پاکسازی زباله، جایگزین حبس متهم/ شکارچی گریخت !

پاکسازی زباله، جایگزین حبس، کاهش ۶۰ درصدی مساحت خشکی تالاب‌های کشور، کشف ۸۴۰ قطعه پرنده قاچاق در مسیر اصفهان به سیستان، محکومیت به سه سال حبس تعزیری ضارب محیط بانان چهارمحالی را در بسته خبری این هفته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شخصی که به دلیل آلایندگی پساب خروجی واحد صنعتی خود باعث آلودگی محیط زیست شده بود، با شکایت اداره محیط زیست رودبار به جمع آوری زباله‌های کناره بزرگراه محکوم شد. این فرد پساب واحد صنعتی خود را که حاوی مواد آلی و بار آلایندگی بالا بود، بدون تصفیه وارد منابع آبی می‌کرد.

قاضی پرونده به دلیل عدم سابقه کیفری و مناسب بودن مجازات جایگزین، متخلف را به جمع آوری زباله‌های کناره جاده بزرگراه رشت قزوین در محدوده شهر منجیل تا رودبار به مدت ۲۰ روز کاری به عنوان بدل از حبس تعزیری محکوم کرد.

ورود به مناطق حفاظت‌شده ملایر ممنوع !

همه ساله با توجه به فصل زاد و ولد وحوش در اردیبهشت‌ماه و خردادماه ورود افراد به مناطق حفاظت‌شده ممنوع است، در این مدت کنترل ویژه‌ای از سوی محیط‌بانان در سه منطقه شکارممنوع (زند، علوی و تالاب آقگل ) و مناطق حفاظت شده (لشگردر و گلپرآباد) استان همدان صورت می‌گیرد.

مساحت خشکی تالاب های کشور ۶۰ درصد کاهش یافت

مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بارش های اخیر در کشور برای احیای تالاب ها بسیار حیاتی بود، اظهار کرد: بررسی تصاویر ماهواره ای نشان می دهد مساحت خشکی تالاب ها با ۶۰ درصد کاهش از ۵۵ به ۲۲ درصد رسیده است.

به گفته وی پیش از بارش ها ۴۵ تالاب مهم کشور بین ۱۰ تا ۹۰ درصد خشک شده بود اما هم اکنون بسیاری از تالاب های مهم کشور از جمله مهارلو، هورالعظیم و شادگان براثر این بارندگی ها به طور کامل احیا و آبگیری و میزان آب تالاب هامون نیز به ۴۰ درصد رسیده است، تالاب جازموریان نیز هم اکنون از ۳۰ تا ۴۰ درصد آب برخوردار شده و بر اثر این بارندگی ها تالاب های قم نیز که به طور کامل خشک و کانون تولید گرد و غبار شده بود، احیا شده اند.  و شاهد حضور پرندگان نیز در این تالاب ها هستیم.

فعلا برنامه‌ای برای احیای شیر ایرانی در کشور نداریم

مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای برای احیای زیرگونه شیر ایرانی در کشور ندارد.

شکارچی سابقه دار گریخت

شکارچی متخلف و سابقه داری که در منطقه حفاظت شده "مند دشتی" استان بوشهر اقدام به شکار غیرمجاز آهو کرده بود، بر اثر تعقیب محیط بانان موتورسیکلت و آهوی شکارشده را رها کرده و متواری شد.

تالاب بین المللی شادگان پس از ۲۶ سال خشکسالی سیراب شد

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان  تالاب بین المللی شادگان در جریان سیل اخیر بعد از ۲۶ سال خشکسالی پرآب شده و  تمامی نقاط این تالاب متاثر از سیلاب زیرآب رفته و در وضعیت آبی بسیار خوبی قرار دارد. میزان آب ورودی به تالاب در جریان سیل اخیر به اندازه ای بود که برای کاهش اثرات ناشی از سیل در روستای مجاور تالاب بخشی از آب به سمت خورها و خلیج فارس هدایت شد.

 ضاربان محیط بانان چهارمحال و بختیاری به ۳ سال حبس محکوم شدند

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از محکومیت و تحمل حبس ۳ سال برای ضاربان محیط بانان این استان خبر داد و گفت: ۳۳ متخلف محیط زیست به جرم توهین و تمرد نسبت به ماموران یگان حفاظت محیط زیست منطقه حفاظت شده سبزکوه به حبس محکوم شدند.

وی افزود: سال گذشته در پی یک درگیری بین شکارچیان با محیط بانان، متخلفان اقدام به تیراندازی به سمت ماموران کردند که منجر به اصابت گلوله ساچمه ای و مصدوم شدن ۲ تن از محیط بانان از ناحیه پا شد که با طرح شکایت حفاظت محیط زیست استان و پس از طی مراحل رسیدگی قضایی سه متهم از بابت جرم ضرب و جرح عمدی با سلاح شکاری به پرداخت دیه و تحمل حبس محکوم شدند.  

کشف ۸۴۰ قطعه پرنده قاچاق در سیستان و بلوچستان

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کشف سه محموله قاچاق پرندگان وحشی و زینتی در این استان خبر داد و گفت: با هوشیاری مأموران اجرایی محیط بانی نصرت آباد، محیط بانان زاهدان و همکاری مأموران انتظامی استان در سه ماموریت مجزا، موفق به کشف و توقیف سه محموله قاچاق پرندگان وحشی و زینتی طی هفته گذشته شدند.

به گفته وی متخلفان قصد انتقال این پرندگان با  اتوبوس از استان اصفهان به سیستان و بلوچستان را داشتند که با حضور به موقع نیروهای محیط زیست و همکاری مأموران انتظامی در انجام این عمل ناکام ماندند و در پی این ماموریت ها تعدادی از متخلفان شناسایی و دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

از این متخلفان ۴۰۰ قطعه فنچ، ۳۰۰ قطعه مرغ عشق و ۱۴۰ قطعه کبک توقیف شد و همچنین پرندگان کشف شده جهت تیمار و بررسی وضعیت آنها به مرکز قرنطینه وتیمار حیات وحش انتقال یافتند.

تعطیلی دایم معدن بوکسیت شاهوار ضروری است

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: تعطیلی دایم معدن بوکسیت خواست محیط زیست استان بوده و برای رسیدن به این نتیجه از همه ظرفیت های قانونی استفاده می شود. به گفته وی بخش حقوقی این اداره کل موضوع معدن بوکسیت را پیگیری می کند ،مردم و سازمان های مردم نهاد باید بخش حقوقی فعالیت معدن را با انتخاب وکیل پیگیری کنند تا خسارات ناشی از آن جبران شود.

انتقاد دبیر کاهش آلودگی هوا از عدم اجرای حدود مجاز آلایندگی از ابتدای اردیبهشت

وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از عدم اجرای حدود مجاز آلایندگی از ابتدای اردیبهشت ماه گلایه کرد و گفت: در ایران کنترل آلودگی هوا از طریق معاینه فنی، جزو سیاست‌های کنترل آلودگی هوا است درحالی که  هیچ کدام از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا مانند معاینه فنی نتوانست مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز حدود مجاز آنلاین را به سه بخش عادی برتر و ویژه (مخصوص خودروهای برقی و هیبرید) تقسیم کرده و به وزارت کشور نیز ابلاغ شده است، گفت: متأسفانه با آن که قرار بود از اول اردیبهشت حدود مجاز جدید اجرایی شود اما این مهم عملیاتی نشد.

حسینی افزود: طرح LEZ تنها در شهر تهران فعال است و متأسفانه به جز پایتخت در هیچ یک از شهرهای کشور اجرایی نشده است.

کد خبر 375435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • .. IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 0
    تمام آبی که وارد تالاب شادگان شد با سرعت زیاد در حال خارج شدن به سمت دریا است و قست غربی آن که نزدیک فولاد است در حال خشک شدن و تبدیل شدن به کانون خاک و ریزگرد است .اداره محیط زیست شادگان خواهشن بیدار شید وبه مسولیت خود عمل کنید