تقویت روابط با کشور های همسایه تاثیر اقدامات آمریکا را کاهش می‌دهد

یک کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشگاه گفت: اگر در روابط دیپلماسی با کشور های همسایه اصولی و صحیح عمل کنیم بی شک روابط دوطرفه با کشور هایی همچون عراق، ترکیه و افغانستان جوابگوی نیاز های بین المللی ایران خواهد بود و لازم است تا دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه فعالیت بیشتری کند.

حمید باقری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بدعهدی های ایالات متحده در عمل به تعهدات برجامی اش اظهار کرد: ایران باید مذاکرات خود با غرب منهای آمریکا را ادامه دهد. همچنین مذاکره و توسعه روابط با همسایگان باید افزایش یابد زیرا به دلیل مشغله های مختلف فکری تصمیم گیرندگان اصلی در کشور این موضوع به تعویق افتاده و این مشکل باعث شده تا میان ایران و برخی کشورهای همسایه فاصله به وجود بیاید.

وی افزود: اگر در روابط دیپلماسی با کشور های همسایه بهتر عمل کنیم، بی شک روابط با کشور هایی همچون عراق، ترکیه و افغانستان جوابگوی بخشی از نیاز های بین المللی ایران خواهد بود و لازم است تا دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه فعالیت بیشتری کند، زیرا تقویت روابط با کشورهای همسایه تاثیر اقدامات آمریکا را کاهش می دهد.

این کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باید روابط دیپلماتیک ایران با کشور های اروپایی برای گوشزد کردن اقدامات غیر قانونی آمریکا ادامه یابد و تقویت روابط دو جانبه با عربستان سعودی یکی از راه حل هایی است که می تواند به ایران در رقابت بین‌المللی با ایالات متحده کمک کند.

باقری خاطر نشان کرد: نبودن آمریکا پای میز مذاکرات با اروپا به معنای این است که این کشور در مواضع خود با شرکای اقتصادی و سیاسی خود دچار اختلاف شده است و اروپا به عنوان یک عنصر اصلی و تاثیرگذار در تصمیم های ایالات متحده باید مدام این کشور را بابت اقداماتش درباره ایران و برجام ملامت کند.

وی ادامه داد: ایستادگی ایران در برابر آمریکا در برجام نقطه قوت پرونده جمهوری اسلامی در روابط بین الملل است زیر این تصمیم باعث می شود ترامپ در نهایت مواضع سیاسیش را تغییر دهد. ایران نیز باید مذاکرات با اروپا را ادامه و توسعه دهد تا به موضع پایدار و امنی در برجام و توافق هسته ای برسد.

این کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: شکیبایی ایران در مسئله واکنش به خروج ایالات متحده از برجام باعث شده است تا افکار عمومی متوجه مواضع بحق ایران در برابر آمریکا شود و رییس جمهور آمریکا بازنده اصلی بازی خروج از برجام بوده است زیرا اکنون همه کشور ها معتقدند این آمریکا است که با زیر پا گذاشتن وعده هایش نظم عمومی در جهان را برهم زده است.

کد خبر 375470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.