌تواند در عملکرد چشم‌ها، بینایی و حس بویایی هم تأثیرگذار باشد؛ افرادی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند و یا سیگار و قلیان می‌کشند مستعد ابتلا به تشدید عفونت سینوس‌ها هستند؛ افرادی که در استخر شیرجه می‌زنند ممکن است دچار عفونت سینوس شوند و آب آلوده سرد می‌تواند این عفونت را تشدید کند.

عظمایی افزود: سینوس‌ها در ۴ قسمت صورت قرار دارند، قسمتی سینوس فکی، در زیر چشم و در استخوان گونه واقع شده است؛ سینوس فکی باعث ایجاد درد و احساس فشار در گونه‌ها مانند دندان درد و سردرد می‌شود، سینوس‌های پیشانی در بالای پیشانی و در استخوان پیشانی قرار دارد این سینوس تا سن ۵ الی ۱۰ سالگی وجود ندارد و از سن ۷ سالگی به بعد پدید می‌آید و باعث ایجاد درد در بالای چشم‌ها می‌شود.

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: سومین سینوس، پرویزنی است که بین چشم و بینی واقع شده است؛ این سینوس‌ها از بدو تولد وجود داشته است و تا ۱۸ سالگی رشد دارند و باعث ایجاد درد و فشار در بین بینی و چشم‌ها می‌شود؛ چهارمین سینوس، سینوس‌های شب‌پره‌ای هستند، این سینوس‌ها در پشت سینوس پرویزنی قرار دارند و در مرکز استخوان جمجمه زیر غده هیپوفیز قرار دارد؛ این سینوس‌ها در سنین بلوغ ظاهر می‌شوند و باعث ایجاد درد و فشار در پشت چشم‌ها می‌شوند.

سینوزیت عفونی را با آلرژی اشتباه نگیرید

وی با اشاره به اینکه سینوس‌ها از نظر بیماری به ۳ قسمت تقسیم می‌شوند، گفت: دسته‌ای از سینوس‌ها وسعت زیادی ندارند، برای درمان سینوس‌های حاد بین ۴ تا ۸ هفته زمان نیاز است؛ سینوزیت عفونی را نباید با آلرژی اشتباه گرفت و همچنین سردردهای سینوزیتی را نباید با سینوس عفونی اشتباه گرفت.

عظمایی تصریح کرد: از نظر طب سنتی ۲ عامل باعث به وجود آمدن سینوزیت می‌شود؛ علاوه بر عوامل بیرونی که بحث سرما است عواملی داخلی هم عامل ایجاد سینوزیت می‌شود که می‌توان از جمله آن به بخارهای معده اشاره کرد، زمانی که در اثر خوردن غذاهای سرد یا در اثر خوردن آب بین غذا بخارهایی در معده تولید می‌شود، بخارهای سرد به کاسه سر برخورد می‌کنند، در برگشت تبدیل به زکام یا آبریزش بینی می‌شوند یا به خلط‌های پشت گلو تبدیل می‌شوند یا در اثر سرماخوردگی تبدیل به سینوزیت شوند و مشکلاتی مانند آسم، مشکلات تنفسی، فشار خون، مشکلات رحمی مانند فیبروم و مشکلات مفصلی به وجود آورد.

راه‌های پیشگیری از سینوزیت

عظمایی درباره راه‌های پیشگیری از بروز سینوزیت، گفت: در مرحله اول باید افراد از خوردن آب بین غذا، در معرض سرما قرار گرفتن، تماس با حیوانات آلرژی‌زا، استعمال سیگار و قلیان، شیرجه زدن در استخر و خوردن غذاهای خیلی سرد و لبنیات سرد پرهیز کنند.

وی درباره راه‌های درمانی سینوزیت، گفت: می‌توان برای تخلیه سینوس‌ها از سرم نمکی استفاده کرد تا چرک از حفره‌ها خارج شود، بخورهای استنشاقی مانند بخور اکالیپتوس، نعنا، آویشن، پونه، مرزن‌جوش و بابونه در درمان سینوزیت مؤثر است، می‌توان این مواد را مخلوط و دم کرد و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بوخور بگیرند تا سینوس‌ها تخلیه شوند.

زنجبیل، در درمان سینوزیت مؤثر است

این متخصص طب سنتی بیان کرد: ریشه زردچوبه یا زنجبیل به عنوان دمنوش می‌تواند در درمان سینوزیت مؤثر باشد؛ آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل ختمی، زوفا و مرزن‌جوش و بابونه ترکیبی مناسب برای تهیه دمنوش هستند و می‌توان آن را با عسل میل کرد تا سینوس‌ها از عفونت پاک شوند.

وی ادامه داد: کمپرس گرم یا حوله گرم می‌تواند دردهای ناشی از سینوزیت را کاهش دهد؛ مصرف سرکه سیب به همراه یک قاشق مرباخوری عسل با آب جوشیده ولرم در درمان سینوزیت مؤثر است؛ قطره سیاه دانه که با پایه روغن زیتون ساخته شده در درمان سینوزیت تاثیرگذار است، می‌توان آن را در داخل بینی ریخت تا سینوس‌ها شل شوند وعفونت از مجرای بینی خارج شود.

تاثیر دود عنبرنسارا در درمان سینوزیت

عظمایی افزود: دود عنبرنسارا در درمان سینوزیت مؤثر است و باعث تخلیه سینوس‌ها می‌شود؛ یکی از علائم سینوزیت کیپ شدن بینی است که مشکلات تنفسی به همراه دارد، یکی از مهم‌ترین عوامل در تشدید سینوزیت مصرف آب یخ است که تأثیر بسیار منفی در تشدید سینوزیت‌ها خواهد داشت.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه زالودرمانی در درمان سینوزیت مؤثر است، گفت: زالودرمانی یکی از بهترین روش‌های درمان برای تخلیه عفونت سینوزیت است؛ مالیدن روغن بنفشه و روغن بابونه در تخلیه سینوس‌ها مؤثر است.

سینوزیت چیست؟

محمد حسین فرقانی متخصص عمومی  درباره بیماری سینوزیت، اظهار کرد: سینوزیت، التهابی در راه مجاری تنفسی است، سینوس‌ها از حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت تشکیل شده اند؛ آلودگی، گرد و خاک و رطوبت، سرماخوردگی، حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل ایجاد این بیماری به شمار می‌روند.

وی با اشاره به علائم سینوزیت، گفت: ترشحات بینی، آبریزش بینی و حلق، سردرد، درد در پیشانی، درد در فک و دندان‌های بالایی، تب خفیف از علائم سینوزیت است؛ آسیب فعالیت مژک‌های ریز حلق و بینی در افرادی که سیگار می‌کشند یا کسانی که در محیطی با آلودگی هوای شدید زندگی می‌کنند موجب خشکی مخاط بینی و سینوس‌ها و در نهایت عفونت سینوس می‌شود.

این متخصص عمومی با اشاره به اینکه شیرجه زدن در آب آلوده باعث تشدید سینوزیت می‌شود، بیان کرد: شنا کردن و خصوصاً شیرجه‌زدن در استخرهای آلوده ممکن است منجر به عفونت سینوس‌ها شود.

وی درباره راهکارهای درمانی سینوزیت، گفت: برای درمان سینوزیت در مراحل اولیه می‌توان از آب نمک استفاده کرد، همچنین مصرف آنتی بیوتیک مناسب باعث کاهش التهاب و رفع عفونت می‌شود.

دوری از دود سیگار برای کاهش فشارخون

ریسک افزایش ابتلا به فشارخون بالا را تا ۱۳ درصد افزایش می دهد.

محققان دانشگاه سانگ کیونک وان کره جنوبی هشدار می‌دهند زندگی با افراد سیگاری بعد از سن ۲۰ سال با افزایش ریسک ۱۵ درصدی ابتلاء به فشارخون بالا مرتبط است. به گفته محققان، دوری از محیط‌های سیگاری می‌تواند ریسک ابتلاء به فشارخون را کاهش دهد.

محققان عنوان می‌کنند قرارگیری در معرض دود دست دو سیگار به مدت ۱۰ سال یا بیشتر با افزایش ۱۷ درصدی ریسک ابتلاء به فشارخون بالا مرتبط است و این ریسک در زنان و مردان به یک اندازه است.

«بای یونگ جین کیم»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما بر روی افراد غیرسیگاری نشان داد هر چقدر طول مدت قرارگیری در معرض دود دست دو سیگار طولانی‌تر باشد، افزایش ریسک ابتلاء به فشارخون بیشتر می‌شود

این مطالعه شامل ۱۳۱,۷۳۹ فرد غیرسیگاری با میانگین سنی ۳۵ سال بود.

یافته‌ها نشان داد فشارخون بالا به شکل قابل توجهی در افراد قرار گرفته در معرض دود دست دو سیگار در منزل یا محیط کار (۷.۲ درصد) در مقایسه با افرادی که در معرض دود سیگار نبودند (۵.۵ درصد) شایع‌تر بود.

داروخانه بیماری‌های نادر راه اندازی می‌شود

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر  اظهار کرد: بیماران نادر مشکلات زیادی برای تهیه دارو دارند و وزیر بهداشت قول مساعد داد که داروخانه مخصوص این بیماران راه اندازی شود. کارهای نهایی این داروخانه در حال انجام است و به زودی راه اندازی می‌شود.

حمید رضا ادراکی روز پنجشنبه در روز جهانی بیماری‌های خاص و صعب العلاج (۱۸ ردیبهشت ماه) درباره راه اندازی داروخانه مخصوص بیماران نادر، افزود: سازمان غذا و دارو هم قرار است همکاری لازم را برای راه اندازی این داروخانه انجام دهد. داروخانه تخصصی برای بیماران نادر با داروخانه‌های دیگر متفاوت است و این داروخانه مخصوص داروهای بیماران نادر خواهد بود.

وی ادامه داد: در دیداری که چند هفته گذشته با وزیر بهداشت داشتیم، دکتر نمکی از غربالگری بیماران نادر حمایت و استقبال کرد و همچنین قول مساعد داد که وزارت بهداشت نهایت همکاری را در زمینه تجهیز بنیاد بیماری‌های نادر به روش غربالگری مناسب و ثبت این بیماران در سامانه بیماران نادر انجام دهد.

تفاوت بیماری‌های خاص و نادر

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران در ارتباط با تفاوت بیماری‌های نادر و بیماری‌های خاص، گفت: این تفاوت در این است که در مجامع بین المللی چیزی با عنوان بیماری خاص وجود ندارد. بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها، بیماری‌های صعب العلاج یا بیماری‌های مزمن با این عنوان نامیده می‌شوند، اما بیماری‌های نادر در منابع پزشکی وجود دارد که این نوع از بیماری‌ها شیوع کمی دارند و در واقع در هر ۱۰ هزار نفر، یک تا دو نفر دچار بیماری نادر هستند. بیماری‌های نادر بر خلاف شیوع کم، مشکلات زیادی برای بیمار و البته در هنگام تشخیص ایجاد می‌کنند.

۲۹۲ نوع بیماری نادر در کشور داریم

ادراکی گفت: از سال ۱۳۸۸ تاکنون، ۲۹۲ بیماری نادر در ایران شناسایی شده است. البته در کشورهای غربی تعداد کمی از بیماری‌های نادر، یعنی حدود ۱۰۰ نوع شناسایی شده است.

وی افزود: این اختلاف به علت پهناوری و جمعیت کشور ما و همچنین به علت قومیت و نژادهایی است که در ایران زندگی می‌کنند. هرکدام از قومیت‌ها می‌توانند ژنی داشته باشند که از طریق آن خانواده گسترش پیدا کند. از طرفی موضوع ازدواج فامیلی نیز در کشور ما وجود دارد که یکی از مهمترین دلایل زیاد بودن این بیماری‌ها نسبت به کشورهای غربی است.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران ادامه داد: ازدواج فامیلی در بروز ژن‌های معیوب تاثیر دارد. همچنین اگر ژن نهفته در خانواده‌ای وجود داشته باشد، با ازدواج فامیلی، ژن مخفی بارز شده و بیماری‌های نادر ایجاد می‌شوند. حدود ۸۵ درصد از بیماری‌های نادر ریشه ژنتیکی دارند و به این دلایل باعث می‌شود که این نوع از بیماری‌ها در خانواده‌های ایرانی زیاد شود.

پیشگیری از بروز بیماری‌های نادر

ادراکی گفت: برای پیشگیری از بروز این بیماری‌ها اول باید جلوگیری کرد و آموزش‌های لازم را ارائه داد. آزمایش‌های ژنتیکی قبل از ازدواج باید انجام شود و به زوج بگوییم که امکان بروز بیماری در فرزندان وجود دارد. در مرحله بعد باید با آزمایش‌های غربالگری در زمان حاملگی، بیماری نادر را تا حد امکان کنترل کرد. به طور مثال اگر در سونوگرافی مشاهده شد که بیماری نادر و تحلیل برنده برای جنین وجود دارد و این موضوع به موقع تشخیص داده شود، می‌توان کارهای زیادی انجام داد.

وی افزود: اگر نوزاد به دنیا بیاید، باید تا قبل از سن مدرسه شناسایی شود. زیرا هرچه بیماری نادر زودتر تشخیص داده شود، پیش آگهی آن بهتر خواهد بود. یعنی کارهای زیادی می‌توان برای بیمار انجام داد که به زندگی باز گردد و مشکلات بعدی پیدا نکند. حالا اگر بیماری اثبات شده باشد، باید به خانواده آموزش داد تا تعداد بیشتری از این نوع بیماری‌ها در خانواده مربوطه ایجاد نشود.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران بیان کرد: در بنیاد بیماری‌های نادر تصمیم گرفتیم یکی از گلوگاه‌های مهم غربالگری را کنترل کنیم که در این راستا تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد کردیم. به مربی‌های بهداشت مدارس ابتدایی آموزش‌هایی در زمینه بیماری‌های نادر داده شد تا اگر علائم این بیماری‌ها نادر در دانش آموزان دبستانی مشاهده شد، به سایت بنیاد بیماری‌های نادر اعلام شود.

فقط ۲ هزار و ۱۶۰ بیمار نادر شناسایی شده است

ادراکی درباره تعداد بیماران نادر شناسایی شده در کشور اظهار داشت: تاکنون فقط ۲ هزار و ۱۶۰ بیمار نادر در سایت سبنا (سامانه بیماران نادر ایران) ثبت شده است. این عدد فقط تعداد بیماران نادری است که ما به آنها دسترسی داشتیم. یعنی اگر قرار باشد از هر ۱۰ هزار نفر، حداقل یک تا دو نفر بیماری نادر داشته باشد، با توجه به جمعیت کشور، تعداد زیادی از بیماران نادر در ایران شناسایی نشدند.

وی ادامه داد: بیماری نادر را نباید دست کم گرفت و اگر احتمال آن وجود داشته باشد، باید به بنیاد بیماری‌های نادر اعلام شود. تخمین می‌زنیم حداقل حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر مبتلا به بیماری نادر در ایران زندگی می‌کنند.

مشکلات بیماران نادر

دهم اسفند ۹۷ بود که مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های خاص وزارت بهداشت نیز درباره تعریف بیماری‌های نادر به خبرنگار سلامت ایرنا اظهار داشت: بیماری‌های نادر ‌یک مفهوم جهانی دارند. این بیماری‌ها در برخی موارد ریشه ژنتیکی دارند و ممکن است کمتر از پنج نفر در هر ۱۰ هزار نفر به این ‌بیماری‌ها مبتلا باشند. ‌ عمده مشکلات این بیماران این است که بیماری آنها چندان شناخته شده نیست و به عوامل «های تک» و ‌تکنولوژی‌های به روز برای شناسایی این بیماری‌ها نیاز است. به همین علت این بیماری‌ها دیر شناخته می‌شوند و اگر شناسایی شوند ‌هم نیازمند مراقبت‌های چند رشته‌ای هستند. ‌

شادنوش افزود: اطلاعات درباره بیماری‌های نادر و نحوه حمایت از آنها نیز در جهان به درستی شناسایی نشده و حتی ممکن است ‌پیامدهای اجتماعی فراوانی مانند هزینه‌های درمان سنگین و قیمت‌های بالا داشته باشند. از طرفی دولت‌ها نیز در جهان محدودیت‌هایی ‌برای هزینه این بیماری‌ها دارند. عدم دسترسی مناسب و نابرابر به خدمات توان بخشی نیز یکی دیگر از مشکلات این بیماران است.

وی بیان کرد: از گذشته در ایران اصطلاح و تعریفی درباره بیماران ‌خاص وجود داشت که این بیماران خاص نیز بر اساس تعریف‌های جهانی بخشی از بیماران نادر هستند و در کشورهای دیگر چیزی با ‌عنوان بیماری خاص نداریم. خدمت رسانی به بیماران خاص در کشور انجام می‌شود و برنامه‌ها در حال اجراست، اما برای رسیدن به ‌زبان مشترک با سایر کشورها باید به تعریف بیماری‌های نادر برسیم. ‌

بیماری‌های ALS و EB در صدر بیماری‌های نادر شناسایی شده در ایران هستند. بر اساس تعریف‌های جهانی، بیماری نادر به بیماری‌هایی گفته می‌شود که دارای فراوانی کمتر از پنج نفر در ۱۰ هزار نفر است و این ‌شیوع کم باعث شده که تشخیص این بیماری‌ها سخت باشد.

افزایش ۵۰ درصدی نیاز به شیمی درمانی در جهان تا سال ۲۰۴۰

طبق پیش بینی یک مطالعه بین المللی، افراد نیازمند به شیمی درمانی در جهان از ۹.۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ به ۱۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۴۰ افزایش خواهند یافت.

به گفته محققان، رشد جمعیت یکی از علل اصلی افزایش روند نیاز به شیمی درمانی در جهان خواهد بود و پیش بینی می‌شود ۷۵ درصد موارد جدید در کشورهای درحال توسعه باشد.

افراد مسئول این مطالعه، بر ضرورت توسعه خدمات موردنیاز در جهت تأمین این تقاضا تاکید دارند.

دکتر «بروک ویلسون»، از دانشگاه استرالیا، در این باره می‌گوید: «شیوه های ضروری برای تجهیز نیروی کار سلامت جهانی برای درمان ایمن بیماران فعلی و آینده نیاز است

ویلسون در ادامه می‌افزاید: «نیاز به پزشک‌های متخصص هم به شدت افزایش یافته و از ۶۵ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۴۰ نیاز خواهد بود

طبق بررسی‌های انجام شده، بخش‌های وسیعی از آفریقا با افزایش ۱۰۰ درصدی موارد نیازمند به شیمی درمانی تا سال ۲۰۴۰ روبرو خواهند بود و در غرب آسیا، بیماران نیازمند به شیمی درمانی ۹۹ درصد افزایش خواهند یافت.

طبق آمار مشخص شده، شایع‌ترین سرطان‌های نیازمند به شیمی درمانی در سال ۲۰۴۰، سرطان ریه است که با ۱۶.۴ درصد افزایش به ۲.۵ میلیون مورد خواهد رسید. بعد از آن، به ترتیب سرطان‌های سینه و کلورکتال (راست روده) قرار دارند.

کد خبر 375474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.