حفظ تالاب بین‌المللی هامون نیازمند برنامه هدفمند است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همانگونه که برنامه احیای دریاچه ارومیه به شکل هدفمند در حال اجراست برای حفظ منطقه سیستان و تالاب بین‌المللی هامون نیز نیازمند برنامه‌ای منسجم و هدفمند هستیم.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری در کارگروه احیای تالاب بین‌المللی هامون اظهار کرد: اجرای طرح  راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان بدون برنامه ریزی منسجم امکانپذیر نیست.

وی افزود: طرح توسعه سیستان، مساله هامون، مردم منطقه و مشگل گرد و غبار همه یک مجموعه و بسته هستند که باید برای آن برنامه درست و اصولی اجرا شود در غیر این صورت هر گونه هزینه‌کرد در این زمینه پول هدر دادن است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ضروری است مسئولان سیستان و بلوچستان در این زمینه جدی تر تصمیم بگیرند و منسجم تر عمل کنند.

وی تاکید کرد: باید از توان نیروهای جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه های سیستان و بلوچستان به منظور ارائه راهکارهای علمی و برنامه ریزی منسجم برای احیا و حفظ تالاب بین المللی هامون در هر دو زمان خشکسالی و ترسالی در کنار ظرفیت متخصصان و مسئولان بهره جست.

کلانتری با بیان اینکه اولویت نخست منطقه سیستان کشاورزی نیست و مهار گرد و غبار است گفت: در همین زمینه در گام نخست باید تکلیف یکپارچگی حوزه استان مشخص و بعد با برنامه ریزی صحیح و استفاده از همسویی دستگاه های اجرایی و دانشگاهیان به یکپارچگی مدنظر برسیم.

وی بیان کرد: مردم صبور سیستان با توجه به خشکسالی های پی درپی منطقه شرایط بسیار سختی را از نظر تامین معیشت و کمبود امکانات تحمل کرده اند به طوری که آلودگی هوا، توفان های شن و ماسه، بیکاری کشاورزان، صیادان و دامداران منطقه موجب مهاجرت ساکنان منطقه به سایر مناطق کشور شد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: امروز نیز دلخوش شدن به برداشت مقدار کمی نی از تالاب حق این مردم نیست و باید کارهای اصولی و اساسی برای این خطه که مسائل آن مورد توجه رئیس جمهوری هم است انجام شود.

وی از فرهیختگان، دانشگاهیان و مسئولان درخواست کرد تا طرح های مطالعاتی پراکنده ای که در منطقه انجام شده را گردآوری و بر اساس آن‌ها طرحی جامع و کاربردی برای اجرا در منطقه و در راستای کاهش مشکلات زیست محیطی و معیشتی مردم ارائه کنند.

کد خبر 375423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.