مهندسی ارزش، انجام سیستماتیک کارها مبتنی بر خلاقیت است

یک کارشناس طراحی شهری گفت: مهندسی ارزش یعنی انجام سیستماتیک کارها مبتنی بر خلاقیت و کار گروهی به گونه‌ای که منجر به کاهش هزینه و بهبود کیفیت پروژه‌ها و فرایند طرح‌ها شود.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در فرایند مدیریت شهری لازم است قبل از تعریف یک پروژه و یا طرح که شامل فرایند ایده اولیه تا اجرا و بهره برداری می‌شود به یک ساختار شکست زمان، هزینه و منابع تقسیم شود، البته بعد دیگری به عنوان شیوه، متد و یا چگونگی انجام کار که به خلاقیت مربوط می شود نیز وجود دارد.

وی افزود: بنابراین اگر مدیریت شهری خواهان چنین تجربه‌ای در فرایند پروژه‌های خود باشد باید به همراه بودجه بندی دو عامل دیگر را در پروژه‌ها و یا طرح‌هایی که شامل نحوه انجام و کیفیت است در نظر داشته باشد.

این کارشناس طراحی شهری با اشاره به دسته بندی پروژه‌های شهری خاطرنشان کرد: پروژه‌های شهری را می‌توان به دو دسته بندی کلی تقسیم کرد پروژه‌های روتین که سالانه تنها عامل هزینه در بودجه شهر است همچون پروژه‌های رنگ جداول، نرده‌ها، جمع آوری زباله، اصلاح آسفالت معابر، برق مصرفی و ... که متاسفانه جای خالی خلاقیت و یا کیفیت در آن‌ها دیده می‌شود چراکه می‌توان به جای استفاده از جداولی که سالانه رنگ نیاز دارد از جداولی استفاده شود که از ترکیبات نانو بوده و همیشه تمیز و رنگ شده باشد.

این کارشناس طراحی شهری اضافه کرد: پروژه‌های زیرساختی شهری دومین گروه از پروژه‌های شهری به حساب می آید که شامل احداث مباحث فرهنگی و تفریحی که این دست از پروژه‌ها بهتر است بیش از ۵۰ درصد هزینه آن‌ها با ورود مشارکت کننده تامین شود نه اینکه تمام هزینه‌های آن بر دوش مدیریت شهری قرار گیرد که این مهم در ساختار مهندسی ارزش قابل اجرا است.

کد خبر 375429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.