کاهش ۳۸ درصدی تجارت ایران و آمریکا / بنزین به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها می توان اعلام آمار تجارت بین ایران و امریکا، پر شدن نیمی از سد زاینده رود، آینده مبهم سهمیه بندی بنزین، ارزان شدن پیاز و گران شدن خرما و ماکارونی و فرود هواپیمای ایرفرانس در اصفهان را نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی اعلام اخبار متناقض و متفاوت از سهمیه بندی بنزین وزیر کشور با بیان اینکه هنوز قیمت و زمان سهمیه بندی بنزین نهایی نشده است، گفت: "حجم مصرف بنزین در روز ۹۰ میلیون لیتر است، هیچ مشکلی برای تأمین سوخت در کشور وجود ندارد زیرا خود تولید کننده بنزین و گازوئیل هستیم."

رحمانی فضلی همچنین تاکید کرد که "به اندازه کافی در کشور بنزین و گازوئیل تولید می‌شود به طوری که به جاهای مختلف صادر می‌کنیم و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد."

آمار گمرک ایران نیز حاکی از کاهش ۳۸ درصدی ارزش تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ است. بر اساس این آمار از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال گذشته، در این مدت در مجموع مبادلات تجاری ایران و آمریکا به ۱۸۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال پیش از آن ۳۸ درصد کاهش داشته است.

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه می خوانیم؛

** مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: حجم آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود با افزایش ۱۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است و در حال حاضر ۵۰ درصد مخزن این سد پر است.

مسعود میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود ۱۸۹ میلی‌متر رسیده است، ادامه داد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۴۱ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه روند رهاسازی آب سد زاینده‌رود تا خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت، گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب حقابه کشاورزی رهاسازی شده که بر این اساس نیمی از حقابه کشاورزان در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

** قیمت پیاز کاهش و قیمت خرما، ماکارونی و تن ماهی افزایش چشمگیری در بازار داشت.

** هواپیمای ایرباس ۳۴۰ شرکت هواپیمایی ایرفرانس که به علت نقص فنی در ساعت ١٩:٢٥ در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به زمین نشسته بود پس از رفع نقص در ساعت  ۰۱:۴۵ بامداد پنجشنبه اصفهان را به مقصد دبی ترک کرد.

عصر روز گذشته -چهارشنبه- رسانه های کشور به نقل از پایگاه اینترنتی'اکسپرس' فرانسه در خبری فوری از خروج یک فروند هواپیمای ایرفرانس از سیستم رادار در آسمان شهر اصفهان در ایران خبر داده بودند. اما مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از سلامت به زمین نشستن هواپیمای A۳۴۰ شرکت هواپیمایی ایر فرانس به شماره پرواز LAPG  مسیر پاریس _ بمبئی به علت نقص فنی در فرودگاه اصفهان خبر داد.

** رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) مبنی بر افزایش حملات ملخ صحرایی در دو ماه آینده، استانداران هشت استان درگیر باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

** استاندار اصفهان در جلسه شورای مدیریت بحران استان به دستگاه‌ها و صاحبان سازه‌های در مسیر رودخانه یک ماه فرصت داد تا بناهای غیرمجاز را تعیین تکلیف نمایند.

عباس رضایی اظهار کرد: هیچ عقلی در هیچ کجای دنیا اجازه نخواهد داد که در حریم رودخانه سازه هایی احداث شود تا در زمان سیل خسارات زیادی را وارد نماید. احداث سازه های غیرمجاز در مسیر رودخانه های کشور در سیل اخیر ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت به دنبال داشت و باید ۵۴ سازه احداث شده خلاف قانون در مسیر رودخانه در استان تا یک ماه آینده و تشکیل جلسه بعدی مدیریت بحران تعیین تکلیف شود.

** " فکر نمی‌کنم صادرات نفت ایران متوقف شود"؛ درگیر بودن کاخ سفید با مناقشات بین‌المللی گوناگون از یک سو و اولویت‌های مختلف سیاست خارجی این کشور در کنار تمرکز شدید ترامپ بر قیمت بنزین می‌تواند در خود  آمریکا رویکرد کاخ سفید برای صفر کردن صادرات نفت ایران را کم رنگ کند.

الیزابت روزنبرگ مشاور ارشد سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید من فکر نمی‌کنم صادرات نفت ایران متوقف شود. اگرچه آمریکا توانسته صادرات ایران را کاهش دهد اما صادرات این کشور صفر نخواهد شد. آمریکا در اعمال این سیاست با چالش اجرایی جدی مواجه است.

** رییس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام برنامه بانک مرکزی را برای مقابله با فشارهای اقتصادی و همچنین مهار تورم اعلام کرد و نوشت: بانک مرکزی قبلاً تدابیر لازم (را) برای مقابله و خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا، اتخاذ و آرایش متناسب، با هدف کنترل بازار ارز و مهار تورم، گرفته است.

** عملیات اجرایی پروژه باریافت سرد محور اردستان- نایین با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال با حضور معاون استاندار اصفهان، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان و جمعی از مسئولان شهرستان های اردستان و نایین آغاز شد. به عقیده معاون عمرانی استاندار جاده اردستان به نایین یکی از محورهای پرتردد و مهم در استان به‌شمار می‌رود و نقش مهمی در حمل ونقل جاده ای کشور ایفا می‌کند لذا توجه به بهسازی روکش آسفالت آن ضروری است.

** مدیرکل دفتر مدیریت مصرف توانیر از راه اندازی آزمایشی نهاد تجمیع کننده (Aggregator) برای نخستین بار در صنعت برق با هدف مدیریت بار مصرفی بخش‌های خانگی و تجاری در تابستان خبر داد که امسال از طریق خرید تضمینی انرژی و در سال‌های بعد با راه‌اندازی بازار مصرف برق و انرژی به طور پایدار اجرا می‌شود. حجم برنامه‌های پیک سایی صنعت برق که برای تابستان امسال پیش بینی شده ۶۱۰۰ مگاوات است که ۲۶۰۰ مگاوات آن در سهمیه بندی برنامه‌های پاسخگویی بار شرکت‌های برق منطقه‌ای و ۳۵۰۰ مگاوات نیز در سهمیه شرکت‌های توزیع لحاظ شده است.

** قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر اعلام کرد: تا پایان امسال مساکن مهر باقی مانده تکمیل و به متقاضیان واگذار می شود. از مجموع دو میلیون و۲۰۰ هزار مسکن مهر شهری یک میلیون و۸۰۰ هزار واحد آن تحویل متقاضیان شده و ۲۰۰ هزار واحد آن آماده تحویل و ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده نیز تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

** عضو هیئت مدیره و معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن از رشد ۷۷ درصدی درآمد حمل بار در سال ۹۷ خبر داد و گفت: در سال گذشته از محل حمل بار توسط ناوگان ریلی کشور ۴۱۶ میلیارد تومان درآمد کسب شد. حمل محمولات بین‌المللی در حوزه بازرگانی خارجی به طور متوسط ۱۴۰ هزار تومان برای کشور به ازای هر تن، درآمد داشته است.

** مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خبرداد: اصفهان متعهد شده است چهار هزار واحد مسکونی در استان لرستان را بازسازی کند.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از برنامه های بنده در طی سال های گذشته برگزاری جلسات مستمر با تشکل ها بود، همه اشتراک نظر داشتند که با افزایش نرخ ارز به شش هزارتومان صادرات رونق می یابد، حالا امروز ارز  ۱۴ هزار تومان شده، اما به آن اندازه صادرات افزایش نیافته است. با توجه به شرایط ارزی، صادرات توجیه پذیر شد و واردات و قاچاق توجیه ناپذیر است در همین خصوص باید صادرات در سال گذشته افزایش می یافت، اما اینگونه نشد و باید علت ها را ریشه یابی کنیم.

** وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پیاده سازی اقتصاد هوشمند، بهره وری و کارایی را افزایش داده و با توجه به هزینه اندک ارائه خدمات پس از به‌کارگیری فناوری‌های نوین، کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و امکان افزایش سهم ایران از اقتصاد جهانی فراهم می‌شود.

** بازار بورس در هفته ای که گذشت فراز و نشیب قابل توجهی را تجربه کرد، بازار ارز و سکه نیز با ادامه روند افزایشی خود به رکوردهای تازه ای در سال جاری دست یافتند.

** مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته است برای سه سال مهندسی رودخانه‌های کشور سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام نیاز شده و استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان در اولویت اعتبارات قرار دارند.

** جدیدترین آمار بارندگی کشور نشان می‌دهد، در سال آبی جاری بیشترین میزان بارش در استان لرستان به ثبت رسیده و استان گیلان در روندی متفاوت با سال‌های گذشته، از فهرست پربارش‌ترین‌ها خارج شده است. در سال آبی جاری استان لرستان با یک‌هزار و ۱۴۳ میلی‌متر بارندگی و استان سیستان و بلوچستان با ۹۱.۷ میلی‌متر به‌ترتیب پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.

** به گفته کارشناس دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان توانیر شکل گیری توفان قاره‌ای در اقیانوس هند از افزایش دمای این منطقه در تابستان حکایت دارد و پیش بینی می‌شود دمای هوای کشور بین ۲.۵ تا ۳ درجه نسبت به میانگین نرمال درجه هوا در ۵۰ سال اخیر افزایش یابد.

** چهارمین نمایشگاه تشریفات و تسهیلات ازدواج روز چهترشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در اصفهان برپا شد. این نمایشگاه در مجموعه نمایشگاه‌های اجتماعی- اقتصادی جای می‌گیرد که سبب می‌شود جوانان، زوج‌های جوان و خانواده‌های آنان به صورت یکجا با خدمات و فعالیت‌های مرتبط با حوزه تشریفات و تسهیلات ازدواج آشنا شوند. در همین پیوند نیز ۸۰ شرکت و موسسه مرتبط با حوزه تشریفات و تسهیلات ازدواج توانمندی‌های خود را در هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع متراژ کل و سه هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی به نمایش می‌گذارند.

** معاون دفتر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور، محل تامین منابع مالی برای بازسازی زیرساخت های خسارت دیده در سیل اخیر را از محل قانون بودجه کشور و تسهیلات بانکی اعلام کرد.

** رییس اتاق اصناف اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ تحت هیچ شرایطی افزایش نمی یابد زیرا بازار از لحاظ افزایش قیمت در سال ۱۳۹۷ اشباع شده است و ظرفیتی برای افزایش مجدد قیمت در این بازار نمانده و حتی احتمال کاهش قیمت مسکن نیز وجود دارد.

** بر اساس ابلاغ بانک مرکزی به شبکه بانکی، رمز دوم ایستا برای کارت‌های بانکی، تا پایان اردیبهشت ماه ۹۸ قابل استفاده خواهد بود پس از آن، این رمز حذف می‌شود و باید از ابتدای خردادماه، از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود.

** در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور به حدود ۸۰ هزار و ۵۰۹ مگاوات رسیده است که در این بین واحدهای سیکل ترکیبی با ۲۵ هزار و ۸۳ مگاوات، بیشترین ظرفیت (۳۱.۲ درصد) نصب شده نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۸ راه‌اندازی ۲۲ واحد نیروگاه جدید با ظرفیت سه هزار و ۹۳۳ مگاوات و ارتقای توان تولید و ارتقای نیروگاه‌ها به میزان ۴۶۱ مگاوات در دستور کار قرار گرفته است.

** مرحله پایانی پرداخت سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۳۹۶ مربوط به مشمولان شامل کارکنان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان از روز شنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود.

** کارشناس مسئول "دفتر مدیریت مصرف برق استان اصفهان" با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو برنامه‌های وزارت نیرو است، گفت: نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابستان به ویژه در ساعات اوج مصرف راندمان بالاتری دارد و می‌تواند کمک به سزایی در برق‌رسانی داشته باشد.

** معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری وسعت سکونتگاه‌های بافت فرسوده کشور را ۱۴۰ هزار هکتار برآورد کرد و گفت: تاکنون ۱۳ درصد از این میزان بازآفرینی شده که بخش عمده آن در یک دهه گذشته بوده است. پنج میلیون و۷۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در ۵۴۳ شهر کشور شناسایی شده که در حال بازآفرینی است و میزان اعتبار مورد نیاز برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کشور در جنگ اقتصادی است و هر کسی برای مقابله با گرانی همراهی نکند با دشمن همکاری کرده است، به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دستور داد که ضمن رصد وضعیت قیمت و موجودی ۱۰۰ قلم کالای اساسی و پرمصرف، گزارشی از آن را ارائه کند.

رحمانی همچنین از معاونان خود خواست که چرایی افزایش قیمت کالاهایی همچون ماکارونی، تن ماهی، برنج و... را بررسی و گزارش آن را ارائه کنند.

**مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، عنوان کرد: برداشت جو در شهرستان های خور و بیابانک، نایین و آران و بیدگل شروع شده و پیش بینی می‌شود امسال ۱۵۰ هزار تن جو در استان اصفهان برداشت شود. تا کنون ۶۰ درصد برداشت جو از  کل ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت شهرستان خور و بیابانک به پایان رسیده و  یک‌هزار و۲۰۰ تن جو از ۳۵۰ هکتار سطح زیرکشت شهرستان خور وبیابانک، برداشت شده است.

کد خبر 375447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.